Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa?

02.01.2013 0

Erittäin tärkeä osa onnistunutta verkko-ostoskokemusta on itse ostamisen helppous. Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla. Yleisiä verkkokaupassa esiintyviä ostoesteitä ovat esimerkiksi:

  • Verkkokauppa ei ole visuaalisesti miellyttävä tai tuotteet ja tarjoukset ovat huonosti näkyvillä.
  • Tuotteet on vaikea löytää: niiden kategoriajako on ostajalle vieras tai tuotteet eivät löydy niillä hakusanoilla, joita ostaja käyttää.
  • Verkkokaupan toiminnallisuudet eivät ole teknisesti hyvällä tasolla: sivut latautuvat hitaasti tai verkkokauppa "bugittaa". Ostoprosessi ei suju jouhevasti.
  • Tuotteiden kuvat ja kuvaukset ovat kehnolla tasolla tai hinnoittelu liian monimutkaista. Ostaja ei löydä kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
  • Tuki on huonosti saatavilla: jos ostajalle tulee kysyttävää, verkkokauppa ei tarjoa Online Chattia tai muuta helppoa ja nopeaa tapaa löytää vastausta. Jos ostaja on epävarma, ostos jää helposti kokonaan tekemättä.
  • Ostaja kokee liikaa häiriöitä. Jatkuva muiden tuotteiden tyrkyttäminen, pop-upit tai lisätarjoukset voivat aiheuttaa vastareaktion. Lisämyynnin tulisi tapahtua tyylillä ja sopivassa vaiheessa ostoprosessia.
  • Checkout eli varsinaisen ostoksen loppuun suorittaminen on tehty liian vaikeaksi: ostaja joutuu käymään läpi liian monta vaihetta ennen varsinaista ostoa tai halutut maksutavat eivät ole saatavilla.

Valitettavasti yhä nykyäänkin useat verkkokaupat on rakennettu liian teknisestä näkökulmasta eikä käyttäjäkokemukseen ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Verkkokaupan käytön tulisi aina olla helppoa sekä verkkokaupan ylläpidosta vastaavalle henkilölle että loppuasiakkaalle.

ViidakkoStore-alusta on kehitetty alusta alkaen myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Ostoprosessin helpottamiseksi alustaamme on kehitetty muun muassa niin sanottu One page checkout System, jonka avulla ostoprosessi suoritetaan yhdellä ainoalla sivulla ilman välivaiheita tai sivulta toiselle siirtymistä. Asiantuntijoidemme kanssa yhteistyössä mietittynä verkkokauppaan saadaan kaikki sille tärkeimmät toiminnallisuudet ja integraatiot sekä maksutavat ja haluttu ulkoasu - ostajaa unohtamatta.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

Googlen toteuttamat videot valaisevat mainiosti verkko-ostoksiin liittyviä ongelmia. Videoissa leikitellään ajatuksella: mitä jos ostoksiaan ruokakaupassa tekevä kohtaisi oikeassa elämässä samanlaisia haasteita kuin verkkoympäristössä usein kohdataan?

Video 1: Millaiset asiat häiritsevät ostopäätöksen tekoa?

Video 2: Kuinka vaikeaa oikean tuotteen löytäminen voi olla?

Video 3: Kuinka helppo varsinainen ostotapahtuma on?