Uutinen

Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle

Ota yhteyttä
Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle Vuonna 2016 Black Friday kasvatti Suomen suurimpien verkkokauppojen myyntiä jopa 7-kertaiseksi.
Katso kuva Black Friday ja Cyber Monday -vinkit verkkokauppiaalle ViidakkoStore-alustalla voidaan luoda näppärästi kampanjakohtaisia laskeutumissivuja. Esimerkki Black Friday -kampanjasta.

Black Friday rantautui Suomeen joitakin vuosia sitten ja sitä vietetään 24.11.2017. Cyber Monday on Black Fridayta seuraava maanantai 27.11.2017, ja se on osoittautunut Yhdysvalloissa jopa paremmaksi myyntipäiväksi kuin Black Friday.

Vuonna 2016 Black Friday kasvatti Suomen suurimpien verkkokauppojen myyntiä jopa 7-kertaiseksi. Cyber Mondayn odotettiin jo viime vuonna kasvattavan merkittävästi verkkokauppojen myyntiä, mutta myynnin kasvu oli vain 25 % edelliseen maanantaihin nähden. Voimme odottaa innolla tämän vuoden lukuja.

Black Fridayn osalta suurimmat verkkokaupat ovat jo panostaneet asiaan perustamalla pysyvät rinnakkaiset sivustot kampanjaa varten. Sivustoja päivitetään ympäri vuoden, jotta ne näkyisivät korkealla hakukoneiden hauissa. Verkkokauppojen tuotteet näkyvät vasta h-hetkellä.

Verkkokauppiaalle pitkä tarjousviikonloppu tarkoittaa joko erinomaista myyntiä tai mahdollisuuksia siihen. Hyvillä työkaluilla sen saa näkymään verkkokaupassa vähälläkin vaivalla.

1. Luo laskeutumissivu

Kampanjan rakentaminen verkkokauppaan käynnistyy teemaan soveltuvan laskeutumissivun luomisella. Laskeutumissivulle valikoidaan ja hinnoitellaan myytävät tuotteet ja ne laitetaan näkymään asiakkaille vasta kampanjan alkaessa.

Laskeutumissivun avulla asiakas ohjataan suoraan kampanjasivulle etusivun sijaan. Mikäli asiakas päätyy verkkokaupan etusivulle, hänen tulee löytää tiensä näppärästi kampanjan laskeutumissivulle. Huomioi, että sivulle tulee antaa selkeä url-osoite. Se voi olla esimerkiksi verkkokauppasinimi.com/blackfriday.

Muista, että kaiken verkkokaupassasi ei tarvitse olla tarjouksessa. Aja asiakkaat sisään tarjoustuotteilla ja tee lisämyyntiä muilla tuotteillasi. Älä unohda myöskään tuotearvosteluja tai asiakaskokemuksia laskeutumissivultasi - ne tuovat tehoa koko kampanjasi markkinointiin.

2. Erotu kampanjan visuaalisella ilmeellä

Verkkokauppaan voi näppärästi asettaa taustakuvia tai muita visuaalisia elementtejä, jotka sopivat kampanjan teemaan. Bannereiden lisäksi voit käyttää esimerkiksi laskureita, jotka kertovat kuinka paljon aikaa kampanjatarjousten avautumiseen on tai kuinka paljon aikaa asiakkailla on ostaa tarjoustuotteet.

Kiireellisyyden tunnetta voi lisätä myös käyttämällä tuotenostoja esimerkiksi näyttämällä tuotteita, jotka menevät parhaiten kaupaksi tai korostamalla tuotekuvia niistä tuotteista, joita asiakas ehtii vielä ostaa tarjoushinnalla.

3. Luo ajankohtaista sisältöä

Luo laskeutumissivullesi aktiivisesti uutta sisältöä. Tällöin sivusto näkyy paremmin hakukoneiden hauissa. Voit luoda esimerkiksi someen linkitettyjä kilpailuja, joiden tulokset ratkeavat Black Friday - tai Cyber Monday -päivänä.

4. Muista etukäteis- ja jälkimarkkinointi

Älä unohda markkinoida hienoa kampanjaasi. Hyödynnä uutiskirjeitä, SMS-markkinointia ja somemarkkinointia nykyisille asiakkaillesi ja seuraajillesi sekä harkitse maksettua mainontaa eri kanavissa. Muista linkittää kaikki kampanjamarkkinointisi suoraan verkkokaupan laskeutumissivulle.

Hyödynnä rummutuksessa myös somen voima. Jaa ja linkitä laskeutumissivua sosiaalisessa mediassa, käytä hashtageja ja kuuntele asiakkaitasi. Hyödynnä sitä, että kampanjoit ensimmäisten joukossa myös Cyber Monday -kampanjalla.

Osa markkinointiasi on hyvä asiakaspalvelu ostohetkellä. Älä päästä asiakasta pois verkkokaupastasi sen takia, että hän ei löydä hakemaansa tai on epävarma jostakin asiasta. Interaktiivinen asiakaspalvelu on mahdollista livechatin avulla.

5. Ilahduta asiakkaitasi

Älä unohda informoida nykyisiä asiakkaitasi kampanjasta. Lähesty asiakkaitasi henkilökohtaisen uutiskirjeen avulla ja pohdi, kuinka muuten voisit personoida tarjouksiasi kyseiselle henkilölle. Verkkokauppaasi on kertynyt asiakasdataa, jota voisit hyödyntää markkinoinnin automaation avulla.

Automaation avulla voit toteuttaa myös drip-kampanjoita, joilla asiakkaille lähetetään automaattisesti markkinointiviestejä esimerkiksi kolme päivää, yksi päivä ja 4 tuntia ennen tarjousten alkamista.

Voit ilahduttaa asiakkaitasi etukupongilla tai vaikka ilmaisella toimitusmaksulla. Tai vastaavasti voit jakaa ostaville asiakkaille etukupongin seuraavaan kampanjaasi liittyen tai antaa etukupongin lahjaksi siitä, jos asiakas jättää tuotearvostelun. Täten voit saada kerta-asiakkaastasi vakioasiakkaan.

Muista tarkistaa palvelintarjoajaltasi, kuinka paljon liikennettä verkkokauppasi kestää sekä testaa verkkokauppasi käyttäjäystävällisyys mobiililla – 20 % Cyber Monday -ostoksista tehtiin vuonna 2016 älypuhelimella.

8 vinkkiä verkkokauppiaalle: Kuinka hyödynnän Black Fridayta ja Cyber Mondayta?

Kiinnostuitko?

Haluatko keskustella verkkokauppasi markkinoinnin kehittämisessä yhdessä asiantuntijamme kanssa? Ota meihin yhteyttä ja tarkistetaan, että saat kaiken hyödyn kampanja-ajoista. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

6 tapaa verkkosivujen kävijämäärän kasvattamiseen

Liikenteen saaminen verkkosivuille vaatii aikaa, panostuksia ja hitusen luovuutta. Listasimme tärkeimmät vinkit.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Tehokas tiedottaminen: näin onnistut lehdistötiedotteen lähettämisessä [infograafi]

Selvittääksemme, mikä on hyvän tiedottamisen salaisuus, päätimme kysyä asiasta suoraan toimittajilta. Toteutimme yhdessä Mediaviikon kanssa kansainvälisen toimittajakyselyn, johon vastasi yhteensä 618 media-alan ammattilaista kuudesta eri maasta.

Lue lisää

GDPR-muistilista ja peruskäsitteet: näin valmistaudut tulevaan EU:n tietosuoja-asetukseen

Mitä jokaisen markkinoijan ja viestijän olisi hyvä tietää EU:n uudesta tietosuoja-asetuksesta eli GDPR:stä? Koostimme aiheesta tiiviin tietopaketin, joka sisältää asetuksen keskeiset sisällöt, termit sekä muistilistan asetukseen valmistautumisesta.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää