Kirjoitus

Millainen on verkkokauppa-asiakkaan laitepolku, ja miten sitä mitataan?

Ota yhteyttä
Millainen on verkkokauppa-asiakkaan laitepolku, ja miten sitä mitataan? Eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä menee analytiikan kannalta ”hukkaan” jossain vaiheessa ennen lopulliseen ostoon johtavaa tapahtumaketjua. Tämä johtuu siitä, että analytiikka tutkii selaajaa Client ID:n perusteella, joka on eri jokaisella eri päätelaitteella. Eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä menee analytiikan kannalta ”hukkaan” jossain vaiheessa ennen lopulliseen ostoon johtavaa tapahtumaketjua. Tämä johtuu siitä, että analytiikka tutkii selaajaa Client ID:n perusteella, joka on eri jokaisella eri päätelaitteella.

Nykyään suuri osa sivustojen ja verkkokauppojen selaajista käyttää palvelua useilla eri päätelaitteilla; esimerkiksi pöytäkoneella, tabletilla ja matkapuhelimella. Eri laitteet ja reitit vaikuttavat myös siihen, miten asiakkaan ostokäyttäytyminen näyttäytyy analytiikan puolella.

Yleistä on esimerkiksi, että mobiililla selataan enemmän ja varsinainen osto tehdään kuitenkin pöytäkoneella. Ilman tarkempaa tutkimista voi näin ollen näyttää siltä, että pöytäkoneella selaajat päätyvät muita useammin suorittamaan myös varsinaisen ostoksen. Todellisuudessa sama selaaja on voinut olla hetkeä aiemmin saman kaupan äärellä omalla tabletillaan.

Tilanteesta haastavan tekee siis se, että eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä menee analytiikan kannalta ”hukkaan” jossain vaiheessa ennen lopulliseen ostoon johtavaa tapahtumaketjua. Tämä johtuu siitä, että analytiikka tutkii selaajaa Client ID:n perusteella, joka on eri jokaisella eri päätelaitteella. Analytiikan kannalta asia voidaan korjata, jos pyritään tunnistamaan sama asiakas kaikkien päätelaitteiden takana.

Miten ongelma ilmenee käytännössä?

Ongelma on hyvin samankaltainen kuin tulosreittien analytiikan kanssa. Otetaan esimerkiksi verkkokauppa-asiakkaamme, jolla 29 % ostajista kirjautuu uutiskirjeistä tulleiksi. Kun analytiikkaan pureudutaan tarkemmin, huomataan kuitenkin että 40 % ostajista on jossain vaiheessa tullut sivustolle uutiskirjeestä. Sama toistuu hakukoneliikennettä tutkittaessa: 27 % ostajista kirjautuu hakukoneista tulleiksi, kuitenkin 37 % on jossain vaiheessa ennen ostamistaan tullut verkkokauppaan hakukoneen kautta.

Vääristynyt tai puutteellinen tieto voi ohjata verkkokaupan kehitystä väärään suuntaan, sillä usein esimerkiksi kaupan laiteoptimointia tehdään ostotietoihin perustuen. Voidaan esimerkiksi tutkia, vaihteleeko oston suuruus eri laitteiden välillä ja mihin markkinointikanaviin kannattaa panostaa.

Myös maailmalla kuhisee laitteiden välisen mittaamisen tiimoilta. Sivustoanalytiikkatoimittaja Google Analytics ilmoitti vastikään tulevasta ominaisuudesta (Cross-device measurement), jonka luvataan jatkossa tunnistavan analytiikassa entistä paremmin eri laitteilla samaa palvelua selaava käyttäjä.

Miten puutteelliselta tiedolta voisi välttyä?

Varmin tapa välttyä puutteelliselta tiedolta on tunnistaa verkkokaupan selaaja jo ennen lopullista ostoksen tekoa. Tällainen toimintatapa yhdistettynä Googlen tulevaan uudistukseen antaa jatkossa aiempaa tarkempaa tietoa käyttäjän liikkeistä. Käyttäjä voidaan tunnistaa samaksi henkilöksi, vaikka hän selaisi kauppaa useilla eri päätelaitteella ja identifioida näin tarkemmin myös ostoon johtaneita laitepolkuja ja toimenpiteitä. Tapoja asiakkaan tunnistamiseen on useita, joista verkkokauppa-alustamme ViidakkoStore tukee muunmuassa seuraavia:

  • Kirjautuminen
  • Muistutukset: ostoskorin tai muistilistan tallennus
  • Ostoskorin lähetys omaan sähköpostiin

Verkkokauppaan voidaan toteuttaa myös markkinoinnin automaatioita, joiden avulla selaaja voi esimerkiksi saada sähköpostiinsa graafisen uutiskirjeen, joka muistuttaa kesken jääneestä ostoskorista. Erityisesti mobiililla kauppaa selaava voisi yllättyä positiivisesti responsiivisesta uutiskirjeestä, joka näyttää kirjeen sisällön mobiilikäyttäjälle optimoituna.

Yllämainittuihin tapoihin voidaan kannustaa sekä verkkokaupan asiakkaan tunnistamisen että lisämyynnin kannalta. Kerroimme edeltävässä kirjoituksessamme, että peräti 65 % verkkokaupan ostoskoreista hylätään; edellä mainitut muistutukset ja automaatiot ovat eräitä parhaista keinoista välttää hylättyjä ostoskoreja ja saada käyttäjä palaamaan ostoksen äärelle.

Tutustu tarkemmin verkkokauppa-alustaamme ViidakkoStoreen tai ota suoraan yhteyttä sähköisen kaupankäynnin asiantuntijatiimiimme. Otetaan vaikkapa yhteinen puolituntinen nykyisen verkkokauppanne kehittämismahdollisuuksista.

Ota yhteyttä

Saattaisit olla kiinnostunut myös seuraavista artikkeleistamme:


Google Analyticsin uudet ominaisuudet paljastettiin esityksessä Optimize Web and Mobile Apps, Across Devices, Using Google Analytics, pääset tästä esityksen videoon.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää