Uutinen

Laske markkinointisi arvo - ROI:n perusteet

Ota yhteyttä
Laske markkinointisi arvo - ROI:n perusteet ROI eli Return on Investment tarkoittaa kirjaimellisesti sitä määrää rahaa, minkä yritys saa takaisin investoinneistaan.

ROI on lyhenne, joka on pikkuhiljaa siirtynyt myös markkinointitiimin jokapäiväiseen käyttöön. Markkinointitoimien tehokkuuden analysointi ei ole enää pelkästään johtoportaan käsissä, vaan normaali osa markkinoinnin työnkuvaa. Mutta mikä tämä mystinen ROI oikein on ja miksi sitä pitäisi käyttää?

ROI kertoo investointiesi arvon

ROI eli Return on Investment tarkoittaa kirjaimellisesti sitä määrää rahaa, minkä yritys saa takaisin investoinneistaan. ROI siis kertoo puhtaasti markkinointitoimiesi hyötysuhteen. Yksinkertaisimmillaan laskukaava näyttää jotakuinkin tältä:

Mikäli esimerkiksi tiettyyn mainoskampanjaan on upotettu yhteensä 3 000 euroa ja se on tuottanut 15 000 euron edestä lisää myyntiä, sen ROI olisi (15 000 − 3000) ÷ 3000 × 100 % = 400 %.

Parhaiten ROI toimii kertomaan tiettyjen lyhytaikaisten mainoskampanjoiden hyödyllisyyden, sillä silloin tuottoprosenttia voidaan suoraan verrata aiempiin lukuihin. ROI:ta voidaan kuitenkin myös käyttää arvioimaan markkinointitoimien tehokkuutta pidemmällä aikavälillä ja sitä voidaan soveltaa löytämään tehokkaimmat markkinointikanavat.

Mikä on hyvä ROI?

Markkinoinnin osalta kannattaa tähdätä vähintään 500 % tuottoprosenttiin. Tämä johtuu siitä, että hyötysuhteeseen ei lasketa mukaan esimerkiksi tuotantokuluja, yrityksen kiinteitä kuluja tai henkilöstökuluja – ja aina täytyy muistaa, että firman perimmäinen tarkoitus, ja siten myös markkinoinnin tavoite, on tuottaa voittoa.

Mihin kaikkeen sitä rahaa oikein menee?

Markkinoinnin tuottoprosenttia laskettaessa kuluihin kuuluu yleensä:

  • Sosiaalisen median mainonta ja Google-mainokset
  • Messut ja tapahtumat
  • Markkinointityökalut, kuten uutiskirjetyökalu tai automaatiotyökalu
  • Fyysiset markkinointitavarat kuten flyerit, julisteet ja pinssit
  • Perinteiset mediat kuten radiomainokset, sanomalehti-ilmoitukset ja tienvarsitaulut
  • Markkinointi- ja viestintätoimistot sekä konsultaatiokulut

Analytiikka pohjana

Markkinointitoimien ROI:n laskemiseen tarvitaan aluksi dataa yrityksen tuotoista ja investoinneista. Esimerkiksi Google Analyticsista näet suoraan myyntitulosi ja muut tavoitteesi, ja voit verrata niitä investointeihisi. Laajempaa kuvaa varten voit tuoda eri eri kanaviesi, kuten laskutusjärjestelmäsi, CRM:si sekä verkkokauppasi, datan markkinoinnin automaatiotyökaluun.

Kattava automaatiotyökalu yhdistää eri kanavien datan ja kertoo, onko tuntematon verkkosivukävijä lopulta tullut maksavaksi asiakkaaksi ja mitkä eri kanavat ovat ohjanneet hänet luoksesi. Näin voit verrata eri markkinointikanavien panostuksia niiden kautta saatuihin myyntituloihin.

Kuva: Google Analyticsissa voit seurata suoraan myyntituottoasi.

Markkinoilla on saatavilla myös erillisiä ROI-työkaluja, jotka voi integroida markkinointi- ja analytiikkatyökalujen kanssa ja jotka laskevat tuottoprosenttisi puolestasi. Esimerkiksi Funnel-työkalu laskee ROI:n datasi perusteella ottaen huomioon myös eri maiden valuutat ja valuuttavaihdokset.

Laske ylhäältä alaspäin

Markkinoinnin eri kanavien hyötysuhdetta laskiessa on tärkeää ensin pohtia, mikä on markkinoinnin toiminnan kannalta tärkeä avainmittari – mihin markkinointi pyrkii toiminnallaan? Kuluttajakeskeisessä yrityksessä tavoitteena on usein suoraan ostavat asiakkaat, mutta myyntipainotteisissa B2B-organisaatioissa markkinointi pyrkii tuottamaan arvokkaita liidejä myyntitiimille.

ROI:n laskemisessa koko asiakaspolun läpi täytyykin kiinnittää huomiota olennaisiin avainmittaristoihin. Mikä on keskimäärin yhden liidin tuotto? Missä vaiheessa uutiskirjeen tilaajasta tai Facebook-mainoksen klikkaajasta tulee myyntitiimille ohjattava liidi? Ja mikä tekee aivan asiakaspolun alkuvaiheessa olevasta potentiaalisesta asiakkaasta riittävän kiinnostuneen tilaamaan uutiskirjeen tai klikkaamaan display-mainosta?

Kuva: Asiakaspolun eri vaiheissa hyödynnetään eri teknologioita.

Etenkin alkupään kanavien ROI:n laskeminen voi olla haastavaa, mutta tarpeellista. Ostopolun alkupään kanavien ROI:ta laskettaessa täytyy asiakaspolulla palata taaksepäin asiakaspolulla ja katsoa, kuinka suuri prosenttiosuus on siirtynyt edellisestä vaiheesta seuraavaan. Näin saadaan hyvä kuva siitä, kuinka tehokkaasti esimerkiksi Facebookin sisältömarkkinoinnista saadaan eurot takaisin.

Nopea reagointi

Yksinään ROI:n laskeminen ei vielä auta mitään, mikäli tulosten pohjalta ei tehdä toimenpiteitä. Markkinoinnin työkalujen ja prosessien pitää mukautua tulosten mukaan jatkuvasti, sillä markkinat elävät koko ajan. Puoli vuotta sitten laskettu ROI ei välttämättä enää kerro mitään tämänhetkisestä tilanteesta.

Katse kannattaa myös suunnata tulevaisuuteen. Tulevaisuuden ennustaminen ei koskaan ole tarkkaa tiedettä, mutta analytiikkaa seuraamalla ja erilaisilla skenaariotyökaluilla voidaan selvittää, mihin suuntaan eri kanavien ROI on menossa ja mitkä ovat parhaita investointeja jatkossa.

Markkinoinnin automaatio ja ROI

Mihin kaikkeen markkinoinnin automaatiota voikaan hyödyttää ja miten se voi auttaa ROI:n laskemisessa? Lue kattava 18-sivuinen oppaamme markkinoinnin automaatiosta ja nosta markkinointitoimiesi tuottoprosenttia!

Tilaa Markkinoinnin automaatio kuvina -opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

8 vinkkiä juhlapyhien sähköpostimarkkinointiin [infograafi]

Vaikka jouluun on vielä aikaa, alkaa juhlapyhien markkinoinnin valmistelu jo monta kuukautta etukäteen. Kokosimme 8 vinkkiä auttamaan sinua juhlakauden sähköpostimarkkinoinnissasi.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää