Kirjoitus

Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon

Ota yhteyttä
Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki.

KTM Matti Pääahon Oulun yliopiston taloustieteelliselle tiedekunnalle tekemä Pro Gradu -tutkimus käsitteli verkkokauppiaiden mainostusta, mediavalintaa ja mediavalintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia mitkä mainoskanavat ja mediat ovat tärkeitä verkkokaupoille sekä selvittää, miten ja millä perustein kanavat on valittu käyttöön. Sähköpostitse ja verkkolomakkeella vastattuun kyselyyn osallistui 193 verkkokauppiasta.

Kyselyssä kerättiin tarkempaa tietoa vastaajien käyttämistä medioista ja mediavalinnan päätöksentekoon liittyvistä asenteista ja käytänteistä. Suosituimpia medioita olivat internet, aikakauslehti sekä sanomalehti. Internetin mainontamuodoista suosituimpia olivat hakusanamainonta, sähköpostimainonta ja sosiaalisen median mainonta.

Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Myös kampanjoiden aikainen tiivis seuranta oli yleistä yli puolelle vastaajista. Omien seurantajärjestelmien tuottama tieto oli tärkeämpää ja se koettiin luotettavammaksi kuin esimerkiksi mainoskanavien ja medioiden antama informaatio.

Tärkeimpiä mediavalintaan liittyviä tekijöitä olivat kustannuksiin liittyvät tekijät, mainonnan tehoon liittyvät tekijät sekä median antama tieto kohderyhmästä. Kvantitatiiviset kriteerit olivat päätöksenteossa tärkeämpiä kuin kvalitatiiviset kriteerit. Tottumus ja intuitio olivat myös merkittävässä roolissa päätöksentekoa enemmistöllä vastaajista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää