Uutinen

Markkinoinnin automaatio ja sisältömarkkinointi: kivenkovaa dataa sisältösi tehokkuudesta

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio ja sisältömarkkinointi: kivenkovaa dataa sisältösi tehokkuudesta Kokonaisvaltainen automaatiotyökalu antaa kivenkovaa dataa sisältömarkkinointisi toimivuudesta, minkä perusteella markkinointitoimia voi kehittää entisestään.

Sisältömarkkinointi on digitaalisen markkinoinnin kulmakivi. Ne, jotka eivät vielä hyödynnä laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä markkinointisuunnitelmissaan, ovat auttamattomasti jäljessä.

Blogit, videot, reseptit, ohjeet ja oppaat saavat kriittisemmätkin surffailijat kiinnostumaan ja uuden sisällön lupauksella saadaan myös monet heistä uutiskirjeiden tilaajiksi. Markkinoinnin automaatio taas auttaa kohdentamaan sisällön tarkasti, jotta kohderyhmille on aina juuri heitä kiinnostavaa sisältöä tarjolla.

Ota data hyötykäyttöön

Markkinoinnin yksi tärkeimmistä tehtävistä on kuitenkin myös toimenpiteiden tehokkuuden mittaaminen ja analysointi. Saadaanko blogeista ja videoista maksavia asiakkaita? Miten somekävijä saadaan kiinnostumaan riittävästi, että hän ostaa tuotteen? Mitkä toimenpiteet tekevät tuntemattomasta verkkosivuvierailijasta tunnistetun kontaktin, jota voidaan hoivata kohti ostotapahtumaa?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä tunnetaan yleisesti automaattisten viestien ja viestiketjujen työkaluna. Se on kuitenkin parhaimmassa käytössään koko markkinointitiimin yhteinen tietopankki, joka kerää datan kaikista kontakteista ja pureskelee sen sopiviksi segmenteiksi ja raporteiksi. Näin ollen automaatiotyökalua voidaan hyödyntää myös sisältömarkkinoinnin analysointiin.

Tässä kolme vinkkiä sisältömarkkinoinnin analysointiin automaatiotyökalun avulla:

1. Mistä kävijävirta tulee?

Youtube-videoiden katsojamäärä ja Facebook-julkaisujen tykkäykset on helppo katsoa suoraan näistä kanavista, mutta tämä tieto ei kerro, kiinnostuivatko katsojat riittävästi klikatakseen verkkosivuillesi.

Oman sisällön vaikutusvalta on hyvä tuntea, jotta osaat kohdistaa oikeanlaista sisältöä oikeisiin kanaviin. Kokonaisvaltainen automaatiotyökalu kertoo, mistä kanavista kontaktit ovat luoksesi löytäneet ja päätyvätkö he lopulta ostaviksi asiakkaiksi. Tämä kertoo, mihin kanaviin kannattaa panostaa – ja mitkä voi tiputtaa pois arsenaalista.

Vinkki: Luo automaatiotyökalussa eri kanavista tuleville omat segmentit ja etsi yhteisiä tekijöitä. Kiinnostaako Instagram-käyttäjää eniten esimerkiksi joogavälineet, kun taas Youtube-käyttäjät klikkaavat kiipeilyvarusteisiin? Automaatiotyökalu auttaa tunnistamaan kunkin kanavan käyttäjäryhmät.

Markkinoinnin automaatio käsittelee sosiaalisen median datan segmenteiksi

Kuva: Markkinoinnin automaatiojärjestelmä auttaa tunnistamaan eri sosiaalisen median kanavien segmentit sekä kohdistamaan sisällön tehokkaasti.

2. Missä, mikä ja miten?

Automaatiotyökalu seuraa verkkosivukävijöiden sijaintitietoja, joiden perusteella voidaan analysoida, mikä sisältö kiinnostaa milläkin alueella eniten. Tämä auttaa kohdentamaan esimerkiksi Facebook-mainokset tiettyihin maihin tai jopa kaupunkeihin sen perusteella, mitä sisältöä luetaan missäkin eniten.

Esimerkki: Ruokablogin kasvisruokareseptejä luetaan huomattavasti enemmän Helsingin alueella, kun taas perinteisemmille resepteille, kuten karjalanpaistille ja kalakukolle, on kysyntää Itä-Suomen pienemmissä kaupungeissa. Kohdennetuilla Facebook-päivityksillä saadaan tietyt reseptit näkymään juuri niille käyttäjille, joita ne kiinnostavat eniten.

Kun henkilöt saadaan riittävän kiinnostuneiksi sisällöstä, voidaan heille tarjota tunnistautumismahdollisuutta esimerkiksi lisäsisällön tai kilpailun muodossa. Tämä antaa aivan uudenlaiset mahdollisuudet jatkomarkkinointiin.

Kuva: Myös verkkosivun sisällön voi kohdistaa alueittain, esimerkiksi suuremmissa kaupungeissa voi näyttää enemmän kasvispainotteisia reseptejä ja maaseudulla perinteisempiä suomalaisia ruokia.

3. Auta asiakasta – ja samalla itseäsi

Aidosti käyttäjää hyödyttävä sisältö on usein helpoin tapa lähestyä asiakasta. Ladattavat oppaat ja whitepaperit toimivat erinomaisena keinona tunnistaa asiakas ja samalla oppia hänen kiinnostuksen kohteista lisää.

Automaatiotyökalu antaa suoraan välineet sekä oppaiden lähettämiseen, että tilaajien tarkempaan tarkasteluun. Kuinka moni lataajista oikeasti latasi oppaan ja kuinka moni kiinnostui sen jälkeen lähetettävästä jatkoviestistä? Kiinnostuiko kukaan riittävästi ottaakseen yhteyttä tai ostaakseen tuotteen?

Vinkki: Muista aina huomioida sisältöön käytetyt työtunnit. Kauanko yhden oppaan tekemiseen menee ja kerryttääkö se enemmän ostavia asiakkaita, kuin esimerkiksi kolmasosan työmäärästä vaativa blogipostaus? Kiinnostuvatko oppaista enimmäkseen jo valmiiksi blogia silmäilleet vai saadaanko sillä tavoitettua aivan uutta kävijävirtaa?

+ Muista tavoitteesi

Suuret kävijäluvut ja tunnistautuneet käyttäjät kuulostavat hienolta, mutta lopullinen tavoite kannattaa aina pitää mielessä, olipa se uusi asiakkuus, vanhan asiakkuuden kehittäminen tai näkyvyyden tavoittelu. Kun markkinoinnin automaatiotyökalu on saanut yhdistettyä henkilön yhteystiedot, kanavat ja sijaintitiedon, on aika tarkastella tapahtumahistoriaa.

Mistä kanavista ja mitä teitä pitkin uudet maksavat asiakkaat päätyvät hoiviisi? Ovatko jotkin kanavat tai tietyntyyppisen sisällön selaajat haluttomia ostamaan ja mitkä segmentit konvertoituvat parhaiten? Kuinka tehokkaasti markkinointitoimesi pureutuvat jo olemassa oleviin asiakkaisiin?

Mikäli käytät suuria summia hakukonemainontaan, mutta suurin osa ostavista asiakkaistasi tuleekin suoraan sosiaalisesta mediasta, on hyvä tarkastella koko markkinointiketjua uudestaan. Laske jokaiselle kanavallesi ja erityyppiselle sisällöllesi ROI ja panosta siihen, mikä toimii parhaiten.

Markkinoinnin automaatio tunnistaa tuottavimmat segmentit

Kuva: Markkinoinnin automaatio auttaa tunnistamaan tuottavimmat segmentit, vaikka ne olisivat esimerkiksi klikkausmäärässä alhaisemmalla tasolla kuin muut.

Kiinnostaako markkinoinnin automaatio? Lataa ilmainen opas!

Miten päästä alkuun markkinoinnin automaatiossa ja mihin kaikkeen automaatioteknologiaa voi hyödyntää? Hyvin suunnitellut perustasonkin automaatiot tuovat merkittäviä tuloksia markkinoinnin tehokkuuteen sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. 18-sivuinen oppaamme pyrkii havainnollistamaan juuri perustason toimenpiteitä esimerkkien ja kuvituksen avulla.

Tilaa opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

Liikenteen saaminen verkkosivuille vaatii aikaa, panostuksia ja hitusen luovuutta. Listasimme tärkeimmät vinkit.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää