Case Musta-Pekka: Kohdennus tuo tuloksia

26.06.2013 0

IT-tuotteiden jälleenmyyjä ja verkkokauppias Musta-Pekka on tehnyt tuloksellista sähköpostimarkkinointia jo useamman vuoden ajan. Lähetykseen Musta-Pekka käyttää Postiviidakko-työkalua, jolla lähetetään kuukausittain näyttäviä graafisia uutiskirjeitä sekä verkkokaupasta ostaneille että potentiaalisille asiakkaille. Kokemuksen kautta yrityksessä on huomattu, ettei sähköpostimarkkinoinnin kohdennus ole pelkkää sanahelinää.

Aiemmin Musta-Pekalla tehtiin markkinointia ostorekistereille, joissa viestien kohdennus oli hiukan väljempää. Hyvän sisällön ja laadukkaan vastaanottajarekisterin liittoon on toki pyritty aina – ajan myötä ostorekistereiden tehon huomattiin kuitenkin laskevan. Yrityksessä tiedostettiin että asialle täytyy tehdä jotain, ja syntyi päätös panostaa aiempaa voimakkaammin opt-in -tilaajarekisterin keräämiseen.

Tilaajia ryhdyttiin keräämään sivuston ja verkkokaupan kautta muun muassa erilaisten kilpailujen ja kampanjoiden avulla. Tilaajien keräämisen ohella Musta-Pekka seuraa tarkasti jakeluidensa tehoa eri kohderyhmille: jos jokin kohderyhmä tai juttu ei toimi, kokeillaan kohdentaa eri tavalla. Näin sekä sisältö että kohderyhmät päivittyvät ja jalostuvat jatkuvasti rinta rinnan. Systemaattisen työn on huomattu tuovan myös tuloksia: parhaiten kohdennetut viestit ovat saaneet massalistoihin verrattuna noin 8-kertaisen klikkausprosentin (CTR).

"Tärkeintä on saada sisältö kohtaamaan kohderyhmän kiinnostuksen kanssa ja seurata jatkuvasti miten tässä onnistutaan. Työtä asian eteen on tehtävä, mutta se näkyy myös tuloksissa", kertoo Musta-Pekka Oy:n toimitusjohtaja Jussi Patopuro.

Lue casen ohella Koodiviidakon parhaat vinkit opt-in -tilaajarekisterin kartoittamiseen:

Tutustu Postiviidakkoon

Kommentointi