Uutinen

Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka]

Ota yhteyttä
Katso kuva Ennen, jälkeen ja aikana: verkkosivu-uudistuksen SEO-checklist [Infografiikka] SEO eli hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana.

Hakukoneiden ymmärtäminen ja huomioon ottaminen (search engine optimization eli SEO) on nykyään osa lähes jokaisen markkinoinnin työntekijän työnkuvaa. Vaikka algoritmien kehittyessä hakukoneiden kanssa toimiminen on jatkuvasti muuttunut helpommaksi ja hakukoneystävällisyys kulkee nykyään hyvin käsi kädessä asiakas- ja kävijäystävällisyyden kanssa, liittyy SEO:n huomioimiseen kuitenkin yhä paljon muistettavaa. Erityisen tärkeää se on verkkosivu- tai verkkokauppa-uudistuksen aikana. Kasasimme uudistusta suunnittelevalle tai tekevälle helpon muistilistan.

Katso infografiikka tästä.

Suunnitteluvaihe

1. SEO-ystävällinen tekniikka

Kun valitset tekniikkatoimittajaa ja CMS-työkalua, varmista, ettet hankaloita elämääsi hakukoneiden kanssa tekniikkavalinnalla. On tärkeää, että myös valitsemasi kumppani ymmärtää hakukoneiden merkityksen.

Tekniikan kannalta olennaista on, että sisällönhallintajärjestelmässä onnistuvat helposti muun muassa sivukartat, uudelleenohjaukset sekä canonical tags -asetukset, jotka kertovat hakukoneille että samankaltaiset sivut tulee käsitellä samana sivuna. Varmista myös, että sivustoilla käytetään https-salausta, mikäli sivulla pyydetään yhteystietoja, maksuja tai sisäänkirjautumista.

Päivittäinen hakukoneoptimointi

Pyydä potentiaalista kumppania näyttämään, miltä päivittäinen SEO-työ näyttää. Muodostuvatko URL-osoitteet suoraan esimerkiksi sivun otsikosta, ja voiko niihin vaikuttaa? Entä miten onnistuu meta description- ja title-kenttien tietojen muuttaminen tai uudelleenohjauksien tekeminen? Onko koulutusta tarjolla?


Kuva: Tältä näyttää jokapäiväinen SEO-arki Sivuviidakossa. Metatietokentät sekä robots-tiedostot ja canonical link -määrittely ovat kaikki tehtävissä yhdeltä sivulta helposti sisällönsyöttäjän itsensä toimesta. 

Latausnopeus

Yksi tärkeä osa niin hakukonenäkyvyyttä kuin käytettävyyttäkin (jotka usein ovat sama asia) on verkkosivujen latausnopeus. Tarkista, missä palvelimet sijaitsevat, ja varmista, että ne ovat laadukkaat ja luotettavat. Mikäli verkkosivuillasi on kävijöitä ympäri maailman, varmista että kumppani voi tarjota verkkosivujen sisällön lokaatioperusteisesti.

Rich snippets -tiedot

Etenkin jos olet verkkokauppias, kysy, pystyykö tekniikatoimittajasi tukemaan rich snippets -merkintöjen käyttöä eli esimerkiksi hinta- ja tuotetietoja, joita hakukoneet näyttävät jatkuvasti lisääntyvien kuva- ja muiden sisältöhakujen yhteydessä.

2. SEO-ystävällinen suunnittelu

Hakukoneystävällisyys suunnittelussa on useimmiten yhtä kuin käyttäjäystävällisyys. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että suunnittelija ymmärtää myös hakukoneiden merkityksen, ja että häneltä löytyy kokemusta juuri verkkosivujen tai -kauppojen suunnittelusta.

Hakukoneystävällinen design on:

  • Selkeää
  • Helposti navigoitavissa
  • Vähän klikkauksia vaativaa – tärkeisiin asioihin ja osioihin pääsee nopeita polkuja pitkin
  • Responsiivista – Google rankaisee erillisistä mobiiliversioista
  • Tekstiä sisältävää (huom: tekstin tulisi olla tekstiä, ei osa kuvaa).
  • 404-sivut eli virhesivut on suunniteltu hyvin ja eteenpäin ohjaaviksi
  • Jakamiseen kannustavaa
  • Päivittyvää – blogin, asiakasarvosteluiden, uutisten jne kautta.
  • Navigaatioltaan selkeää, sisältää usein alanavigaation footerissa.

Kuva: Koodiviidakon sivuilla eksyneet ohjataan etusivulle ja navigoimaan valikon kautta. 

3. SEO-ystävällinen rakenne

Rakennetta ja navigaatiota suunniteltaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota SEO-asioihin. Navigaatioiden tulee vastata tärkeitä hakusanoja, olla selkeitä, ja niistä pitää päästä nopeasti mihin haluaa. Olennaista on että rakenne on looginen, esim:

Oikein: Miesten kengät – urheilukengät – työkengät – sandaalit
Väärin: Miesten kengät – vapaa-aika – urheilu – loma.

4. SEO-ystävällinen sisältö

Uusien sivujen sisältöä suunnitellessa tulee ottaa huomioon tämänhetkiset tärkeimmät sivut, tärkeimmät hakusanat, ja tulevaisuuden tavoitteet. SEO:n kannalta on tärkeää että:

  • Sisältö päivittyy usein
  • Että sisältöä on paljon
  • Että sisältösivut ovat tyypillisesti pitkiä ja relevantteja
  • Että sivulla on sisäinen logiikka ja sisäistä linkitystä
  • Että sisältöä jaetaan
  • Että sisällössä käytetään tärkeitä hakusanoja (muttei sisällön kustannuksella)
  • Että uusi sisältö on parempaa kuin vanha (mikäli se poistetaan), ja että vanha toimiva sisältö siirretään uusille sivuille (ja uudelleenohjataan oikein)
  • Että tärkeimmät sivut on optimoitu tärkeimmille hakusanoille.

Vaikka Google ymmärtääkin synonyymejä yhä paremmin, on selkeä fokus tärkeillä sivuilla yhä olennaista. Esimerkiksi jos myydään ruokaa kissoille verkossa, on sivuilla oltava sivu, joka käyttää juuri tähän tarkoitukseen oikeita sanoja niin URL-osoitteissa, otsikoissa, tekstisisällöissä kuin linkeissäkin.

Oikein: “kissa”, “ruoka” ja “verkossa”
Väärin: “ravitsemus” “ruokinta” tai “lemmikki-eläimet”, “Kissanruokabrändi 1”, “Kissanruokabrändi 2”.

5. SEO-ystävällinen sisällönsyöttö

Teki sisällönsyötön sitten joku yrityksestänne tai ulkopuolinen sisällönsyöttäjä, varmista, että se tehdään SEO-ystävällisesti. Tätä on esimerkiksi että:

  • Käytetään otsikkotyylejä oikein (Otsikko 1, Otsikko 2...)
  • Kuvat nimetään tärkeillä hakusanoilla ja selkeästi, ja niille lisätään alt-tagit eli vaihtoehtoinen tekstikuvaus
  • Sisäiset linkit tehdään sisäisesti, ulkoiset ulkoisesti, ja ne linkitetään tärkeistä sanoista

Oikein: Lue lisää kissoista 
Väärin: Lue lisää kissoista

  • SEO-kentät (meta description, titles) täytetään oikein ja oikeilla hakusanoilla.
  • URL-osoitteet ovat havainnollisia ja sisältävät oikeita hakusanoja:

Oikein: www.kissa.fi/kissanruokaa-verkosta
Väärin: www.kissa.fi/tuote10344

6. Tee käytettävyystestausta

Testaa joko pienessä (kaverit ja kaverinkaverit) tai suuressa (käytettävyystestausta tekevät yritykset) mittakaavassa, mutta varmista, ettet ole ainoa joka on testannut sivuasi. On tärkeää, että loppukäyttäjää vastaavat ihmiset ovat testanneet sivustoa ennen kuin se julkaistaan. Suunnitteluvaiheessa virheiden huomaaminen ei vaikuta budjettiin ja aika-tauluun tyypillisesti juurikaan, kun taas jo julkaistun sivun rakenteen muuttaminen on aivan oma juttunsa.

7. Selvitä, kuka vastaa SEO-asioista

Jos yritykselläsi ei ole selkeää hakukoneoptimoinnista vastaavaa henkilöä, jää SEO usein “ei kenenkään” hommaksi, ja siihen se on liian merkittävää puuhaa. Varmista, että joku vastaa SEO-asioista sekä projektin aikana että sen jälkeen. Tyypillisesti tämä henkilö on sisällöntuottaja tai verkkosivujen päivittämisestä vastaava henkilö – koodari hänen ei tarvitse olla. Varmista myös, että tekniikkakumppani tarjoaa koulutusta päivittäjille niin, että he myös osaavat tehdä työtään.

Ennen julkaisua

8. Tee lista vanhan sivuston URL-osoitteista

Luo lista kaikista osoitteista nykyisellä sivustolla. Tämän voi tehdä viemällä Google Analyticsista lista sivuista joilla on liikennettä, crawler-ohjemalla kuten SEO Spider tai joistakin CMS-järjestelmistä myös export-toiminnolla.

Kuva: Sivuviidakko-CMS:n käyttäjä voi hoitaa uudelleenohjaukset helposti itse uudelleenohjaustyökalussa. 

9. Suojaa keskeneräinen sivusto

On olennaista, ettei Google löydä keskeneräistä sivustoa, vaan siirtyy suoraan vanhasta uuteen. Tämä tapahtuu robots-tiedostolla, jonka voit joko asettaa itse tai pyytää tekniikkatoimittajaa asettamaan. Anna lupa indeksoimiselle vasta julkaistaessa.

Kannattaa myös miettiä, onko sivustolla sivuja, joita et ylipäänsä halua googleen ja estää myös niiden näkyminen robots-tiedostolla.

10. Selvitä, mitkä ovat tämänhetkiset tärkeimmät hakusanasi

On tärkeää tietää, mikä nyt toimii. Jos et käytä mitään järeämpiä SEO-työkaluja (Search Metrics, Horizon), ovat tärkeimmät työkalusi Google Analyticsista ja Webmaster Toolsista (nykyään Google Search Console) tuodut vanhat tiedot (jos niitä on), sekä Adwords, josta näet toimivimmat hakusanat. Parhaiten toimivista sivuista voi myös päätellä, mitkä hakusanat ovat sinulle tärkeitä.

11. Selvitä, mitkä ovat tärkeimmät sivusi

Tämän näkee parhaiten ja nopeimmin Google Analyticsistä.

12. Kerro asiakkaillesi uudistuksesta

Jos uudistus on suuri, kerro siitä asiakkaille etukäteen. Asiakkaat ovat herkkiä lähtemään sivulta jos se ei vastaa oletuksia, ja suuremmat brändimuutokset kostautuvat usein hakutuloksissa, koska hakukoneet rankaisevat korkeista bounce-luvuista. Valmistele siis asiakkaistasi etukäteen, tai tee selväksi heti verkkosivuille saapuvalle esimerkiksi poup-ikkunalla, että kyseessä on verkkosivu-uudistus/brändiuudistus.

Julkaistaessa

13. Ohjaa kaikki vanhat osoitteet 301-ohjauksella uusiin vastaaviin esimerkiksi CMS:n uudelleenohjaustyökalulla – ja muista testata esimerkiksi SEO Spiderilla ja Google Search Consolen “Fetch as Google” -toiminnolla (mikäli virheitä tulee esille, korjaa ne, tai pyydä uudelleenindeksointia.).

14. Tarkista tärkeimmät back-linkkaajasi eli tahot jotka linkittävät sivuillesi (esimerkiksi kumppanit, bloggaajat) ja varmista, että he ohjaavat suoraan uuteen osoitteeseen eivätkä uudelleenohjauksen kautta. Tämän voit tarkistaa myös Google Analyticsista. 

15. Muista tarkastaa robots-tiedosto, kun sivu julkaistaan, jotta hakukoneet löytävät sivuston.

16. Tarkista sisäiset linkkaukset projektin aikana käytettyjen väliaikaisten osoitteiden varalta.

17. Varmista, ettei missään ole uudelleenohjauksia, jotka ohjaavat vanhaan sivustoon. Käännä kaikki uudelleenohjaukset suoraan uuteen.

18. Varmista, että Google Analytics tai muut käyttämäsi seurannat toimivat uudella sivustolla.

19. Varmista, että Google Adwords ja muu hakusana- ja bannerimainonta ohjaa osoitteisiin jotka varmasti toimivat, ja että sisältö yhä vastaa mainoksia.

20. Mikäli hoidat itse verkkosivujesi sitemapia, kannattaa se lähettää Googlelle. Jos toimit SaaS-palveluntarjoajan kuten Koodiviidakon kanssa, sitemap luodaan ja sitä hallitaan tyypillisesti automaattisesti, eikä sinun tarvitse tehdä tätä.

Julkaisun jälkeen

21: Seuraa tarkasti seuraava kuukausi Analyticsia – vierailevathan ihmiset yhä, ja löytäväthän he tarvitsemansa? Seuraa erityisen tarkasti vierailijamääriä, bounceja ja sivuilla vietettyä aikaa sekä tärkeimpien sivujesi kehitystä.

22. Käytä crawler-työkalua (Google, SEO Spider) useasti seuraavan kuukauden aikana ja varmista, että uudelleenohjaukset yhä toimivat.

23. Pyydä ja seuraa asiakaspalautetta.

Domainia vaihtaessa ota huomioon myös nämä

Jos vaihdat uudistuksen yhteydessä kokonaan uuteen domainiin (esim http->https tai vaikkapa kansainvälistyessä domain.fi → domain.com), muista myös nämä:

  • Rekisteröi uusi domain Google Search Consolessa.
  • Informoi siirrosta julkaistaessa Google Search Consolessa
  • Uuden domainin Google Search Consolessa mene “Crawl”, “Fetch as Google”, ja käy läpi sivut kuten Google kävisi. Tämän jälkeen “submit to index” jokaisen kohdalla.
  • Vaihda URL:t sosiaalisen median jakonapeissa, uutiskirjeiden pohjassa jne.
  • Seuraa sekä Googlen työkaluista että hakemalla kuten kävijä hakisi, että vanhan sivuston indeksointi todella vähenee ja uuden lisääntyy.
  • Luo uudet AdWords-kampanjat valmiiksi julkaisua varten ja vaihda kampanjat julkaistaessa (AdWordseja ei voi ohjata uudelleenohjauksiin)
  • Googlella vie parhaassakin tapauksessa hetki että ohjaus uuteen domainiin toimii täysin. Älä tee tätä tärkeimmän sesongin keskellä.

Ohjeita ja lisäresursseja:

Suunnitteilla verkkosivu- tai verkkokauppauudistus? 

Koodiviidakko toteuttaa verkkosivu- ja verkkokauppauudistukset yli vuosikymmenen kokemuksella niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Helppokäyttöiset ja hakukoneystävälliset Sivuviidakko ja ViidakkoStore tekevät arjen hakukoneoptimoinnista helppoa, ja kauttamme saat myös tukea koulutuksesta hakukoneoptimoinnin ulkoistamiseen. Kutsu meidät käymään niin jutellaan lisää! 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

8 vinkkiä juhlapyhien sähköpostimarkkinointiin [infograafi]

Vaikka jouluun on vielä aikaa, alkaa juhlapyhien markkinoinnin valmistelu jo monta kuukautta etukäteen. Kokosimme 8 vinkkiä auttamaan sinua juhlakauden sähköpostimarkkinoinnissasi.

Lue lisää

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Black Fridayta vietetään jälleen 24.11.2017. Sen lisäksi Suomeen on rantautumassa Cyber Monday, joka on Black Fridayn jälkeinen maanantai eli 27.11.2017. Verkkokauppiaalle pitkä kampanjaviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää