Kirjoitus

Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi?

Ota yhteyttä
Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi? Maksutapojen valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi? Maksutapojen valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Verkkokauppiaille on tänä päivänä saatavilla laaja paletti erilaisia maksuvaihtoehtoja ja valinta niiden välillä voi olla vaikeaa. Maksutapojen valinnassa kannattaakin lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Ensimmäinen valinta kauppiaan kannattaa tehdä sen suhteen, halutaanko käyttää verkkomaksuoperaattoria vai tehdä sopimukset suoraan eri pankkien ja Luottokunnan kanssa. Käytännössä kauppias voi valita useasta eri kombinaatiosta itselleen sopivimman. Se mikä on sopivin kombinaatio, riippuu taasen paljolti kauppojen määrästä kuukausitasolla sekä keskioston suuruudesta. Tarkkaa mallia ei ole näin ollen olemassa, mutta tiettyjä valintoja helpottavia näkökulmia voidaan esittää.

Suorat sopimukset pankkien ja luottokunnan kanssa

Kauppiaan on mahdollista tehdä erillinen sopimus jokaisen pankin kanssa. Tällöin rahaliikenne menee pankin verkkomaksun kautta kauppiaan omalle tilille. Järjestely vaatii yleensä myös tilin perustamisesta kyseiseen pankkiin. Pankki veloittaa palvelusta pienen kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Järjestely on suhteellisen hintava. Mikäli volyymit kuitenkin ovat suuret, järjestely halpenee suhteessa.
  • Suorat sopimukset pankkien kanssa herättävät usein luottamusta ostajassa
  • Raha tulee suoraan kauppiaan tilille, mikä vähentää luottotappioiden riskiä
  • Sopimukset tulee tehdä erikseen jokaiseen pankkiin, mikä voi olla työlästä kauppiaalle
  • Sopimuksen teko pankin kanssa vaatii yleensä yrityksen hallituksen päätöksen. Tarvitaan nimenkirjoittaja sekä kokouksen pöytäkirja.

Luottokunnan kanssa tehtävässä sopimuksessa maksutavoiksi saadaan Mastercard Debit/Credit sekä Visa. Luottokunnan kanssa tehtävät sopimukset toimivat pitkälti samoin periaattein kuin pankkien kanssa – luottokunta veloittaa palvelusta kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Maksupalveluyritykset

Tehtäessä sopimus maksupalveluyrityksen kanssa saavutetaan yhdellä sopimuksella useampi maksutapa. Perusmalleissa mukana ovat yleensä pankit ja kattavimmissa malleissa lisäksi luottokunta sekä esimerkiksi joitain osamaksuvaihtoehtoja. Uusimpana tarjoajana markkinoilla on kivijalkakauppojen maksupäätteistä tuttu Point, joka eroaa mallillaan muista toimijoista hieman: Mikäli yrityksellä on maksupalvelu verkkokaupan lisäksi fyysisessä kaupassa, saadaan raportointi ja maksujen hallinta hoidettua yhdestä paneelista. Muita tarjoajia Suomessa ovat muun muassa Maksuturva ja  Suomen Verkkomaksut. Yleensä palvelumalleissa peritään transaktiokohtaisen maksun lisäksi perusmaksu. Palveluihin liitetyissä osamaksu- ja laskuvaihtoehdoissa on omat komissionsa.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Kauppias saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä useamman maksutavan
  • Menettely on helppo kauppiaalle itselleen
  • Raha kulkee maksupalveluyrityksen kautta, ei suoraan kauppiaan tilille

ViidakkoStore -verkkokauppa-alustaamme on toteutettu laajalti integraatioita eri maksurajapintoihin, tutustu integraatioihin tarkemmin täältä tai ota suoraan yhteyttä, kerromme mielellämme lisää aiheesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää