Kirjoitus

Näin täytät kesän uutistyhjiön

Ota yhteyttä
Näin täytät kesän uutistyhjiön Kesäviestinnän kannattaa olla kevyttä ja kepeää ja tärkeämmät tiedotteet siirtää syksyyn.

Kesällä viestinnän huoneet hiljenevät. Vaikka jotkin julkaisut ovatkin kesätauolla, kaipaavat monet mediat sisältöä entiseen malliin. Moni muutoin kiireinen lukija on myös kesällä tavallista paremmin tavoitettavissa, erityisesti mobiilissa. Kesällä myöskään kilpailu palstatilasta ei ole yhtä kovaa kuin muulloin.

On selvää, että kesällä ei kannata julkaista yrityksen olennaisimpia ja mehevimpiä uutisia, vaan kärjen on oltava erilainen. Hyvä kesätiedote on usein keveä, informatiivinen ja uudelleenkäytettävä. 

Tiedota olennaiset ajoissa

Olethan muistanut kertoa asiakkaillesi ja sidosryhmillesi tärkeät kesään liittyvät uutiset hyvissä ajoin? Tämä voi liittyä esimerkiksi palveluntarjontaan, valikoimaan tai tuotteisiin.

Esimerkiksi:

  • Kirjastot ovat avoinna kesällä lyhennetyin aukioloajoin
  • Koodiviidakolla palvellaan kesälläkin
  • Eläinlääkärin kesälista: näin suojaat lemmikkisi kesän vaaroilta.

Työnantajabrändi syyskuntoon

Monella pyörii kesäloman aikana mielessä työpaikan vaihto – näitä ajatuksia kannattaa ruokkia! Kesä on erinomaista aikaa syventää rekrytoijaprofiilia päästämällä lukija lähelle yritystä. Kerro tarinoita yrityksen tai yhteisön kulisseista tai historiasta, tai päästä henkilöstö ääneen. Kerro yrityskulttuurista, arjesta ja juhlasta, tuotteiden historiasta ja kansainvälistymisen kommelluksista. Muista kuvat ja videot!

Esimerkiksi:

  • Koodiviidakolla koodataan, kansainvälistytään ja juhlitaan
  • Toimistokoira tuli, stressi lähti – Yritys X panostaa nyt työhyvinvointiin
  • Kauppa Y:n taukohuoneessa kohtaavat 11 eri kansalaisuutta ja 8 eri kieltä.

Keveitä kesäuutisia laiturinnokkaan

Kukaan ei halua lukea YT-neuvotteluiden historiasta laiturilla lekotellessa; kesäuutisena toimii kepeä materiaali. Sisältääkö kassa- tai CRM-järjestelmäsi esimerkiksi tilastotietoa, joka oikein käärittynä voisi olla kiinnostavaa kesäuutismateriaalia – ja jonka voi sitten kierrättää uudelleen syksyllä vaikka somen kautta?

Esimerkiksi:

  • Suomalainen syö keskimäärin 11 kiloa mansikoita kesän aikana
  • Koodiviidakon uutiskirjeitä vastaanotettiin vuoden aikana noin 550 miljoonaa kappaletta yli 30 maassa ja 15 kielellä
  • Suomalainen nainen ostaa keskimäärin 5,45 uutta kesävaatetta kolmessa eri värissä
  • Kesäloma ei ennen muinoin ollut lomaa nähnytkään – opi suomalaisen lomailun historiasta Museossa M.

Informatiivisia oppaita riippumattoon

Yllättävän moni käyttää kesälomansa lueskellen ammattikirjallisuutta – muutoin kun ei ole aikaa. Informatiiviset oppaat ja whitepaperit toimivat hyvin kesälukemisena. Voit myös koota yhteen esimerkiksi vuoden luetuimmat bloggaukset kesäekstraksi. 

Kannattaisiko tiedottaa kansainvälisesti?

Moni palveluyritys päätyy kesällä palvelemaan turisteja. Kannattaa miettiä hyvissä ajoin, tulisiko heidät ottaa huomioon tiedottamisessa. Jos suuri osa kesän tuloista on kiinni vierailijoista, ja heidän tuloonsa varaudutaan, kannattaa tämä myös kertoa esimerkiksi Suomen matkailualan toimijoille tai suoraan ulkomaisiin kanaviin.

Esimerkiksi:

  • Helsingin hotelleissa varaudutaan kiinalaisiin turisteihin asiakaspalvelulla ja aamiaisvalikoimalla
  • Huvipuisto N:ssa palvellaan läpi kesän 8 kielellä
  • Brändi A on suomalaista designia puhtaimmillaan.

Automatisoi ja ajasta

Kesäviestinnän tärkeimpiä osia ovat ajastaminen ja automatisointi. Esimerkiksi tältä näyttää moderni kesäviestintä:

  • Ajastetut sähköpostikampanjat pitävät huolta, että asiakkaat pysyvät aktiivisina kesän läpi
  • Automatisoidut drip-kampanjat varmistavat, että asiakkaan polku siirtyy myös kesällä oikeaan suuntaan.
  • Sosiaalisessa mediassa voi kierrättää talven parhaita sisältöjä ajastetusti – varmista kuitenkin, että joku on aina seuraamassa ja vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin ja palautteeseen.
  • Kesällä toimivat – ainakin kuluttajamarkkinoinnissa – kepeät kesäkampanjat, joihin on helppo osallistua esimerkiksi jakamalla kuvia instagramissa.
  • Automatisoi asiakaspalveluviestit, niin asiakas ei jää yksin silloinkaan, kun sinä lomailet.
  • Huolehdi, että verkkosivuilla on koko kesän toimivaa ja ajastetusti vaihtuvaa sisältöä.

Kaipaako kesäviestintäsi hiomista? Pyydä myyjämme käymään ja kertomaan esimerkiksi markkinoinnin automatisoinnista tai kansainvälisestä tiedottamisesta ePressillä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää