Uutinen

Parhaat keinot opt-in rekisterin kartuttamiseen

Ota yhteyttä
Parhaat keinot opt-in rekisterin kartuttamiseen Oman opt-in tilaajarekisterin kartuttaminen on tullut tärkeämmäksi kuin koskaan, sillä pelkkiin ostorekistereihin nojaava sähköpostimarkkinointi on hyvin hataralla pohjalla.
Katso kuva Parhaat keinot opt-in rekisterin kartuttamiseen Näkyvälle paikalle sijoitetulla, hyvin toteutella lomakkeella voit tavoittaa kävijät jotka saattaisivat muuten sulkea selainikkunan palaamatta koskaan tarjoamasi äärelle.

Viimeaikaiset tapahtumat sähköisen markkinoinnin kentällä ovat johtaneet kehitykseen, jonka myötä sähköpostimarkkinointi tulee muuttumaan yhä vastaanottajaystävällisempään suuntaan. Kehityksen myötä oman opt-in tilaajarekisterin kartuttaminen on tullut tärkeämmäksi kuin koskaan, sillä pelkkiin ostorekistereihin nojaava sähköpostimarkkinointi on hyvin hataralla pohjalla. Kokosimme parhaat vinkit oman opt-in -tilaajarekisterin keräämiseen.

1. Upota uutiskirjeen tilaus osaksi verkkopalvelua

Tahosta riippuen verkkopalvelu voi tarkoittaa yrityksen nettisivustoa, verkkokauppaa tai vaikkapa facebook-sivua. Yhteistä näille kaikille on kuitenkin se, että niillä vierailee yrityksestä kiinnostuneita sidosryhmiä, kuten asiakkaita, prospekteja, kuluttajia tai vaikkapa sijoittajia. Useinkaan sivustovierailija ei jätä suoraan yhteydenottoa tai soita myyntitiimillesi – sama henkilö voisi kuitenkin olla kiinnostunut uutiskirjeestäsi. Näkyvälle paikalle sijoitetulla, hyvin toteutella lomakkeella voit näin tavoittaa kävijät jotka saattaisivat muuten sulkea selainikkunan palaamatta koskaan tarjoamasi äärelle.

2. Osallista organisaatio tilaajien keräykseen

Yrityksen edustajat ja myyntihenkilöstö ovat voimavara, jota ei useinkaan hyödynnetä tarpeeksi uutiskirjetilaajien keräämisessä. Otetaan vaikkapa yrityksen sähköpostiliikenne, tapaamiset ja myyntipuhelut: montako kertaa päivässä joku asiakasrajapinnassa työskentelevä kohtaa nykyisen asiakkaan, potentiaalisen ostajan tai muun tärkeän tahon? Kuinka suuri merkitys voisi olla esimerkiksi henkilökohtaisen sähköpostin allekirjoituksella, jonka loppuun on lisätty houkutteleva "Tilaa uutiskirjeemme, saat kuukausitarjouksemme suoraan omaan sähköpostiisi"-teksti?

Henkilöstöä voidaan kannustaa keräämään tilaajia myös ihan suoraan kysymällä: jokaisen myyntipuhelun tai tapaamisen lopuksi on täysin korrektia kysyä: "Sopiiko että lisään sinut uutiskirjeemme tilaajaksi? Kirjeissämme on paljon sellaista sisältöä, joka olisi varmasti teidänkin firmalle hyödyllistä". Kun prospektit liitetään uutiskirjeen tilaajiin, ovat he myös luontaisesti osa yrityksen myyntiputkea. Yritys ja sen tarjoama pysyy kirjeen avulla paremmin mielessä, vaikkei myyjä muistaisikaan soittaa joka viikko. Tällaisen motivoinnin avulla avulla myös itse osallistaminen helpottuu: myyntihenkilöstö osallistuu tilaajakannan keräämiseen mielellään, kun siitä tiedetään olevan apua myyntiprosessin eteenpäin viemisessä. Kokonaisuutta voidaan helpottaa myös esimerkiksi CRM-integraatioilla, joiden avulla myyntikontaktit voidaan ajaa suoraan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun ja saada näin erilliset järjestelmät puhumaan samaa kieltä keskenään.

3. Tapahtumat, messut ja kohtaamiset

Yhä näkee paljon messuosastoja, joissa suurin huomio tuntuu kiinnittyvän flyerien jakamiseen. Optimisti voi toki ajatella, että oman yrityksen superhieno flyer on kertakaikkiaan niin viehättävä, että se yksinään riittää yhteydenoton tuottamiseen. Valitettava totuus on kuitenkin, että messukassin pohjalle kertynyt läjä esitteitä menee useimmiten sellaisenaan roskiin tai jää pölyttymään työpöydälle. Pelkän flyerin jakamisen sijaan tapahtumista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti, ja yksi mainio keino tähän on uutiskirjetilaajien kerääminen. Messuja varten voidaan esimerkiksi toteuttaa erityinen messukilpailusivu, jolla kerätyt tilaajat ohjautuvat automaattisesti vastaanottajalistallesi. Osoitteet voidaan vaihtoehtoisesti kerätä myös exceliin, joka viedään myöhemmin suoraan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun. Manuaalista työtä pelkäämätön voi toki kerätä käyntikortit yhteen läjään, josta tiedot myöhemmin näpytetään vastaanottajiin. Tällöin vaarana on kuitenkin, ettei manuaalista työtä ehditä tehdä ja messujen kiitoskirje jää pelkän suunnittelun tasolle.

4. Hyödynnä uutuusarvo

Yleensä ottaen yrityksissä tapahtuu paljon, jos asioista vaan osataan pitää meteliä. Tuotelanseeraukset, uudet palvelut, tiedotteet ja tapahtumat ovat kaikki asioita, joiden uutisoinnin yhteydessä voidaan kerätä uusia tilaajia. Myös uutiskirje on uutinen sinänsä: "Alamme julkaista viikoittaista uutiskirjettä, tilaa kirjeemme ja saat edun x ensimmäisten joukossa". Usein tilaajien kerääminen vaatii vain sen, että tilaaja kokee saavansa jotain merkittävää etua vastineeksi kirjeen tilauksesta. Yksinkertaisimmillaan tämä etu voi toki olla vain lupaus laadukkaasta sisällöstä, mutta myös muunlaisia kannustamia voidaan käyttää. Koodiviidakolla uutiskirjeen tilaajia on kerätty esimerkiksi vastineeksi hyödylliselle sähköpostimarkkinoinnin oppaalle.

Jotkut asiakkaamme ovat hyödyntäneet uutiskirjetilaajien keräämisessä myös uuden verkkopalvelun julkaisua. Tällöin olemassaolevan nettisivuston (tai verkkokaupan) yhteyteen voidaan rakentaa ns. teaser-sivu, jolla tilaajia kerätään. Myös yritysten landing sivuille ja kampanjasivuille on hyvä lisätä uutiskirjeen tilausmahdollisuus.

5. Olemassaolevat rekisterit

Usein yrityksillä on paljon olemassaolevia rekistereitä, jotka voitaisiin lisätä uutiskirjeen tilaajiin. Näille kontakteille on mahdollisesti pyydetty myös markkinointilupa, mutta itse uutiskirjetuotanto ei ole koskaan päässyt vauhtiin. Ostorekistereiden heikentyneen tehon myötä omien rekistereiden päivitys ja ylläpito tulee entistä tärkeämmäksi. On myös hyvä muistaa, että kerran yritykseltäsi ostanut tai muuten yrityksen ennaltaan tunteva taho on mitä todennäköisemmin myös potentiaalisempi liidi kuin kylmät kontaktit. Näille "kuumille" liideille ja olemassaoleville asiakkaille markkinointiin kannattaa näin ollen myös panostaa.

Laadukas sisältö on aina avainasemassa uutiskirjeviestinnässä, sillä kertaalleen hankittu tilaaja tulee myös pitää tyytyväisenä. Anna näin ollen tilaajillesi mahdollsimman paljon syitä pysyä uutiskirjeesi tilaajina ja mahdollisimman vähän syitä poistua listaltasi. Tärkeää on laadukas, jalostettu sisältö sekä jatkuvuus ja suunnitelmallisuus uutiskirjeviestinnässä.

Valitessasi Postiviidakko-työkalun sähköpostimarkkinointiin saat aina käyttöösi myös uutiskirjeen ilmeellä tehdyn tilaussivun, johon on helppo linkittää esimerkiksi nettisivuilta, verkkokaupasta tai facebookista. Koodiviidakolta löydät myös työkalut kampanjasivujen, landing sivujen ja messukilpailujen toteutukseen tai vaikkapa uutiskirjeviestinnän CRM-integraatioon. Tutustu Postiviidakkoon tai ota yhteyttä digiviestinnän asiantuntijoihimme. Tilaajien keräyksen ei tarvitse olla pullonkaulana uutiskirjeviestinnässä.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Näin onnistut tiedottamisessa [Infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa toimittajakyselyn, joka suunnattiin Suomessa toimiville journalisteille ja bloggaajille.

Lue lisää

Tuplasti tehoja työskentelyyn – 10 vinkkiä markkinoijille ja viestijöille

Kuinka paljon sinä heität hukkaan työaikaa tavallisen työpäivän aikana? Vartin, puoli tuntia vai jopa tunteja? Jotta saisit työaikasi todelliseen hyötykäyttöön, olemme koonneet sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla voit parantaa oman työskentelysi tehokkuutta ja luoda itsellesi uudenlaista työrutiinia.

Lue lisää