Tiedottaminen osana monikanavaista viestintää

09.04.2015 0

Tiedotteiden ylivoimaisesti tärkein tavoite on herättää toimittajien mielenkiinto ja saada heidät jakamaan tiedotteen sisältämää viestiä eri tiedotusvälineiden kautta suurelle yleisölle. Tiedottamista ei kuitenkaan kannata mieltää pelkäksi mediaviestinnäksi. Parhaimmillaan tiedottaminen tukee monikanavaista viestintää, joka ohjaa toimittajat, asiakkaat sekä muut sidosryhmät yrityksesi sisältöjen pariin yhä uudestaan ja uudestaan.

Näy myös digitaalisissa kanavissa

Tiedottamisen ei pitäisi rajoittua ainoastaan yksittäisten tiedotteiden lähettämiseen ja toimittajien yhteydenottojen odottamiseen. Koska suurin osa ihmisistä viettää aikaansa digitaalisissa kanavissa, on luonnollista, että myös tiedottaminen on läsnä siellä, missä potentiaaliset asiakkaat ja lukijat ovat. Mieti siis, missä kanavissa voit tuoda tiedotettasi ja uutistasi esille niin, että se on helposti aiheesta kiinnostuneiden saatavilla.

Jaa tiedotetta aktiivisesti sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on yksi parhaimmista kanavista levittää tiedotteita ja uutisia eteenpäin. Jaa siis tiedotettasi rohkeasti blogien, Facebookin, Twitterin ja LinkedInnin kautta. Kun tiedotteen sisältö on kiinnostava, se herättää keskustelua ja tavoittaa nopeasti laajan lukijakunnan. Sosiaalisen median kautta tiedotteita on myös helppo kohdistaa sellaisille kohderyhmille, jotka eivät seuraa perinteistä printtimediaa.

Varsinkin silloin kun tiedote läpäisee uutiskynnyksen ja saa medianäkyvyyttä, sitä on syytä jakaa omille sosiaalisen median verkostoille. Parhaassa tapauksessa tiedotteen ja siitä tehdyn uutisen julkaiseminen some-kanavissa saa aikaan lumipalloefektin: kun uutinen leviää sosiaalisessa mediassa, yrityksesi saa enemmän näkyvyyttä ja yhä useampi toimittaja kiinnostuu toiminnastanne. Mediatiedotuksella aikaan saatu some-näkyvyys vaikuttaa siis loppupeleissä myös yrityksesi medianäkyvyyteen.

Varmista tiedotteesi hakukonenäkyvyys

Tiedottaminen on vahvasti sidoksissa myös hakukonenäkyvyyteen. Esimerkiksi maailman käytetyin hakukone Google hyödyntää verkkosivustojen listaamisessa useita satoja erilaisia tekijöitä, joista tärkein on sisältö. Mitä enemmän yritykselläsi on hakukoneoptimoitua sisältöä, sitä paremman näkyvyyden se saa hakukoneissa. Se, että tiedotteesi on hakukoneoptimoitua ja esillä mahdollisimman monessa kanavassa, lisää viestimisesi tehokkuutta.

Mikäli kiinnostuit monikanavaisesta viestinnästä, tutustu tiedotejakelupalvelu ePressi.comiin. Palvelun kautta julkaistut tiedotteet jaetaan toimittajille sähköpostitse, ePressi.com-sivujen kautta sekä Mediaviikko.fi:n ja Kauppalehden sivuilla. Tiedotteet ovat hakukoneoptimoituja ja ne julkaistaan myös ePressi.comin some-kanavissa.

Ota meihin yhteyttä