Google Ads: 18 vinkkiä tehokkaiden tekstimainosten kirjoittamiseen [+infograafi]

24.10.2018 0

Miksi hyvän tekstimainoksen kirjoittamiseen kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa? Kenties tärkein syy on ensivaikutelma. Onnistunut mainos pureutuu katsojien mieliin ja luo positiivisen ensivaikutelman brändistäsi. Ja jos mainoksesi on tarpeeksi houkutteleva, se tuo sivustollesi kävijäliikennettä ja sitä kautta myös konversiota.

Kokosimme yhteen 18 tehokkainta vinkkiä Google Ads -tekstimainosten kirjoittamiseen ja tiivistimme vinkit infograafin muotoon. Artikkelin avulla pääset tutustumaan:

  • Parhaisiin mainossisältöesimerkkeihin
  • PPC-mainoksia käsitteleviin tutkimuksiin 
  • Yrityksiin jotka tietävät, miten tehokkaita mainossisältöjä luodaan

1. Astu hetkeksi ostajan kenkiin

Ennen kuin alat kirjoittamaan, pidä huoli, että tiedät mitä kohdeyleisösi on etsimässä. Kysy itseltäsi:

  • Millaisia ongelmia heillä mahdollisesti on?
  • Kuinka tuotteesi tai palvelusi ratkaisee nämä ongelmat?
  • Millaisia kysymyksiä heillä saattaa olla tuotteeseesi liittyen?

Nämä kysymykset auttavat sinua kirjoittamaan onnistuneen tekstimainoksen, joka saa vastakaikua yleisössäsi.

Esimerkki Google Ads -tekstimainoksesta

Harvest tietää, kuinka työlästä oman ajankäytön seuraaminen voi olla projekteissa, joissa tehdään töitä isoissa tiimeissä. Palvelun kohdeyleisö tuodaan selkeästi esille yrityksen mainostekstissä.

2. Muista selkeä Call-to-Action

Asiakkaille on hyvä kertoa selkeästi, mitä heillä on odotettavissa sen jälkeen, kun he ovat klikanneet mainosta. Voivatko he varata itselleen vastaanottoajan? Vai tehdä esimerkiksi ostoksia?

Call-to-Action esimerkki

Anaplan kertoo selkeästi, että mainosta klikkaamalla asiakas pääsee varaamaan itselleen demon yrityksen verkkosivujen kautta.

Vinkki: Lisää mainokseesi toimintakehotus sekä aikarajoitus nopeuttaaksesi päätöksentekoa. Esimerkiksi näin: Toimi nopeasti. Alennus on voimassa vain keskiviikkoon asti!

Jos luot mainoksia englannin kielellä, pidä mielessä, että parhaimmissa mainoksissa kaikista käytetyimmät Call-to-Actionit ovat  "get”, “buy” ja “shop” (WordStream).

Suositut mainosten Call-to-Actionit

3. Palvele mobiilikäyttäjiä

Vuonna 2018 jopa 52,2 % kaikesta maailman verkkoliikenteestä tuotettiin mobiililaitteilla (Blue Corona). Siksi kannattaakin huolehtia siitä, että laskeutumissivu, johon mainoksesi ohjautuu, on mobiiliystävällinen.

Vinkki: Googlen puhelulaajennuksien avulla ihmiset voivat soittaa yritykseesi suoraan sen jälkeen, kun he ovat bonganneet mainoksesi.

Puhelulaajennukset mobiililaitteilla

Esimerkkejä puhelulaajennusten käytöstä.

4. Houkuttele erityistarjouksilla

Jos alennuksesi ovat voimassa vain tietyn aikaa tai sinulla on tarjolla erityistarjouksia, älä unohda mainita näitä mainostekstissäsi.

Cockney Rebel Fashions pyrkii saamaan mainokselleen lisää huomiota korostamalla tuotteidensa 60 % alennusta.

5. Sovita mainoksesi yhteen laskeutumissivusi kanssa

Unbouncen tekemän pienen testin mukaan 98 % 300:sta testatusta laskeutumissivusta ei ollut sisällöllisesti yhteensopiva mainoksen kanssa. Jos sivusto ei vastaa mainoksessa esitettyjä sisältöjä, on hyvin todennäköistä, että ihmiset poistuvat sieltä nopeasti. Siksi kannattaa pitää huoli siitä, että mainoksessa mainitut alennukset sekä tuotteet on esitelty myös laskeutumissivulla. 

6. Yksinkertaista

Suosi mainoksessasi selkeää ja ymmärrettävää kieltä. Vältä:

  • Vaikeasti ymmärrettäviä muotisanoja
  • Kirjainlyhenteitä
  • Monimutkaisia kielioppirakenteita

7. Tuo esille vahvuuksianne

Tarjoatteko tuotteillenne ilmaisen kuljetuksen? Vai sisältyykö palveluihinne erinomainen asiakastuki? Muista mainita vahvuutenne mainoksessasi ja tuo selkeästi esille, miten erotutte kilpailijoista.

Esimerkiksi laaja palveluvalikoima on tekijä, joka erottaa Koodiviidakon muista alan isoista toimijoista. 

8. Käytä olennaisia avainsanoja

Sijoittamalla avainsanoja mainoksesi otsikkoon, URL:iin tai kuvaukseen teet siitä houkuttelevamman niille, jotka etsivät palveluita tai tuotteita samoilla avainsanoilla. Avainsanojen käyttö lisää samalla myös Googlen mainoksellesi antamia laatupisteitä. 

keywords in google

Zoho hyödyntää avainsanoja mainoksensa otsikossa, URL:ssa sekä kuvauksessa.

9. Mainitse hinta (jos se on tarpeen)

Numeroiden mainitseminen mainostekstissä voi tuoda sinulle etulyöntiaseman. Tämän vahvistaa esimerkiksi Conductorin tekemä tutkimus:

Conductiorin tutkimus osoittaa, että otsikot, joissa on mainittu numero, kiinnostaa ihmisiä


Hinnoittelun esille tuominen voi siis lisätä mainoksen kiinnostavuutta. Mutta tässäkin kannattaa olla tarkkana, sillä kilpailijasi saattavat laskea hintojaan nähtyään mainoksesi.

10. Luo kiireen tuntua

Kiireen tuntu voi kasvattaa myyntiä jopa 332 %. Mainoksissa kiirettä voi tuoda esille kertomalla, kuinka kauan jokin tietty tarjous on vielä voimassa. Erilaiset laskurit toimivat varsinkin erityistarjousten sekä alennusten yhteydessä.

Tätä tehokeinoa on hyödyntänyt mainoksessaan muun muassa Red Wing Store:

Esimerkki laskurista

(Kuvan lähde)

Google Ads -mainostukisivustolta löydät ohjeet, kuinka voit lisätä tekstimainokseesi laskurin.

11. Hyödynnä mainoslaajennuksia

Kasvata mainoksiesi klikkausprosenttia lisäämällä niihin Google Ads -mainoslaajennuksia, jotka kertovat lisätietoa yrityksestäsi. Mainoslaajennuksien avulla voit kertoa esimerkiksi yrityksesi sijainnin ja puhelinnumeron sekä nostaa esille suositteluja ja alennuksia.

Jos mainoslaajennukset eivät ole vielä sinulle tuttuja, käy läpi tämä 10 kohdan vinkkilista

Esimerkki sijaintilaajennuksesta

Chicagolainen pizzaravintola hyödyntää mainoksessaan sijaintilaajennusta.

12. Kokeile

Tiesitkö, että parhaiten suoriutuvat mainokset saavat Googlessa automaattisesti enemmän näkyvyyttä? Siksi kannattaakin luoda useampia mainoskampanjoita, jotta näet mitkä tekstisisällöt tuovat parhaan konversion. Yleensä yhden mainosryhmän sisälle on suositeltavaa luoda kolmesta viiteen mainosta, jotta niiden vertailu on luotettavaa.

Tässä ideoita PPC-mainosten A/B-testaukseen:

  • Kokeile vaihtaa Call-to-Actionin paikkaa
  • Vertaile eri Call-to-Actioneita keskenään
  • Testaa, toimivatko hinnat tai erityistarjoukset mainossisällössäsi
  • Kokeile mainoksille erilaisia URL-polkuja
  • Tuo mainostekstissä esille erilaisia tuotteisiisi ja palveluihisi liittyviä etuja.

13. Puhuttele yleisöäsi

Puhuttelu on yksi keino vahvistaa tunnesidettä asiakkaisiisi. Käytä mainoksissasi sanoja ”sinä” ja ”sinulle” luodaksesi mielikuvan siitä, että yleisösi on sinulle tärkeä ja että mainoksesi on suunnattu juuri heille. Tätä tehokeinoa on hyödyntänyt mainoksen otsikoinnissa esimerkiksi Networktherapy:

addressing the audience in marketing

SEOprofiler vuorostaan käyttää puhuttelua mainoksen kuvauksessa:

addressing the audience in marketing

14. Tarkista kieliasu

Wordstreamin tekemän tutkimuksen mukaan huutomerkkejä ja pilkkuja käytetään mainoksissa selvästi useammin kuin esimerkiksi kysymysmerkkejä sekä niissä mainoksissa, joissa yrityksen brändi on selvästi esillä, että niissä, joissa brändiä ei ole tuotu esille. 

Voit kuitenkin kokeilla mainoksissasi vapaasti erilaisia välimerkkejä sekä symboleita, kunhan noudatat Googlen mainosten sisältövaatimuksia.

15. Herätä tunteita

Tutkimusten mukaan ne mainoskampanjat, jotka vetoavat tunteisiimme, ovat kaikista tehokkaimpia:

Esimerkki tunteiden vaikutuksesta markkinoinnissa

(Lähde)

Tunteita herättävä mainos auttaa sinua rakentamaan siteen asiakkaaseesi jo ennen kuin tämä klikkaa mainostasi. 

16. Ole rohkea

Oletteko niittäneet mainetta kansallisella tai kansainvälisellä tasolla tai saaneet erityismaininnan alanne arvovaltaiselta toimijalta? Jos olette, niin tästä kannattaa ehdottomasti kertoa myös muille.

Katso, kuinka NetSuit on hyödyntänyt saamaansa tunnustusta mainoksessaan:

Esimerkki rohkeasta mainonnasta

Erilaiset palkinnot ja tunnustukset kiinnostavat ihmisiä, sillä mobiilihaut sanalle ”best” ovat kasvaneet viimeisen kahden vuoden aikana yli 80 % (Google 2017).

17. Hyödynnä tarjolla oleva mainostila

Nykyisin Google Ads -tekstimainoksissa on tilaa kolmelle 30-merkin pituiselle otsikolle sekä kahdelle 90-merkin pituiselle mainoskuvaukselle. Tämä mainostila kannattaa hyödyntää mahdollisimman tehokkaasti niin, että tekstissä tulevat esiin kaikki tärkeimmät avainsanat.

18. Kiinnitä huomiota asiakkaan ostopolkuun

Kun kirjoitat mainostasi, pidä tämä kysymys mielessäsi: Onko tämä ensimmäinen kerta kun asiakas on tekemisissä yrityksesi kanssa vai oletteko jo entuudestaan tuttuja? Tämä tieto auttaa sinua muokkaamaan mainokseesi oikeanlaisen sävyn. Alla on esimerkki mainoksesta, joka on kohdistettu heille, jotka ovat jättäneet ostoprosessinsa kesken: 

ViidakkoCEM markkinoinnin automaatioalustan Google Ads -integraatio

Mainoksen luomiseen on käytetty Koodiviidakon ViidakkoCEM™ markkinoinnin automaatioalustaa, jonka uusi Google Ads -integraatio mahdollistaa Google Ads -kampanjoiden luomisen suoraan alustan käyttöliittymästä.

Haluaisitko luoda Google Ads -mainoksia nopeasti pienellä vaivalla? Tutustu Google Ads -integraatioomme ja kutsu asiantuntijamme esittelemään palveluitamme!

Varaa ilmainen digikonsultaatio

Artikkeli on alunperin julkaistu englanniksi Koodiviidakon kansainvälisen Liana Technologies -brändin blogissa.  

Kommentointi