5 vinkkiä toimittajilta yrityksille

10.09.2014 0

1. Otsikko on tiedotteen tärkein osa

Otsikko ratkaisee sen, lukeeko toimittaja tiedotteesi. Vältä ylisanoja, liian monimutkaista lauserakennetta ja varmista, että otsikko vastaa tiedotteen sisältöä.

“Helpoimmin asiansa saa julki, jos tiedotteessa on alussa noin viiden lauseen mittainen tiivistys. Kovin pitkät jutut tuppaavat jäämään vähälle huomiolle.”

2. Kohdenna tiedottaminen yrityksellesi keskeisiin medioihin

Kohdenna tiedottaminen ja viestintä oman toimialasi tai alueesi toimittajille.

“Älä lähetä kaikkia kaikille. Lähetä personoitu tiedote yhdelle alaasi seuraavalle toimittajalle, ja läpimeno on paljon varmempaa. Ja toimittajakin kiinnostuu helpommin kohdennetusta viestistä kuin massaviesteistä.”

3. Vältä mainosmaisia tekstejä tiedotteessa

Pysy asiassa ja pidä teksti lyhyenä ja selkeänä.

“Selkeä, ymmärrettävä ja asiallinen teksti, ei liian pitkä, eikä mainostamista. Tarjottavan uutisen suhteuttaminen silti johonkin: vaikkapa ensimmäinen paikkakunnalla, Suomen tai maailman suurin. Sellaiset teksiti koukuttavat yleensä lukemaan tiedotteen.”

4. Julkaise tiedote monipuolisesti eri kanavien kautta

Hyödynnä tiedoteportaalia, jaa tiedote nettisivuilla ja lähetä toimittajille sähköpostilla. Yli 80 % toimittajista pitää omaan sähköpostiin tullutta tiedotetta parhaana tapana saada tiedote.

“Lähetä tiedote sähköpostilla. Tiedotteesta pitää tietenkin löytyä myös lisätietoja antavan asiantuntijan tai asiantuntijoiden yhteystiedot sekä organisaation verkko-osoitteet.”

Välitä tietoa eteenpäin sosiaalisen median kanavissa. Facebook on suomalaisten toimittajien keskuudessa edelleen suosituin some-kanava, mutta Twitter kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. LinkedInin käyttö on muita kanavia vähäisempää.

5. Viestinnässä ja tiedottamisessa aktiivisuus ratkaisee

Säännöllinen tiedottaminen kannattaa. Vaikka jokainen tiedotteesi ei päätyisikään heti julkisuuteen, ne kasvattavat organisaatiosi näkyvyyttä ja tunnettuutta toimittajien keskuudessa.

“Vaikkei tiedotetta voi käyttää hyväksi esimerkiksi samana päivänä tai samalla viikollakaan, ne tarjoavat hyvää taustamateriaalia vielä pitkänkin ajan kuluttua.”

Lisävinkki: Muista yhteystiedot! Kiinnostuneet toimittajat haluavat useimmiten tiedotteestasi lisätietoja.
“Olisi hyvä, että tiedotteessa mainuttu henkilö todellakin vastaisi tiedusteluihin. On useammankin kerran tullut vastaan, ettei tiedotteessa mainittua henkilöä tavoiteta."