Kirjoitus

PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista

Ota yhteyttä 2
PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytä oikeita otsikkotyylejä, ja nimeä kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla. Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytä oikeita otsikkotyylejä, ja nimeä kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla.
Katso kuva PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista Hyödynnä Google Analyticsiä seurataksesi, mistä kanavista ihmiset päätyvät sisältöjesi pariin. Hyödynnä Google Analyticsiä seurataksesi, mistä kanavista ihmiset päätyvät sisältöjesi pariin.

Aikoinaan hakukoneoptimointi oli yksinkertainen tekniikkalaji, jolla oli hyvin vähän tekemistä viestinnän kanssa. Sitä teki erillinen tiimi, jota tiedotusta hoitavat harvoin näkivät. Paljon suosittuja hakusanoja tekstissä, paljon linkkejä mistä tahansa verkossa oli yhtä kuin korkea sijoitus Googlen listoilla.

Nuo ajat ovat jo kaukana menneisyydessä. Google on jatkuvasti kehittänyt hakutoimintojaan vastaamaan paremmin tiedonhaun aitoja tarpeita ja taistelemaan sisällötöntä hakukoneoptimointia vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään Google rankaisee hakusanojen ylenmääräisestä viljelemisestä ja asiaankuulumattomista linkeistä. Sen sijaan aito, hyödyllinen ja pidetty sisältö, jota luotettavat tahot jakavat ja joka leviää laajasti, palkitaan.

Viestinnästä, tiedottamisesta ja sisällöntuotannosta vastaavista onkin tullut hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeimpiä henkilöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että SEO-tiimin ja viestintätiimin on toimittava läheisessä yhteistyössä – ja että molempien tulee ymmärtää toisiaan. Hakukoneoptimointi ilman laadukasta sisältöä on nykyään mahdotonta – mutta yhtä turhaa on laadukkaan sisällön luominen, jos sitä ei lue kukaan.

Tiedottaja, näin tuet hakukonenäkyvyyttä:

  1. Julkaiset lehdistötiedotteet myös verkossa – sekä omilla sivuilla että erilaisissa luotetuissa portaaleissa.
  2. Et kirjoita hakukoneille vaan lukijoille.
  3. Teet pitkäjänteistä työtä: Googlen algoritmit pitävät sisältöä tarjoavien sivustojen pitkäikäisyyttä, päivittyvyyttä ja luotettavuutta tärkeänä.
  4. Et poista vanhaa, edelleen hyödyllistä sisältöä verkosta.
  5. Jaat lehdistötiedotteitasi somessa laajasti ja mahdollistat niiden helpon jakamisen.
  6. Seuraat ajankohtaisia aiheita esimerkiksi mediaseurannan tai vaikkapa Google Trendsin avulla ja ratsastat kuumilla aiheilla osallistumalla keskusteluun omalla sisällölläsi.
  7. Puhuttaako jokin aihe, joka ei liity toimialaasi lainkaan? Luovuus palkitaan. Pääsisitkö mukaan keskusteluun esimerkiksi lanseeramalla aiheesta hyväntekeväisyyskampanjan?
  8. Selvität, millä hakusanoilla aiheistasi puhutaan, ja käytät niitä tekstissäsi – käytä apuna esimerkiksi Googlen Keyword Planneria, Keywordtool.io:ta tai yksinkertaista kikkaa: pyydä palautekyselyssä kuvailemaan yritystä kolmella sanalla.
  9. Opettelet verkkoon kirjoittamisen lainalaisuudet. Kirjoitat lyhyesti ja napakasti, käytät hakusanoja otsikoissa ja ingresseissä, pidät kappaleet lyhyinä ja suosit bulletlistoja, taulukoita ja kuvia.
  10. Opettelet sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytät oikeita otsikkotyylejä työkalustasi, ja nimeät kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla. Korosta tärkeät kohdat. Jos voit vaikuttaa sivujen osoitteisiin ja nimiin sivujen valikossa, varmistat että niissäkin on oikeat sanat. Et linkkaa ”lue lisää”, vaan mieluummin ”lue lisää tiedottamisen ja hakukoneoptimoinnin yhteistyöstä”.
  11. Muistat aina lisätä lehdistötiedotteisiin linkit.
  12. Käytät sisällöntuotantoon aikaa ja resursseja; rakennat online-brändiä johdonmukaisesti ja pitkällä tähtäimellä.
  13. Tiedät alasi verkkovaikuttajat, ja luot suhteita heihin: aktiivisiin twiittaajiin, bloggaajiin ja toimittajiin.
  14. Pyydät sisältöäsi julkaisevia linkittämään myös sivuillesi.
  15. Et pelkää Google Analyticsia, vaan seuraat, millainen sisältö toimii ja mistä sivuillesi tullaan.
  16. Teet hakukonemainontaa; Google AdWords on hyvä tapa selvittää, millä hakusanoilla sivuillesi tullaan.
  17. Huolehdit tiedotteiden jälkiseurannasta mediaseurannalla, sosiaalisen median seurannalla ja verkkosuorannan välineillä kuten Google Alertsilla.
  18. Seuraat erityisesti linkittömiä mainintoja yrityksestäsi tai brändistäsi ja pyydät linkitystä, jos sellainen puuttuu.
  19. Vakoilet, mikä kilpailijoilla toimii, ja teet lisää samaa, mutta paremmin.
  20. Opettelet, mikä toimii juuri sinulla, ja teet lisää samaa.
  21. Testaat, milloin ja mihin aikaan lehdistötiedote kannattaa julkaista. Se vaikuttaa paitsi läpimenoon, myös siihen, miten uutinen lähtee leviämään sosiaalisessa mediassa.
  22. Otat haltuun brändihakujesi ykkössivun – kun yrityksesi nimellä haetaan, onhan ensimmäinen hakusivu täynnä hakutuloksia laadukkaaseen sisältöön?

Haluatko lisää näkyvyyttä toiminnallesi? Tutustu hakukoneystävälliseen ePressi.com-tiedotejakelupalveluun

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

02.11.2015

Mielenkiintoinen artikkeli

Hyvä artikkeli. Tuli itsellekin paljon uusia ideoita ja näkökulmia varsinkin linkittömien artikkelien seuraamisesta.

Ykköskohta kuitenkin särähti korvaan "julkaise... sekä omilla sivuilla että erilaisissa luotetuissa portaaleissa". Googletin vihaa kopiotua sisältöä. Ei siis kannata välttämättä ihan täysin sanasta sanaan julkaista samaa sisältöä muualla kuin omilla verkkosivuilla.

- Hakukonemaailma

02.11.2015

Kiitos palautteesta

Hei,

Mukava kuulla, että pidit artikkelista. Toit esiin oikein hyvän täsmennyksen ykköskohtaan liittyen. On toki hyvä huomioida se, että Google ei katso hyvällä täysin saman sisällön julkaisemista useilla eri sivustoilla. Sisällön kohdentaminen on aina hyväksi.

- Mari Maunu

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää