Kirjoitus

Voiko verkkokauppias lomailla?

Ota yhteyttä
Voiko verkkokauppias lomailla? Verkkokauppa-asiakkaat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja päivästä riippumatta, joten kaupan sulkeminen lomien ajaksi soveltuu kehnosti verkkokaupan bisneslogiikkaan.

Tuotteista ja palveluista riippuen kesälomat voivat tarkoittaa verkkokauppiaalle joko hiljaisempaa kautta myynnissä tai vuoden kovinta myyntisesonkia. Puhutaan sitten kesälomista tai lomista yleensä, miten on verkkokauppiaan itsensä laita? Voiko verkkokauppias jättäytyä lomalle, ja mitä se vaatii?

Fyysistä läsnäoloa vaaditaan verkkokaupassa enää hyvin harvaan asiaan. Mikäli myytävät tuotteet ovat sähköisiä, onnistuu verkkokaupan pyörittäminen täysin ajasta ja paikasta riippumatta. Fyysisiä tuotteita myytäessä työvoimaa vaaditaan vähintään varastointiin, paketointiin ja palautusten käsittelyyn sekä logistiikkapalveluihin.

Perusprosessit kuntoon

Kun verkkokaupan perusprosessit (varasto, logistiikka, asiakaspalvelu, markkinointi) ovat kunnossa, pystytään ne hoitamaan joustavasti myös verkkokauppiaan itsensä lomaillessa. Mikäli ao. palveluja ei ole ulkoistettu, on kauppiaan loma-aikana huolehdittava ainakin seuraavista asioista:

  • Varastosaldojen seuraaminen sekä ostojen ja täydennystilausten tekeminen → tilaukset lähtevät ajallaan eikä viivästyksiä toimitusaikoihin tule lomien vuoksi.
  • Tavaroiden keräily ja paketointi. Useat verkkokauppiaat hyödyntävät läpi vuoden ulkoistettuja varastointipalveluja, sillä ne vapauttavat enemmän aikaa itse verkkokaupan ja myyntiprosessin kehittämiseen. 
  • Tavaroiden postitus ja palautusten asianmukainen hoitaminen. Tiesithän muuten, että verkkokaupan kuluttajansuoja ja sen myötä palautuskäytäntö on muuttunut 13. kesäkuuta voimaan tulleen EU-direktiivin myötä? Lue oikeusministeriön tiedote aiheesta täältä.

Kätevät selainpohjaiset työkalut

Käteviä selainpohjaisia työkaluja käytettäessä kauppiaan on helppo pysyä ajan hermolla myös lomaillessaan. Verkkokaupan tilauksia ja kaupankäyntiä voidaan tarkastella suoraan kaupan hallintanäkymästä tai esimerkiksi sähköpostinotifikaatioiden avulla. Tyypillistä on, etteivät verkkokauppiaat jää täysin lomalle työstään, vaan seuraavat kauppaa jossain määrin myös lomalla ollessaan. Nykyään tähän tarvitaan vain selain, tai pelkkä sähköposti.

Asiakaspalvelu

Huolehdi myös lomaillessasi, että verkkokaupan asiakaspalvelu pelaa. Mikäli asiakaspalveluun ei ole hankittu sijaista, on sähköposteihin hyvä reagoida myös loman aikana. Älä ainakaan kerro verkkokauppasi asiakkaille, että lomailet. Verkkokauppa-asiakkaat ovat tottuneet tekemään ostoksia ajasta ja päivästä riippumatta, joten kaupan sulkeminen lomien ajaksi soveltuu kehnosti verkkokaupan bisneslogiikkaan. Käytännössä lomailun ei tarvitse näkyä ostajallesi mitenkään, ellet itse sitä mainosta.

Markkinointi

Verkkokaupan markkinoinnin ei tarvitse hiljentyä kauppiaan lomaillessa. Markkinointityökaluilla voidaan kätevästi ajastaa verkkokaupan tarjouskirjeitä ja sosiaalisen median jakoja – näin verkkokauppasi pysyy aktiivisena ja näkyvillä myös loman aikana. Toteutukseen vaaditaan vain hieman suunnitelmallisuutta, jotta viestit ehditään suunnitella ja koostaa hyvissä ajoin ennen loman alkua. 

Nykyään verkkokaupoissa hyödynnetään myös markkinoinnin automaatioita eli automaattisesti lähteviä markkinointikirjeitä. Tällaisia ovat esimerkiksi keskeytyneen ostoskorin muistuttajat tai selailu- ja ostoshistorian perusteella muodostuvat tarjouskirjeet.

Kauppiaan näkökulmaa:

Jututimme artikkelia varten kahta ViidakkoStore-alustaa hyödyntävää verkkokauppiasta, jotka molemmat aikovat lomailla kesällä – kumpikin tavallaan. Kummallakin kauppiaalla on fyysiset tuotteet ja oma varasto.

Kauppias A: Lomalla, tarvittaessa tavoitettavissa
Meillä on kesäksi palkattuna työntekijä, joka hoitaa varastonhallinnan, postitukset, palautukset ja asiakaspalvelun. Aivan täysin en kuitenkaan lomaile verkkokaupankäynnistä, sillä haluan seurata kesän toteutuvia myyntejä päivittäin. Seuraan verkkokaupan myyntilukuja kaupan käyttöliittymästä puhelimellani ja olen tarvittaessa tavoitettavissa, jos työntekijän tarvitsee soittaa ja kysyä jotain.

Kauppias B: Lomalla töissä
Minulla ei ollut mahdollisuutta palkata kesäksi työntekijää, joten pyöritän verkkokauppaa itse. Saan verkkokaupan tapahtumista sähköpostinotifikaatiot, joiden avulla pysyn ajan tasalla tilauksista, asiakaspalveluun saapuvista sähköposteista, jne. Käytännössä olen siis koko kesän töissä tai ainakin online. Yhden viikon olen myös fyysisesti lomareissulla enkä hoida tuolloin varastoa tai postituksia. Tuon viikon ajaksi olen asettanut tuotteille normaalia viikon pidemmän toimitusajan. Asiakkaille tämä ei näyttäydy negatiivisena, sillä verkkokaupassani on normaalistikin ns. dynaaminen toimitusaika, joka hakee toimitusajan aina tuotekohtaisesti varasto- ja saatavuustietojen mukaan.

Verkkokaupassa lähes kaikki toiminnot tehdään sähköisesti, ainoastaan toimitukset ja palautukset sitovat kauppiasta tiettyyn paikkaan ja aikaan. Mikäli toimitukset ja palautukset on järjestettynä ja digityökalut kunnossa, voi verkkokauppiaskin lomailla turvallisin mielin. Olemme Koodiviidakolla koko kesän tavoitettavissa, jos haluat keskustella verkkokaupankäynnistä ja sähköisestä markkinoinnista.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Nähdään Markkinoinnin viikolla 4.-5.9.2018!

Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän alan tapahtuma, Markkinoinnin viikko, on taas pian täällä, ja Koodiviidakko on mukana jo kahdeksatta kertaa. Osastoltamme löydät vahvan edustuksen asiantuntijoitamme, joilta kuulet parhaat vinkit markkinointisi ja viestintäsi kehittämiseen tiiviiden tietoiskujen muodossa. Asiantuntijoitamme pääset kuulemaan myös tapahtuman päälavoilla. Katso kooste tietoiskujemme ja puheenvuorojemme tarkoista aiheista ja ajankohdista. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme!

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää