Kirjoitus

Mitä tarkoittaa ketterä markkinoinnin automaatio?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä tarkoittaa ketterä markkinoinnin automaatio? Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain.

Koodiviidakko oli näytteilleasettajana Wanhassa Satamassa järjestetyllä Markkinointiviestinnän viikolla, joka keräsi yhteen suuren joukon viestinnän ja markkinoinnin päättäjiä sekä käytännön tekijöitä eri aloilta. Tapahtumassa käydyissä keskusteluissa huomasimme, että markkinoinnin automaatio ja yksilön huomioiminen markkinointiviestinnässä kiinnostaa nyt yhä useampaa suomalaista yrityspäättäjää. Käsitteenä automaatio on kuitenkin yhä suhteellisen vieras. Vain harva ymmärtää mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan ja miten sitä voitaisiin toteuttaa käytännön tasolla.

Yksilön huomioiminen segmentoinnin avulla ja sähköpostimarkkinoinnin personoinnilla on jo tuttua useille yrityksille ja brändeille. Jokainen meistä on joskus vastaanottanut sähköposteja perustuen asuinpaikkaamme, työnkuvaamme tai sukupuoleemme. Segmentoidun sähköpostimarkkinoinnin ongelma piilee kuitenkin siinä, että segmenttien määrän kasvaessa kokonaisuus tulee yrityksille aina monimutkaisemmaksi ja haastavammaksi hallita.

Kiteytettynä markkinoinnin automaatiossa on kyse teknologiasta, joka mahdollistaa automatisoidun yksilötason viestinnän segmenteille kohdennuksen sijaan. Automaatioteknologia perustuu erilaisten mikrosignaalien kuunteluun ja niiden laukaisemiin markkinointitoimenpiteisiin.

Markkinoinnin automaatioiden yleistymisen taustalla on kasvava paine tuottaa oikea-aikaista ja vastaanottajaa aidosti kiinnostavaa sisältöä sekä toisaalta resurssien säästäminen ja skaalaetujen hakeminen yritysten markkinointiviestinnässä. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönottoa jarruttaa kuitenkin se, että automaatioprojektit nähdään usein järeinä ja kankeina prosesseina. Massiivisten IT-projektien sijaan nyt haetaan ketteriä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää suoraan yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla. Agile Marketing -käytänteet ovatkin yleistymässä voimakkaasti organisaatioissa, jotka edellyttävät nopeita tuloksia markkinoinniltaan.

Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain jatkuvasti yrityksen prosesseihin mukautuen. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisista automatisoiduista viestiketjuista, jotka liittyvät johonkin asiakassuhteen kannalta tärkeään tapahtumaan (trigger). Näin toimimalla päästään nopeasti toteutuksen tasolle ja opitaan kokemuksen kautta.

Testaa markkinoinnin automaatiota käytännössä lataamalla Koodiviidakon ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin opas – saat oppaan ladattuasi sähköpostiin sarjan tietylle aikavälille ajoitettuja automatisoituja viestejä.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta osana yrityksenne markkinointiviestintää.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää