Uutinen

Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä

Ota yhteyttä
Jokaiselle jotain: Mediaseurannan mahdollisuudet organisaation eri tiimeissä Monet jakavat kokemuksiaan ja mielipiteitään nykyään somessa ja nämä voivat tarjota arvokasta tietoa tuotekehitystiimeille.

Olemme aiemmin jo avanneet mediaseurannan käyttömahdollisuuksia myyntitiimin sekä markkinoinnin käsissä, mutta mediaseurantapalvelun mahdollisuudet eivät lopu tähän. Monet muutkin organisaation tiimit ja henkilöt voivat hyötyä kattavasta mediaseurantatyökalusta päivittäisessä työssään.

Tuotekehitys

Palautteen kerääminen asiakaskyselyillä on tärkeä osa tuotekehitystä, mutta harva asiakas jaksaa paneutua vastaamaan kyselyihin. Jotta saa realistisen kuvan tuotteenne hyvistä ja huonoista puolista onkin parempi suunnata katse sosiaalisen median ja keskustelufoorumien puoleen. Monet jakavat kokemuksiaan ja mielipiteitään nykyään somessa ja nämä voivat tarjota arvokasta tietoa tuotekehitystiimeille.

Kuva: Seuraamalla itselleen tärkeitä avainsanoja voi somesta löytää myös asiakkaiden tarjoamia tuotekehitysideoita.

Omien asiakkaiden seuraamisen lisäksi kannattaa myös seurata kilpailijoita. Onko jokin kilpailijan tuotteen ominaisuus hyvä vai aiheuttaako se kenties vain lisää ongelmia? Mikä on suurin syy, miksi asiakkaat ostavat mieluummin kilpailijan tuotteen?

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelun käsite on nykyään laajentunut kasvokkain tapahtuvasta palvelutilanteesta sekä puhelin- ja sähköpostiviestinnästä myös online-chatteihin sekä sosiaaliseen mediaan. Moni olettaa saavansa nopean vastauksen kysymyksiinsä sosiaalisessa mediassa, vaikka ei suoraan puhuttelisikaan yrityksen virallista tiliä. Nämä maininnat saa ongittua helposti esille mediaseurantapalvelulla.

Myös onnistuneista asiakaspalvelukokemuksista usein kerrotaan sosiaaliseen mediaan. Jo valmiiksi positiivinen asiakaskokemus voi muuttua täydelliseksi, jos yritys vielä vastaa asiakkaan Twitter-päivitykseen aiheesta ja vaikkapa tarjoaa mahdollisuutta tutustua muihin tuotteisiin tai yrityksen toimintaan.

Kuva: Mediaseuranta auttaa löytämään niin huonot kuin hyvätkin asiakaskokemukset.

Johto

Mietityttääkö, paljonko rahaa markkinointiin ja tiedottamiseen menee ja miten se ilmenee näkyvyydessä? Organisaation johdon tehtävänä on kaiken muun lisäksi myös pitää huolta markkinoinnin ja viestinnän budjeteista ja verrata näitä tuloksiin. Mikäli lehdistönäkyvyys on olematonta, mutta tiedotepalveluun tai viestintätoimistoon syydetään tukoittain rahaa, on kuviossa jotain vialla.

Mediaseurantapalvelu auttaa löytämään maininnat online-mediasta ja myös sosiaalisesta mediasta, jolloin hyötysuhteen laskeminen helpottuu. Erilaiset koosteet ja raportit tekevät tiedon analysoinnista helpompaa, jolloin niitä voi suoraan verrata kuukausittaisiin budjetteihin ja toimenpiteisiin.

Rekrytointi

Miten löytää juuri parhaimmat ja innostuneimmat työntekijät ja miten heitä kannattaa lähestyä, jotta näyttää luotettavalta ja hyvältä työnantajalta? Sosiaalisessa mediassa puhutaan jatkuvasti työpaikoista – ihmiset jakelevat toisilleen rekryilmoituksia, puhuvat joko hyvää tai huonoa nykyisestä työnantajastaan ja jopa kritisoivat joidenkin firmojen rekrytointitapoja.

Mediaseurannalla voi löytää maininnat omasta organisaatiosta työnantajana, jolloin tietää, mitä ilmoituksissa kannattaa korostaa ja missä olisi parantamisen varaa.

Tietyillä aloilla on myös omat Facebook-ryhmät, joissa keskustellaan alan työpaikoista ja työnantajista. Ottamalla osaa keskusteluun voi saada mittavan määrän näkyvyyttä rekrytoinnilleen juuri oikean kohderyhmän piirissä.

Kuva: Pelialan työpaikat Suomessa -ryhmässä jaetaan pelialan avoimia työpaikkoja. Monet alalle pyrkivät seuraavat ryhmää.

Myös perinteisissä medioissa puhutaan paljon työllisyydestä ja etenkin paikallislehdet voivat antaa arvokasta tietoa siitä, millä alueilla saattaisi olla juuri tietyn alan halukkaita työntekijöitä. Lisäksi oppilaitosten ja opintosuunnitelmien muutokset voivat vahvasti vaikuttaa tietyn alan työllisyyteen ja siihen, mille alueelle rekrytointia kannattaa eniten kohdentaa.

Tilaa ilmainen mediaseurannan opas

Mitä mediaseuranta on ja miksi sitä pitäisi tehdä? Entä kenelle mediaseurannasta on oikeasti hyötyä? Tutustu mediaseurannan perusteisiin ja opi käytännön vinkkejä mediaseurannan aloittamisesta kattavan 20-sivuisen oppaamme avulla.

Tilaa opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

Liikenteen saaminen verkkosivuille vaatii aikaa, panostuksia ja hitusen luovuutta. Listasimme tärkeimmät vinkit.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää