Uutinen

Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?

Ota yhteyttä
Katso kuva Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko? Pyri puhumaan kielellä, jota vastaanottajasi ymmärtää. Otsikko joka tuntuu omasta mielestäsi nasevalta, voi aiheuttaa vastaanottajan päässä vastareaktion – erityisesti, jos käytät hankalaa ammattikieltä. Pyri puhumaan kielellä, jota vastaanottajasi ymmärtää. Otsikko joka tuntuu omasta mielestäsi nasevalta, voi aiheuttaa vastaanottajan päässä vastareaktion – erityisesti, jos käytät hankalaa ammattikieltä.

Hyvän otsikon keksiminen ei aina ole helppoa – kuitenkin se on uutiskirjeen kiistatta tärkeimpiä asioita. Ellei otsikkosi ole tarpeeksi kiinnostava, menee kirjeen muu sisältö täysin hukkaan. Ensimmäinen tehtävä on saada lukija avaamaan kirjeesi.

  1. Pyri puhumaan kielellä, jota vastaanottajasi ymmärtää. Otsikko, joka tuntuu omasta mielestäsi nasevalta, voi aiheuttaa vastaanottajan päässä vastareaktion – erityisesti, jos käytät hankalaa ammattikieltä. Huomioi vastaanottajasi kaikissa sanavalinnoissa.
  2. Testaa eri vaihtoehtoja otsikossasi. Pyydä palautetta vaikkapa kollegoiltasi – testaa kuitenkin lisäksi tekniikan avulla. Otsikon testauksessa voi käyttää apuna A/B testausta, jonka avulla voit löytää keksimistäsi vaihtoehdoista parhaiten toimivan. A/B testaus poimii automaattisesti uutiskirjeen vastaanottajista testijoukon, jolla otsikon variaatiot testataan. Testijoukon jälkeen toimivammaksi testattu vaihtoehto menee automaattisesti lopuille vastaanottajista.
  3. Pyri eroon luontaisesta editoijastasi – ainakin aluksi. Otsikon Brainstorming-vaiheessa on hyvä antaa ideoiden lennellä vapaasti, uudelta näkökantilta katsoessa voi löytyä jotain yllättävää ja mielenkiintoista.
  4. Huolehdi, että otsikkosi vastaa kirjeen sisältöä. Mikäli otsikko on harhaanjohtava, tulee lukijalle helposti petetty olo, eivätkä tulevat kirjeesi välttämättä tule enää avatuiksi.
  5. Harkitse erityisen tarkkaan otsikon ensimmäisiä sanoja. Sähköpostiohjelmasta riippuen otsikosta voi näkyä eri määrä sanoja, ennen kuin vastaanottaja avaa kirjeesi. Siksi onkin erityisen tärkeää miettiä otsikon alkua, ja toisaalta pyrkiä ilmentämään kirjeesi olennainen sisältö mahdollisimman tiiviisti.

Postiviidakon A/B-testauksen avulla voit löytää parhaiten toimivan vaihtoehdon otsikollesi. Postiviidakko poimii kirjeesi vastaanottajistasi automaattisesti testijoukon, jonka avulla löydetään tehokkaimmin toimiva otsikko keksimistäsi variaatioista. Testauksen jälkeen paras otsikkovariaatio tulee automaattisesti voimaan lopuille vataanottajistasi. Pyydä meiltä demo ominaisuudesta.

Pyydä demo

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

Liikenteen saaminen verkkosivuille vaatii aikaa, panostuksia ja hitusen luovuutta. Listasimme tärkeimmät vinkit.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää