Uutinen

Viisi vinkkiä verkkokaupan luotettavuuskuvaan

Ota yhteyttä
Viisi vinkkiä verkkokaupan luotettavuuskuvaan Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero?

Kesän korvalla kalastuskuume lyö kierrokset kattoon ja tie vie etsimään uutta perhovapaa. Sopiva vapa ja verkkokauppa löytyvät nopeasti, mutta muutama asia epäilyttää. Osa tuotekuvauksen tekstistä vaikuttaa huonolta käännökseltä ja yrityksen yhteystietoja ei löydy sivuilta. Uskaltaako tuotteen ostaa, entäs jos vapa jää saamatta ja rahat häipyvät kankkulan kaivoon? Asiakas ei käynytkään koukkuun ja kauppias jäi nuolemaan näppejään.

Verkkokaupan luotettavuuskuva koostuu monesta asiasta. On tärkeää, että verkkokaupalla on esimerkiksi siisti ja selkeä ulkoasu sekä laadukkaat tuotekuvat. Mitä muuta voit tehdä verkkokauppasi luotettavuuden parantamiseksi ja saada ostoskorit pullolleen?

Viisi vinkkiä luotettavuuskuvan parantamiseen:

  1. Sivuilta löytyy yritys- ja henkilöstöesittely
  2. Ostoon liittyvät toimituskulut tuodaan esille heti
  3. Asiakaspalvelulla on käytössään erilaisia yhteydenottokanavia ja niiden aukioloajat on esitetty selkeästi
  4. Palautusprosessi on tehty mahdollisimman läpinäkyväksi
  5. Palvelulla on tunnettu maksupalveluntarjoaja ja monipuoliset maksutavat

1. Sivuilta löytyy yritys- ja henkilöstöesittely

Useat kuluttajat etsivät verkkokaupasta edes lyhyttä yrityksen esittelyä. Ketkä toiminnasta vastaavat, vai löytyykö osoitteeksi pelkkä postilokero Utsjoelta? Toki Utsjoki tarjoaa myös hyvät puitteet verkkokaupan pyörittämiseen, mutta se olisi hyvä tuoda esiin. Henkilöstön esittely on pelkkää plussaa.

2. Ostoon liittyvät toimituskulut tuodaan esille heti

Toimituskulujen selkeä esittely on hyvin tärkeä tekijä. Jos kuluihin tulee yllätysmomentti ja kirsikka kakun päälle viimeisellä maksusivulla, voit olla varma että ostoskorien hylkäysprosentti kasvaa ja luotettavuuskuva kärsii. Kulut olisi hyvä tuoda esille heti, tai esimerkiksi sisällyttää tuotteiden hintaan, jos se on mahdollista.

3. Asiakaspalvelulla on käytössään erilaisia yhteydenottokanavia ja niiden aukioloajat on esitetty selkeästi

Kun asiakas selailee verkkokauppasi sivuja, eikä etsinnästä huolimatta löydä asiakaspalvelun tietoja, tai yhteydenotto on hyvin vaikeaa, voi kauppaa kohtaan nousta epäilyksiä. Jos tuotteesta tulee jälkikäteen kysyttävää, saanko ketään kiinni? Ostaminen tuntuu turvallisemmalta, kun vastapuolen tavoittamiseen on selkeä sapluuna.

4. Palautusprosessi on tehty mahdollisimman läpinäkyväksi

Palautusten tekemistä varten olisi hyvä olla edes lyhyet ohjeet, eikä niitä tarvitse piilottaa viimeisen sivun alapalkkiin. Ohjeet eivät yllytä asiakkaita palautusrumbaan, vaan sujuvoittavat prosessia kaikille osapuolille.

5. Palvelulla on tunnettu maksupalveluntarjoaja ja monipuoliset maksutavat

Kaupan luotettavuutta lisäävät myös monipuoliset maksutavat sekä tunnettu maksupalveluntarjoaja. Kuinka luotettava kauppa on, jos maksutavat herättävät epäilyksiä?

Lataa opas ja lue lisävinkit

Mitä muuta luotettavaan verkkokauppaan kuuluu? Lue lisävinkkejä Paytrailin Avaintekijät menestyvän verkkokaupan perustamisessa -oppaasta.

Mikäli kiinnostuit luotettavan verkkokaupan perustamisesta, pyydä demo ViidakkoStore-verkkokauppa-alustasta.

 /media/henkilokuvat/majaniemi_pekka_2.jpg

Pekka Majaniemi


Services Marketing Manager, Paytrail

Vieraskynämme luotaa tietään verkkokaupan ja markkinoinnin maailmassa bitti kerrallaan. Pekka ei osaa perhokalastaa, surkeista yrityksistä huolimatta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää