Kirjoitus

Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään? Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin.

Harvard Business Review toteaa perinteisen sähköisen kaupankäynnin ajattelumallin olevan vanhentunut. Perinteisen kivijalkamyymälän ja sähköisen kaupankäynnin erot ovat olleet selkeät: joko myyt tuotteita verkossa tai myyt tuotteita myymälässä. Liiketoiminnan taustaprosesseista riisuttuna sähköinen kaupankäynti on kuitenkin vain tapa lähestyä asiakasta. Jos yrität saada myyntiä verkon kautta, olet mukana sähköisessä kaupankäynnissä. Verkkokaupan monimuotoisuus sekä kehittyvät palvelumuodot tekevät perinteisestä sähköisen kaupankäynnin mallista vanhentuneen. Mistä verkkokaupoilla tänään kilpaillaan?

Sähköisen kaupankäynnin malli on tänä päivänä huomattavasti viime vuosia kirjavampi kauppiaiden viedessä yhä enemmän tuotteita ja palveluja verkkoon. Verkossa voit tänä päivänä tilata elintarvikkeita ovellesi, vuokrata pakettiautoja kuljettajan kanssa, vuokrata elokuvia verkon yli televisioosi, lunastaa haluamasi tuotteen myymälään noudettavaksi jne. Kuluttajan tavoittaminen ostohetkellä ei ole nykyään kilpailua pelkästä valikoimasta, vaan myös kuluttajalle mielekkäistä tavoista yhdistää kaupankäyntiin oikeanlaisia digitaalisia palveluja sekä toimitustapoja.

Kuinka sitten voidaan saavuttaa kilpailuetua sähköisen kaupankäynnin markkinoilla? Kivijalkamyymälöissä ostoprosesseja pyritään perinteisesti ohjaamaan esim. kampanjoinnilla, tuotebundlauksella ja laskelmoidulla tuotesijoittelulla. Sähköisessä kaupankäynnissä on valmiudet seurata kuluttajan jokaista ostotapahtumaa, hänen käyttäytymistään ja jopa tunteita. Nämä valmiudet tuovat erinomaiset mahdollisuudet tavoittaa kuluttajan ostoskori sekä päästä hänen toistuvaan ostosykliin.

Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin. Tämä vaatii osin digitaalisuuden yhdistämistä syvälle omaan liiketoimintaan.

Parhaiten menestyvät ne kaupat, jotka tarttuvat tilaisuuteen ja käyttävät hyväksi saatavilla olevia palveluja.

Lue alkuperäinen, englanninkielinen artikkeli

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää