Kirjoitus

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin

Ota yhteyttä
Katso kuva Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 37 prosentilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma.
Katso kuva Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, kuuluu vanha sanonta. Sama pätee Suomessa sisältömarkkinointia tekeviin yrityksiin, kertoo Koodiviidakon alkuvuodesta 2015 teettämä sisältömarkkinointitutkimus

Tutkimus toteutettiin Koodiviidakon asiakkaille aineistona Mari Maunun Oulun yliopiston kauppakorkeakoululle tekemään pro gradu -tutkielmaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa. 

Tutkimuksen tulokset osoittavat että yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilta suunnitelmaa ei löydy lainkaan.

Sisältösuunnitelman käyttö yrityksissä

Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 63 prosentilla eli yli puolelta löytyy jonkinlainen sisältösuunnitelma tai sisältöstrategia, joka ohjaa sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Dokumentoitu suunnitelma löytyy 37 prosentilta vastaajista ja suullinen suunnitelma 26 prosentilla.

Niistä vastaajista, joilta ei vielä löydy sisältösuunnitelmaa, 27 % aikoo tehdä sellaisen tämän vuoden aikana. Loput 73 % ilmoittaa, ettei heillä ole aikomusta tehdä suunnitelmaa tai he eivät vielä tiedä tekeekö heidän yrityksensä sellaisen vai ei. Se, että sisältösuunnitelmaa kohtaan löytyy kuitenkin jonkin verran kiinnostusta, on merkki siitä, että sisältöjä halutaan tehdä yrityksissä entistä suunnitelmallisemmin.

Sisältömarkkinoinnin tehokkuus

Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana. Huomattavaa on se, että lähes yhtä suuri osa yrityksistä pitää sisältömarkkinointiaan joko hieman tai ei lainkaan tehokkaana. Vajaa puolet kokee yrityksensä sisältömarkkinoinnin olevan kokonaisuudessa vaihtelevan tehokasta. Tämä tarkoittaa sitä, että noin puolella vastaajista on joko vaikeuksia arvioida sisällöntuotantonsa tehokkuutta tai tehokkuudessa on vaihtelua eri sisältötaktiikoiden välillä.

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen

Yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilla suunnitelmaa ei löydy lainkaan (taulukko).

Kuinka tehokkaana sisältömarkkinointia pidetään? Onko yrityksellä sisältösuunnitelmaa?

Kyllä, dokumentoitu Kyllä, suullinen Ei
Ei lainkaan tehokkaana 1 % 6 % 16 %
Hieman tehokkaana 8 % 26 % 34 %
Vaihtelevan tehokkaana 44 % 47 % 42 %
Tehokkaana 38 % 17 % 8 %
Erittäin tehokkaana 8 % 4 % 0 %

Taulukko: Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen B2B- ja B2C-yrityksissä

Dokumentoidun suunnitelman omaavista yrityksistä 46 % pitää sisällöntuotantoaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana, kun taas yrityksistä, joissa ei ole suunnitelmaa, vain 8 % oli samaa mieltä. Prosenttiosuudet voidaan vuorostaan kääntää lähes päinvastoin kun tarkastellaan, kuinka moni yritys kokee sisältömarkkinointinsa vähän tehokkaana tai täysin tehottomana.

Taulukon tulokset osoittavat sen, että mitä suunnitelmallisempaa yritysten sisältömarkkinointi on, sitä todennäköisemmin se on myös tehokasta tai ainakin se koetaan tehokkaana.

Kuinka sitten tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Apua sisältömarkkinoinnin suunnitteluun:

Lataa kooste Koodiviidakon sisältömarkkinointitutkimuksesta.

Julkaise ja jaa ammattimaisesti

Jotta hiottu sisältö pääsee oikeuksiinsa, on tärkeää tarjota sisältö teknisesti toimivien, tyylikkäiden ja ammattimaisten työkalujen avulla. Ota meihin yhteyttä, jos olet kiinnostunut julkaisemaan mobiiliystävällistä sisältöä Sivuviidakko-alustalla tai jakamaan sisältösi ketterällä Postiviidakko-uutiskirjetyökalulla

Kysy meiltä lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää