Kirjoitus

Tarjoatko toivotut toimitustavat verkkokaupassasi?

Ota yhteyttä
Tarjoatko toivotut toimitustavat verkkokaupassasi? Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen.

Econsultancyn vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan peräti 50 % verkkokaupan ostajista on joskus jättänyt ostoksensa tekemättä sopivien toimitustapojen puutteen vuoksi. Tutkimuksen innoittamana päätimme pureutua Suomessa saatavilla oleviin toimitustapoihin ja näkökulmiin verkkokauppiaan arjessa.

Toimitustavoista

Vielä joitain vuosia takaperin verkkokaupan toimitustapojen kirjo nojasi pitkälti Postin palvelupisteiden verkostoon. Suomen verkkokauppaostosten toimitus- ja noutoverkosto on kehittynyt huomattavasti.

Postin palvelupisteiden ohella verkkokaupat voivat tarjota kuluttajille mahdollisuuden vaikuttaa paketin noutopaikkaan. Noutopaikkoja on Postin palvelupisteiden lisäksi pakettiautomaatit, joita on nykyään esimerkiksi useissa kauppakeskuksissa. SmartPOST-pakettiautomaattiverkosto on laajentunut jo yli 300 eri paikkaan eri puolilla Suomea: voit tutkia pakettiautomaattien verkostoa tarkemmin täältä.

Postin ohella myös Matkahuolto tarjoaa kattavat palvelut kuluttajien pakettitoimituksiin. Matkahuollon Lähellä-paketin noutopaikaksi ostaja voi valita Matkahuollon palvelupisteiden lisäksi minkä tahansa Pakettipisteen, esimerkiksi Suomen Lähikauppa Oy:n Siwa-, Valintatalo- tai Euromarket –kaupan.

Logistiikkapalveluiden kehittyessä verkkokaupan kehitys on syytä pitää samassa tahdissa ja tarjota uusimmat toimitustavat verkkokaupan asiakkaille. Kuten useat tutkimukset ovat osoittaneet, toimitustavoilla voi olla ratkaiseva merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Tarjoamalla verkkokaupan asiakkaalle oston kannalta merkittävät toimitustavat voit pienentää hylättyjen ostoskorien määrää ja osoittaa samalla kiinnostuksesi asiakkaiden ostomieltymyksiin ja oston helppouteen.

Voidaan myös perustellusti kysyä, onko Nouto toimitustapana jo laiminlyöty verkkokaupoissa? Vaikkei nouto edustaisikaan suosituinta toimitustapaasi, voi se yhä tulla kyseeseen osalle ostajista. Pitämällä noudon mahdollisuuden kaupassasi saat kenties palveltua nämä asiakkaat muita paremmin ja samalla kasvatat toimitustapavalikoimaasi.

Toimitustapoja on hyvä miettiä myös toimitusketjun tehokkuuden, ei ainoastaan toimituslokaatioiden näkökulmasta. Mitä tapahtuisi, jos pystyisit lupaamaan ostajillesi esimerkiksi seuraavan päivän toimituksen, tai toimituksen kahden päivän sisällä? Nopeat toimitukset vaativat toki tehokkuutta verkkokaupan prosesseilta, mutta saattaisivat tuoda myös merkittävää kilpailuetua.

Kansainväliset toimitukset ja taipuva verkkokauppa-alusta

Suomalaisia verkkokauppoja on syystäkin kritisoitu haluttomuudesta kilpailla kansainvälisessä kaupassa. Yksi näkökulma tähän ovat kansainväliset toimitukset, jotka tulisi tehdä mahdollisuuksien mukaan helpoksi myös rajojen ulkopuolelta ostaville asiakkaille.

Postin ja Matkahuollon palveluiden ohella myös kivijalkamyymälät kannattaa hyödyntää tuotteiden noutopaikkana. Kassajärjestelmäintegraatioiden avulla verkkokauppa-asiakkaalle voidaan näyttää suoraan fyysisten toimipaikkojen varastosaldot, joita hyödyntämällä tuotteen osto tai varaus voidaan tehdä suoraan tiettyyn myymälään.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alusta tukee integraatioilla sekä Itellan että Matkahuollon palveluita, joten logistiikkapalvelut on helppo liittää osaksi alustallamme toteutettua verkkokauppaa. Meillä on kokemusta myös kansainvälisten verkkokauppojen toteutuksesta sekä laajoja kassajärjestelmäintegraatioita hyödyntävistä sähköisistä kauppapaikoista. Asiantuntijoidemme avulla pääset näin ollen hyvin alkuun myös harvinaisempien toimitustapojen hyödyntämisessä.

Ota yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijoihimme keskustellaksesi tarkemmin sähköisen kaupankäynnin tarpeistanne.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Nähdään Markkinoinnin viikolla 4.-5.9.2018!

Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän alan tapahtuma, Markkinoinnin viikko, on taas pian täällä, ja Koodiviidakko on mukana jo kahdeksatta kertaa. Osastoltamme löydät vahvan edustuksen asiantuntijoitamme, joilta kuulet parhaat vinkit markkinointisi ja viestintäsi kehittämiseen tiiviiden tietoiskujen muodossa. Asiantuntijoitamme pääset kuulemaan myös tapahtuman päälavoilla. Katso kooste tietoiskujemme ja puheenvuorojemme tarkoista aiheista ja ajankohdista. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme!

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää