Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Päivitetty: 08.10.2018 0

Black Friday ja Cyber Monday ovat rapakon takaa rantautuneita myynnin superpäiviä, joihin myös suomalaiset verkkokauppiaat heräsivät joitakin vuosia sitten. Nämä ostospäivät sijoittuvat amerikkalaisen Kiitospäivän jälkeiselle perjantaille ja sitä seuraavalle maanantaille marraskuun loppuun. Tänä vuonna Blak Fridayta vietetään 23.11. ja Cyber Mondayta 26.11.

Vaikka Black Friday on meillä Suomessa varsin tuore ilmiö, se on ollut vuoden vilkkain myyntipäivä verkossa jo useana vuotena peräkkäin. Cyber Monday vuorostaan on ainakin toistaiseksi jäänyt Suomessa selvästi Black Fridayn varjoon, kun taas Yhdysvalloissa se on osoittautunut jopa Black Fridayta paremmaksi myyntipäiväksi.

Koska sekä Black Friday että Cyber Monday ajoittuvat joulun alle, ilmaan on heitetty ajatuksia siitä, että Black Fridayn kaltainen supermyyntipäivä olisi kaivattu lisä myös kevääseen. Amerikassa tämä kehitys on jo polkaistu käyntiin uusien supermyyntipäivien toivossa ja monet isot ketjut ovatkin alkaneet mainostaa "Spring Black Fridayn" avulla.

Isot yritykset kuten esimerkiksi Home Depot ja eBay ovat jo käyttäneet Spring Black Friday -markkinointia.

Black Fridayn osalta suurimmat verkkokaupat ovat jo panostaneet asiaan perustamalla pysyvät rinnakkaiset sivustot kampanjaa varten. Sivustoja päivitetään ympäri vuoden, jotta ne näkyisivät korkealla hakukoneiden hauissa. Verkkokauppojen tuotteet näkyvät vasta h-hetkellä.

Verkkokauppiaalle pitkä tarjousviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen. Hyvillä työkaluilla markkinointipanostuksen saa näkymään verkkokaupassa isosti vähälläkin vaivalla.

1. Luo laskeutumissivu

Kampanjan rakentaminen verkkokauppaan käynnistyy teemaan soveltuvan laskeutumissivun luomisella. Laskeutumissivulle valikoidaan ja hinnoitellaan myytävät tuotteet ja ne laitetaan näkymään asiakkaille vasta kampanjan alkaessa.

Laskeutumissivun avulla asiakas ohjataan suoraan kampanjasivulle etusivun sijaan. Mikäli asiakas päätyy verkkokaupan etusivulle, hänen tulee löytää tiensä näppärästi kampanjan laskeutumissivulle. Huomioi, että sivulle tulee antaa selkeä url-osoite. Se voi olla esimerkiksi verkkokauppasinimi.com/blackfriday.

Muista, että kaiken verkkokaupassasi ei tarvitse olla tarjouksessa. Aja asiakkaat sisään tarjoustuotteilla ja tee lisämyyntiä muilla tuotteillasi. Älä unohda myöskään tuotearvosteluja tai asiakaskokemuksia laskeutumissivultasi – ne tuovat tehoa koko kampanjasi markkinointiin.

2. Erotu kampanjan visuaalisella ilmeellä

Verkkokauppaan voi näppärästi asettaa taustakuvia tai muita visuaalisia elementtejä, jotka sopivat kampanjan teemaan. Bannereiden lisäksi voit käyttää esimerkiksi laskureita, jotka kertovat kuinka paljon aikaa kampanjatarjousten avautumiseen on tai kuinka paljon aikaa asiakkailla on ostaa tarjoustuotteet.

Laskeutumissivuille voi tehdä näyttäviä laskureita, jotka laskevat aikaa joko Black Friday -tarjousten alkamiseen tai päättymiseen.

Kiireellisyyden tunnetta voi lisätä myös käyttämällä tuotenostoja esimerkiksi näyttämällä tuotteita, jotka menevät parhaiten kaupaksi tai korostamalla tuotekuvia niistä tuotteista, joita asiakas ehtii vielä ostaa tarjoushinnalla. Vilkkaan liikenteen sivustojen kannattaa kokeilla tuntitarjouksia, eli joka tunti päivittyviä banner-mainoksia. 

3. Luo ajankohtaista sisältöä

Luo laskeutumissivullesi aktiivisesti uutta sisältöä ympäri vuoden. Tällöin sivusto näkyy paremmin hakukoneiden tuloksissa. Voit luoda esimerkiksi someen linkitettyjä kilpailuja, joiden tulokset ratkeavat Black Friday - tai Cyber Monday -päivänä. Älä myöskään unohda maailmalla jo tuulta purjeisiin ottanutta kevään Black Fridayta. Suomen verkkokauppamarkkinat odottavat pioneeria, joka toden teolla lanseeraa kevään tärkeimmän kauppapäivän. Yksinkertainen tapa pitää laskeutumissivu pirteänä ympäri vuoden, on aloittaa lähtölaskenta ensi vuoden Black Fridayhin välittömästi edellisen jälkeen.

4. Muista etukäteis- ja jälkimarkkinointi

Hieno kampanjasi ei ansaitse jäädä verkon syövereihin pölyttymään. Muista siis markkinoida sitä kaikissa käytössäsi olevissa kanavissa. Hyödynnä uutiskirjeitä, SMS-markkinointia ja somemarkkinointia nykyisille asiakkaillesi ja seuraajillesi. Linkitä kaikki kampanjamarkkinointisi suoraan laskeutumissivulle normaalin verkkosivusi tai -kauppasi sijaan. Maksettu mainoskampanja hakukoneissa on myös lyömätön tapa saada liikennettä laskeutumissivullesi. Moderneilla työkaluilla maksetun mainonnan pystyy hoitamaan samasta käyttöliittymästä integraation avulla.

Hyödynnä rummutuksessa myös somen voima. Jaa ja linkitä laskeutumissivua sosiaalisessa mediassa, käytä hashtageja ja kuuntele asiakkaitasi. Hyödynnä sitä, että kampanjoit ensimmäisten joukossa myös Cyber Monday -kampanjalla.

Osa markkinointiasi on hyvä asiakaspalvelu ostohetkellä. Älä päästä asiakasta pois verkkokaupastasi sen takia, että hän ei löydä hakemaansa tai on epävarma jostakin asiasta. Interaktiivinen asiakaspalvelu on mahdollista livechatin avulla.

Muista tarjota saumaton asiakaskokemus eri kanavissa sulavasti liikkuville asiakkaillesi. Online- ja offlinekokemuksen voi yhdistää monin tavoin, kuten esimerkiksi mahdollistamalla verkko-ostokselle noudon myymälästä ja pitämällä viestinnän yhdenmukaisena läpi koko paletin. 

5. Ilahduta asiakkaitasi

Älä unohda informoida nykyisiä asiakkaitasi kampanjasta. Lähesty asiakkaitasi henkilökohtaisen uutiskirjeen avulla ja pohdi, kuinka muuten voisit personoida tarjouksiasi kyseiselle henkilölle. Verkkokauppaasi on kertynyt asiakasdataa, jota voisit hyödyntää markkinoinnin automaation avulla.

Automaation avulla voit toteuttaa myös drip-kampanjoita, joilla asiakkaille lähetetään automaattisesti markkinointiviestejä esimerkiksi kolme päivää, yksi päivä ja 4 tuntia ennen tarjousten alkamista. 

Voit ilahduttaa asiakkaitasi etukupongilla tai vaikka ilmaisella toimitusmaksulla. Tai vastaavasti voit jakaa ostaville asiakkaille etukupongin seuraavaan kampanjaasi liittyen tai antaa etukupongin lahjaksi siitä, jos asiakas jättää tuotearvostelun. Tällä tavoin voit saada kerta-asiakkaastasi vakioasiakkaan.

Muista tarkistaa palvelintarjoajaltasi, kuinka paljon liikennettä verkkokauppasi kestää sekä testaa verkkokauppasi käyttäjäystävällisyys mobiililla – lähes 35 % Black Friday -ostoksista tehtiin joko puhelimella tai tabletilla vuonna 2017.

8 vinkkiä verkkokauppiaalle: Kuinka hyödynnän Black Fridayta ja Cyber Mondayta?

Kiinnostuitko?

Haluatko keskustella verkkokauppasi markkinoinnin kehittämisestä yhdessä asiantuntijamme kanssa? Varmistetaan yhdessä, että saat kaiken hyödyn kampanja-ajoista.

Ota yhteyttä

Kommentointi