Uutinen

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Ota yhteyttä
Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä? Mielipidevaikuttajien suosituksia ja mielipiteitä kuunnellaan usein ostopäätöstä tehdessä.

Oletko koskaan ostanut tuotteita tai palveluita sen perusteella, mitä Instagramissa seuraamasi henkilö tai tuttu twiittaaja on suositellut? Käytkö blogeissa etsimässä tuotesuosituksia uusiin hankintoihin? Silloin olet ollut mielipidevaikuttajan vaikutuspiirissä.

Mikä ihmeen mielipidevaikuttaja?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä. He voivat pitää pitää kauneusaiheista blogia, kirjoittaa lehtien mielipidepalstoille tai olla aktiivisia Instagramin joogayhteisössä.

Yhteistä heille on kuitenkin tämä: he ovat piirissään vahvassa asemassa ja heidän mielipiteitään arvostetaan ja kuunnellaan. Mielipidevaikuttajat nähdään aitoina asiantuntijoina ja heihin luotetaan oikeina ihmisinä, eikä yrityksiä edustavina julkisuudenkuvina. He ovat usein aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja blogeissa ja tuovat vahvasti esille omaa persoonaansa.

Kuva: Monet mielipidevaikuttajat tekevät yhteistyötä yritysten kanssa ja saavat käyttöönsä ilmaisia tuotteita arvosteluita vastaan.

Mistä mielipidevaikuttajat tulevat?

Mielipidevaikuttajan asemaan pääsee helpoiten, mikäli on jo valmiiksi julkisuudessa esillä. Esimerkiksi tv-sarjassa esiintynyt näyttelijä, poliittisesti aktiivinen ihminen tai vahvassa asiantuntijatehtävässä toimiva henkilö voi helposti päätyä mielipidevaikuttajan asemaan. Erityisesti ajankohtaisiin ja puhutteleviin aiheisiin kantaa ottavat asiantuntijat voivat saada nopeasti vahvan jalansijan yleisön silmissä.

Kuva: Monella mielipidevaikuttajalla on vahva asiantuntija-asema alallaan.

Mielipidevaikuttaja voi kuitenkin syntyä myös aiemmin yhteisöille tuntemattomasta henkilöstä pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä. Pienikin julkisuuden kipinä tai oikea verkostoituminen somessa voi lopulta nostaa henkilön vaikuttajan tasolle. 

Kuva: Iholla-sarjasta julkisuuteen noussut Maria Nordin paneutuu blogissaan muun muassa sisäilma- ja kemikaaliyliherkkyyksiin.

Konkari tai uusi tulija

Mielipidevaikuttajia voivat olla joko uusia tähtiä tai jo pitkään alalla vaikuttaneita konkareita. On kuitenkin muistettava, että eri mielipidevaikuttajilla on erilainen vaikutusvalta: uusi tulokas voi tuoda uutta näkemystä alalle, mutta mitä todennäköisimmin ihmiset nojautuvat kokeneemman vaikuttajan puolelle, mikäli näkemyksissä on eroja.

Ole siis varovainen, mikäli lyöttäydyt yhteen muutosinnokkaan ja uuden vaikuttajan kanssa, sillä hänen suosionsa voi olla lyhytaikainen.

Kuva: Pitkään viestinnän parissa toiminut Piritta Seppälä nähdään asiantuntijana sosiaalisen median viestinnässä.

Markkinointi ja mielipidevaikuttajat

Monilla aloilla käytetään jo mielipidevaikuttajia markkinoinnissa, sillä heidän avullaan saa aidosti kiinnostuneita asiakkaita ja mielipidevaikuttajien arvostelukykyyn luotetaan. Näkyvä some-persoona luo ihmisille tunteen, että he tuntevat vaikuttajan henkilökohtaisesti, jolloin hänen mielipiteesensä on helpompi luottaa.

Yleistä on myös tietynlainen vastareaktio perinteiseen kadunvarsi- ja sanomalehtimainontaan. Mielipidevaikuttajan kautta tuotuna markkinointi nähdään aidompana ja rehellisempänä, sillä huonon tuotteen tai palvelun suosittelu satuttaisi myös itse vaikuttajan mainetta.

Vinkki: Selvitä mielipidevaikuttajat ja tee heidän kansaan aitoa yhteistyötä. Kutsu heitä tapahtumiisi, pyydä heiltä vieraskirjoituksia, lähetä heille tuotteidesi näytepakkauksia tai pyydä yhteistyöprojektia esimerkiksi muotimalliston tai ihonhoitosarjan osalta. 

Lait ja käytännöt

Mielipidevaikuttajat ovat usein yritysten markkinoinnissa mukana. Kosmetiikka-alan yritykset saattavat lähettää näytetuotteita kauneusbloggaajille, urheiluvaatemerkit sponsoroivat erilaisia kilpailuja Instagramissa ja tunnettuja henkilöitä käytetään myös asiantuntijapuheenvuoroissa ja -blogeissa tuomaan lisänäkyvyyttä.

On kuitenkin tärkeää muistaa lait ja käytännöt yhteistyössä mielipidevaikuttajien kanssa. Riippuen kohdemaasta, säännökset tuotesijoittelun tai vaikuttajille maksettavien palkkioiden suhteen voivat olla hyvinkin tarkkoja. Selvitä lain kiemurat ja hyvät käytänteet mielipidemarkkinoinnissa, ennen kuin hyppäät mukaan.

Lue lisää mielipidevaikuttajista ja somesta:

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

6 tapaa kertoa asiakkaillesi, että välität

Markkinoinnin automaation avulla voit luoda ja lähettää asiakkaillesi relevanttia sisältöä juuri oikeaan aikaan perustuen heidän ostokäyttäytymiseensä tai asiakashistoriaansa. Listasimme kuusi tapaa hyödyntää markkinoinnin automaatiota asiakasviestinnässä.

Lue lisää

Mikä on hyvä CTR?

Kuulemme lähes päivittäin asiakkailtamme ja prospekteilta kysymyksiä siitä, mitä onnistunut uutiskirjeviestintä oikeastaan tarkoittaa. Mikä on hyvä avaus- tai klikkausprosentti?

Lue lisää