Mikä on hyvä CTR?

Päivitetty: 01.02.2018 2

"Mikä on hyvä avausprosentti uutiskirjeelle?" "Mitä CTR-lukua voidaan pitää onnistuneena sähköpostimarkkinointina?". Nämä kysymykset kuulemme lähes päivittäin asiakkailta ja prospekteilta sekä Postiviidakko-uutiskirjetyökalun uusilta käyttäjiltä. Yleispätevää vastausta kysymyksiin ei ole, mutta maailmalta on löydettävissä aiheesta benchmark-dataa. 

Eri aloja vertailevan Silverpopin tutkimuksen mukaan avausprosenttia voidaan pitää hyvänä, jos se kattaa noin viidenneksen vastaajista:

Klikkausprosenteissa voidaan vuorostaan nähdä paljon avausprosentteja suurempi heittely, mikä viittaa kirjeen sisällön ja asettelun suureen merkitykseen:

Tärkeämpää kuin tuijottaa muiden lukuja on kuitenkin keskittyä parantamaan omia lukujaan sähköpostimarkkinoijana. Sähköpostimarkkinointi on siitä mahtava markkinointikanava, että markkinoinnin tehoon liityvät tiedot ovat saatavissa ja tarkasti mitattavissa. Kirjeiden avaus- ja kilkkausprosenttien ohella analyysissa päästään yksilötason klikkauksiin saakka ja voidaan tarkastella kirjeen eri osioiden tehoa ja sijoittumista esimerkiksi Heatmapin avulla.

Näin parannat uutiskirjeesi CTR-lukua

1. Tarkista, ettei kirjeessäsi ole liikaa asiaa

Uutiskirjeen täyttäminen liian suurella määrällä tekstiä on ehkä yleisimpiä uutiskirjeviestinnän virheitä. Usein unohdetaan, että uutiskirjeen tarkoituksena on johdattaa lukija johonkin muualle, useimmiten joko nettisivustolle, verkkokauppaan tai landing-sivulle. Uutiskirjeeseen kannattaa näin ollen nostaa vain juttujesi "teaserit", eli ytimekäs ja mielenkiinnon herättävä kuvaus siitä, mitä linkin takana on odotettavissa. Lyhyt ja ytimekäs uutiskirje on helppolukuisempi, eikä tunnu ylitsepääsemättömältä kirjeen avaajalle.

2. Kokeile eri otsikkovaihtoehtoja A/B-testauksen avulla

Onnistunut otsikointi on yksi uutiskirjeviestinnän tärkeimmistä asioista. Sähköisen uutiskirjeen ensimmäinen tehtävä on saada lukija avaamaan kirjeesi. Ellei otsikkosi ole tarpeeksi kiinnostava, menee kirjeen muu sisältö täysin hukkaan. 

Otsikoiden tehoja voidaan mitata kätevästi A/B-testauksen avulla. A/B testaus poimii automaattisesti uutiskirjeen vastaanottajista testijoukon, jolla otsikon eri variaatiot testataan. Testijoukon jälkeen toimivammaksi testattu vaihtoehto menee automaattisesti lopuille vastaanottajista. Jos haluat testata Postiviidakon A/B-ominaisuutta, ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

3. Toteuta selkeä Call-to-Action (CTA)

Call-to-Actioneiden avulla tehostetaan digitaalista markkinointia. Call-to-Action (CTA) on käytetyn digitaalisen kanavan tärkein tavoite, uutiskirjeissä useimmiten kirjeen merkittävin linkki tai yksi niistä. Tästä syystä se suunnitellaan selkeästi taustastaan erottuvaksi ja siten, että painikkeen teaser-teksti on vastaanottajalleen mahdollisimman houkutteleva. 

Hyvin toteutetun CTA:n avulla voidaan korottaa merkittävästi uutiskirjeen klikkausprosenttia. Englanninkielisessä digi-termistössä puhutaan usein leikkisästi BOB-lyhenteestä, jolla viitataan sanoihin Big Orange Button. Vaikka CTA:n ei tarvitse välttämättä olla oranssi, tulee sen erottua hyvin taustastaan. Lue lisää vinkkejä CTA:n käyttöön.

4. Ole johdonmukainen

Tuttu lähettäjän nimi herättää luottamusta. Yleensä ottaen uutiskirjeet eivät välttämättä toteuta heti kaikkia toivottuja tuloksia, vaan niiden saavuttamiseen tarvitaan johdonmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä. Siksi uutiskirjeet kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja säännöllisesti – aivan kuten printtilehdelläkin, on niillä hyvä olla ilmestymisaikataulu sekä aineiston deadline. Johdonmukaisella lähetyssyklillä annat myös ammattimaisen kuvan yrityksestäsi.

Onnistuneessa uutiskirjeviestinnässä olennaista on myös löytää luotettavat ja ammattimaiset työkalut, joiden avulla viestinnän käytännön toteutus on helppoa ja näyttää hyvältä myös vastaanottajan sähköpostissa. Tutustu täältä tarkemmin Suomen johtavaan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun Postiviidakkoon.

Lähteet:
Silverpop: 2016 Email Marketing Metrics Benchmark Study

Kommentit (2)

kesä 27, 2014
Mainitut tilastot avauksista ja klikkauksista vastaavat hyvin käytettävissäni olevia tilastoja ja kokemuksiani omasta uutiskirjeestäni (Actionalin Katsaus).

Avausprosentti ei kerro kirjeen lukijoiden määrää kun tekstin voi lukea lataamatta kuvia. Lukijoita, ainakin silmäilijöitä, on enemmän. Klikkaukset ovat hyvä indikaattori viestin onnistumisesta ja moderni firma rakentaa prosessin siten, että klikkaukset ovat liidejä myynnille. Opastan asiakkaitani tuohon. Myyjät soittavat niille, jotka ovat klikkauksella ilmaisseet kiinnostuksensa. Uutiskirje on hyvä suunnitella tuolta pohjalta myynnin kasvattamiseksi. Harva vasta tekee niin.

"Lyhyt ja ytimekäs uutiskirje on helppolukuisempi, eikä tunnu ylitsepääsemättömältä kirjeen avaajalle."

Uutiskirjeen pituutta ei pidä väkisin lyhentää sisällön ymmärrettävyyden kustannuksella. Tekstin pituus on oltava niin pitkä mitä asian helposti ymmärrettävään kertomiseen tarvitaan, mutta ei yhtään pidempi.
kesä 27, 2014
Hyviä pointteja! Tuosta avaus- ja klikkausprosentista olet oikeassa, mekin Koodiviidakolla opastamme aina asiakkaitamme seuraamaan ennemmin CTR- kuin OR-lukua, sillä se on huomattavasti parempi ja tarkempi indikaattori viestin onnistumisesta.

Hienoa, että viet eteenpäin ajatusta sähköpostimarkkinoinnista tehokkaana liidi"generaattorina" – parhaimmillaanhan se toimii B2B-puolella juuri näin, ja CRM-kantaan yhdistettynä motivoi myös myyntiä pitämään asiakastietoja ajan tasalla.

Uutiskirjeen tekstien pituudessa ei todella kannata mennä liikaa kumpaankaan ääripäähän :) Onneksi raportointidata auttaa löytämään "kultaisen keskitien"

Aurinkoista kesää!

- Johanna Jämsä

Kommentointi