Kirjoitus

Vuosikertomus siirtyi verkkoon

Ota yhteyttä
Katso kuva Vuosikertomus siirtyi verkkoon Vuosikertomus verkossa on uusi kanava kertomuksen jakeluun, jota voidaan hyödyntää myös muiden perinteisempien kanavien tukena. Mobiilioptimoidulla toteutuksella varmistetaan, että kokonaisuus näyttää hyvältä ja toimii luotettavasti päätelaitteesta riippumatta.

Vuosikertomus on useille yrityksille vuoden tärkein julkaisu, johon tutustuvat monet yrityksille merkittävät tahot ja sidosryhmät, kuten sijoittajat, omistajat ja median edustajat. Perinteisemmän printtiversion ohella yhä useampi organisaatio on herännyt panostamaan myös vuosikertomuksen verkkoversioon, joka mahdollistaa monipuolisen ja vuorovaikutteisen toteutuksen.

Miksi viedä vuosikertomus verkkoon?

  • Riippumattomuus ajasta ja paikasta. Tärkeät sidosryhmät pääsevät kertomukseen käsiksi silloin, kun heille parhaiten sopii.
  • Sisällön monipuolinen esittäminen. Verkkovuosikertomuksessa informaatio voidaan esittää lukuisten eri tehokeinojen avulla hyödyntäen esimerkiksi animaatiota ja videota.
  • Monikanavaisuus. Vuosikertomus verkossa on uusi kanava kertomuksen jakeluun, jota voidaan hyödyntää myös muiden perinteisempien kanavien tukena. Mobiilioptimoidulla kertomuksella varmistetaan, että kokonaisuus näyttää hyvältä ja toimii luotettavasti päätelaitteesta riippumatta.
  • Dynaamisuus. Verkkovuosikertomus mahdollistaa dynaamisen toteutuksen: esimerkiksi sivun latautuessa muodostuva graafinen kuvaaja tai selaajan tekemien rajauksien perusteella näkyvät luvut, kuvaajat ja tiedot.
  • Digitaalinen jatkumo. Yhä suurempi osa yritysten viestinnästä on siirtynyt viime vuosina ja vuosikymmeninä online-ympäristöön. Myös vuosikertomusta koskeva tiedotus tapahtuu pitkälti digitaalisessa maailmassa, jossa on luontevaa ja saumatonta siirtyä vuosikertomukseen suoran linkin kautta klikkaamalla.
  • Analytiikka. Toisin kuin perinteisemmissä kanavissa, digitaalinen kanava jättää jäljen vuosikertomuksen selaajista. Yritys pääsee näkemään, kuinka paljon kertomusta luetaan sekä analysoimaan lukijakuntaansa. Kertomuksesta kiinnostuneet jättävät jälkeensä selausdataa, jonka avulla voidaan analysoida vuosikertomuksen onnistumista ja kehittää toteutusta eteenpäin.
  • Vuorovaikutteisuus. Selaaja voi poimia itselleen tärkeimmät asiat esimerkiksi sisällön keräilykorin ja pdf-generointien avulla. Halutessa selaajia voidaan myös osallistaa pyytämällä esimerkisi palautetta kertomuksesta tai toteuttamalla sivustolla kysely tai äänestys.
  • Ekologisuus. Digitaalinen toteutus on ympäristöystävällinen vaihtoehto. Useinkaan verkkovuosikertomuksella ei täysin korvata perinteisempiä kanavia vaan tuetaan niitä.
  • Jakaminen ja Word-of-Mouth. Suurta suosiota nauttivat sosiaaliset mediat voidaan tuoda luontevasti osaksi verkkovuosikertomusta: jakamiseen kannustaminen ja keskustelun herättäminen siellä, missä lukijat ovat.

Esimerkkejä verkkovuosikertomuksista

Katso esimerkkejä Sivuviidakko-julkaisujärjestelmällä toteutetuista verkkovuosikertomuksista:

Case Componenta: vuosikertomus verkossa

Componenta julkaisi vuoden 2014 alkupuolella ensimmäisen verkkovuosikertomuksensa. Vuosikertomuksen tuominen verkkoon koettiin luontevaksi, sillä eri sidosryhmien tarvitsemat tiedot haetaan ja luetaan nykyisin pääasiassa online-ympäristössä. Yhtälailla edellytetään, että sijoittajille tarkoitettu informaatio ja viestintä on helposti saatavilla ja löydettävissä. Selailtavan pdf-tiedoston sijaan vuosikertomus haluttiin toteuttaa tavalla, joka palvelisi aidosti verkossa kertomusta lukevien tarpeita.

Ensimmäistä verkkovuosikertomusta toteutettaessa liikkeelle haluttiin lähteä maltillisesti ja toteuttaa vuosikertomus, joka on selkeä, helppokäyttöinen ja sisältää keskeiset tiedot Componentan toimintavuodesta 2013. Verkkovuosikertomuksen tekniseksi alustaksi valikoitui Sivuviidakko-julkaisujärjestelmä. Verkkovuosikertomuksen konsepti-, rakenne- ja graafisesta suunnittelusta sekä visuaalisesta ilmeestä vastasi viestintätoimisto Miltton, joka myös koordinoi projektia kaikkien osapuolten välillä. 

Kertomukseen toteutetun latauskirjaston avulla kävijä voi koota saatavilla olevista materiaaleista itselleen tärkeimmät tiedot ja muodostaa näin oman vuosikertomuksensa. Omaan pakettiin sisällytetyt osiot voi myös kätevästi tulostaa. Tätä vuosikertomukseen toteutettua latauskirjastoa on hyödynnetty myös Componentan viestinnässä, kun yhtiökokouksen osallistujille digipainatettiin vuosikertomuksen keskeinen sisältö.

 

Vuosikertomusprosessissa mukana olleilta saatu palaute on ollut positiivista ja lopputulosta on pidetty hyvänä. Yhteistyö osapuolten välillä sujui joustavasti ja tarvittavat korjaukset ja muutokset hoituivat nopeastiPirjo AarniovuoriManager, IR and External Communications, Componenta

Katso toteutus

Oletko kiinnostunut toteuttamaan oman tai asiakkaanne vuosikertomuksen verkossa? Ota yhteyttä Koodiviidakon digiviestinnän asiantuntijoihin tai tutustu tarkemmin Sivuviidakko-julkaisujärjestelmään.

Sivuviidakko on skaalautuva julkaisualusta, jonka päälle voidaan toteuttaa paljon muutakin kuin perinteisiä verkkosivustoja. Verkkovuosikertomusten ohella se taipuu muun muassa innovatiivisen yritysesittelyn alustaksi.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää