Kirjoitus

Tarjoatko toivotut toimitustavat verkkokaupassasi?

Ota yhteyttä
Tarjoatko toivotut toimitustavat verkkokaupassasi? Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen.

Econsultancyn vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan peräti 50 % verkkokaupan ostajista on joskus jättänyt ostoksensa tekemättä sopivien toimitustapojen puutteen vuoksi. Tutkimuksen innoittamana päätimme pureutua Suomessa saatavilla oleviin toimitustapoihin ja näkökulmiin verkkokauppiaan arjessa.

Toimitustavoista

Vielä joitain vuosia takaperin verkkokaupan toimitustapojen kirjo nojasi pitkälti Postin palvelupisteiden verkostoon. Suomen verkkokauppaostosten toimitus- ja noutoverkosto on kehittynyt huomattavasti.

Postin palvelupisteiden ohella verkkokaupat voivat tarjota kuluttajille mahdollisuuden vaikuttaa paketin noutopaikkaan. Noutopaikkoja on Postin palvelupisteiden lisäksi pakettiautomaatit, joita on nykyään esimerkiksi useissa kauppakeskuksissa. SmartPOST-pakettiautomaattiverkosto on laajentunut jo yli 300 eri paikkaan eri puolilla Suomea: voit tutkia pakettiautomaattien verkostoa tarkemmin täältä.

Postin ohella myös Matkahuolto tarjoaa kattavat palvelut kuluttajien pakettitoimituksiin. Matkahuollon Lähellä-paketin noutopaikaksi ostaja voi valita Matkahuollon palvelupisteiden lisäksi minkä tahansa Pakettipisteen, esimerkiksi Suomen Lähikauppa Oy:n Siwa-, Valintatalo- tai Euromarket –kaupan.

Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Tarjoamalla verkkokaupan asiakkaalle oston kannalta merkittävät toimitustavat voit pienentää hylättyjen ostoskorien määrää ja osoittaa samalla kiinnostuksesi asiakkaiden ostomieltymyksiin ja oston helppouteen.

Voidaan myös perustellusti kysyä, onko Nouto toimitustapana jo laiminlyöty verkkokaupoissa? Vaikkei nouto edustaisikaan suosituinta toimitustapaasi, voi se yhä tulla kyseeseen osalle ostajista. Pitämällä noudon mahdollisuuden kaupassasi saat kenties palveltua nämä asiakkaat muita paremmin ja samalla kasvatat toimitustapavalikoimaasi.

Toimitustapoja on hyvä miettiä myös toimitusketjun tehokkuuden, ei ainoastaan toimituslokaatioiden näkökulmasta. Mitä tapahtuisi, jos pystyisit lupaamaan ostajillesi esimerkiksi seuraavan päivän toimituksen, tai toimituksen kahden päivän sisällä? Nopeat toimitukset vaativat toki tehokkuutta verkkokaupan prosesseilta, mutta saattaisivat tuoda myös merkittävää kilpailuetua.

Kansainväliset toimitukset ja taipuva verkkokauppa-alusta

Suomalaisia verkkokauppoja on syystäkin kritisoitu haluttomuudesta kilpailla kansainvälisessä kaupassa. Yksi näkökulma tähän ovat kansainväliset toimitukset, jotka tulisi tehdä mahdollisuuksien mukaan helpoksi myös rajojen ulkopuolelta ostaville asiakkaille.

Postin ja Matkahuollon palveluiden ohella myös kivijalkamyymälät kannattaa hyödyntää tuotteiden noutopaikkana. Kassajärjestelmäintegraatioiden avulla verkkokauppa-asiakkaalle voidaan näyttää suoraan fyysisten toimipaikkojen varastosaldot, joita hyödyntämällä tuotteen osto tai varaus voidaan tehdä suoraan tiettyyn myymälään.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alusta tukee integraatioilla sekä Itellan että Matkahuollon palveluita, joten logistiikkapalvelut on helppo liittää osaksi alustallamme toteutettua verkkokauppaa. Meillä on kokemusta myös kansainvälisten verkkokauppojen toteutuksesta sekä laajoja kassajärjestelmäintegraatioita hyödyntävistä sähköisistä kauppapaikoista. Asiantuntijoidemme avulla pääset näin ollen hyvin alkuun myös harvinaisempien toimitustapojen hyödyntämisessä.

Ota yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihimme keskustellaksesi tarkemmin sähköisen kaupankäynnin tarpeistanne.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää