Unelmia ja viestintähommia

04.03.2016 0

Aina määräajoin on hyvä pysähtyä tarkastelemaan omaa viestintää ja miettiä, voisiko jotain tehdä toisin. Hyvä lähtökohta mietinnälle on haaveilu ja unelmointi. Jos kaikki olisi niin kuin haluaisimme, minkälainen toimija olisimme ja miten hoitaisimme erilaiset viestintätilanteet? Unelmointi ja haaveilu auttavat hahmottamaan tavoitetilan eli vision, jota kohti on tarkoitus edetä suunnittelmallisen työn avulla.

Kun unelmatilanne on saatu hahmotettua, voidaan lähteä tarkastelemaan olemassa olevia toimintatapoja ja -malleja ja sitä, miten niitä tulisi kehittää matkalla kohti unelmaa. Hyvä työkalu käytettäväksi tähän tarkasteluun on Start-Stop-Keep -menetelmä. Menetelmä auttaa hahmottamaan helposti, mitkä omassa toiminnassa ovat säilytettävän arvoisia toimintatapoja, mistä tulisi luopua ja mihin tuli panostaa aikaisempaa enemmän.

Lyhykäisyydessään menetelmä koostuu kolmesta eri vaiheesta:

  • Start -vaihe on tulevaisuuteen suuntautuvaa tarkastelua. Mitä meidän pitäisi alkaa tehdä, jotta pääsisimme lähemmäs hahmotettua unelmatilannetta? Miten varmistamme, että viestimme saavuttavat kattavasti ja nopeasti oikeat vastaanottajat? Miten saamme viestimme leviämään mahdollisimman tehokkaasti eri kanavia pitkin? Miten pysymme parhaiten ajan tasalla ajankohtaisista asioista ja pystymme hyödyntämään keräämäämme tietoa viestinnässämme?
  • Stop -vaihe keskittyy vahvasti käytössä olevien tapojen tarkasteluun. Miten tällä hetkellä toteutamme viestintäämme? Olennaista on keskittyä hahmottamaan, mitkä toimintatavat eivät edistä tavoitetilan saavuttamista. Käytetäänkö työaikaa parhaalla mahdollisella tavalla? Minkä asioiden tekemistä voitaisiin tehostaa, jotta työaikaa kohdentuisi enemmän viestinnän toteutukseen, seurantaan ja suunnitteluun?
  • Myös viimeinen vaihe, Keep, keskittyy nykytilanteen tarkasteluun. Tässä vaiheessa tarkoitus on hahmottaa ne toimintatavat ja toimintamallit, jotka edistävät asetetun vision saavuttamista. Tarkoitus ei kuitenkaan ole myllertää ja muuttaa kaikkea, vaan löytää ne parhaimmat tavat tehdä viestintää.

On myös hyvä käydä läpi eri työkaluja, jotka tukisivat oman vision saavuttamista. Monesti viestintäpalveluiden ja -työkalujen avulla pystytään optimoimaan omaa työajan käyttöä. Lisäksi ne toimivat tukena matkalla, joka tähtää kohti alussa hahmotettua unelmatilannetta.

Miten me voimme tukea ja auttaa teitä matkalla kohti unelmaa? Tutustu palveluihimme ja ole meihin yhteydessä. Jutellaan asiasta lisää.

Kommentointi