Kirjoitus

Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena?

Ota yhteyttä 2
Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena? Responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin keskimääräinen sivustoprojekti. Tekniikan kehittäminen edellyttää asiantuntevan tiimin sekä perusteellisen testaustyön.

Mobiililaitteiden käytön yleistymisen myötä myös sivustojen taustalla oleva tekniikka on muuttunut. Jos sivuston halutaan palvelevan mobiilikäyttäjiä, voidaan käytännössä valita kahden vaihtoehdon välillä. Varsinaisen sivuston kylkeen voidaan toteuttaa erillinen mobiiliversio, johon mobiililaite-selaajat ohjautuvat automaattisesti. Toinen vaihtoehto on toteuttaa varsinainen verkkopalvelu responsiivisena, jolloin sisältö skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla.

Esimerkkejä Viidakon toteuttamista responsiivisista sivustoista:

Miksi responsiivinen toteutus kannattaa?

Responsiivinen toteutus varmistaa sivuston ulkoasun toimivuuden päätelaitteesta riippumatta. Erillisellä mobiiliversiolla voidaan toki palvella varmuudella yleisimpiä laitekokoja käyttävät selaajat. Joidenkin laskelmien mukaan tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin noin 230 eri kokoista näyttöä, eikä kaikille näille voida suunnitella omaa erillistä näkymäänsä. Tämän laskelman valossa responsiivinen toteutus on jo hyvinkin perusteltua, sillä automaattinen skaalaus varmistaa sivuston optimaalisen ulkoasun laitteen koosta huolimatta. Huonosti toteutettujen mobiilisaittien ja näkymien selaaminen on yksinkertaisesti raivostuttavaa – tähän on varmasti jokainen meistä törmännyt.

Joidenkin esimerkkien valossa vaikuttaa myös siltä, että mobiililla ostetaan enemmän. Jos tämä pitää paikkansa, on varmasti jokaisen verkkokauppiaan intresseissä toteuttaa palvelu responsiviisena. Ehkä paras perustelu responsiiviseen toteutukseen on kuitenkin se, että toteutus palvelee kaikkia osapuolia tuoden näin mielenrauhaa kullekin projektin osapuolelle. Yrityksen edustajat voivat varmistua siitä, että laitteesta riippumatta brändi-ilme säilyy ja sivusto näyttää hyvältä. Suunnittelija taas voi tehdä alusta alkaen ulkoasut responsiiviseen näkymään ja varmistua siitä, että tekniikka toimii taustalla. Myös tekniikan toimittajan kannalta on hyvä asia, että asiakas saa käyttöönsä modernin sivuston, joka todella vastaa tämän päivän tarpeita. Loppukädessä hyötyy myös tyytyväisempi selaaja.

Ei pelkkää hyvää

Responsiiviset toteutukset ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota blogikirjoituksissa ympäri maailmaa. Niitä on myös kritisoitu, mutta lähes poikkeuksetta tekniikan kritisointi kohdistuu seuraaviin asioihin:

  • Responsiivisen tekniikan kehittäminen vaatii paljon aikaa, työtä ja asiantuntevan tiimin
  • Tekniikan testaaminen on vaivalloista

Näiden seikkojen vuoksi responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin mihin keskimääräisissä saittiprojekteissa on totuttu. Me Viidakolla olemme tehneet tämän taustatyön valmiiksi, näin ollen luova kumppani voi keskittyä suunnittelemaan parhaan mahdollisen responsiivisen ulkoasun ja luottaa siihen, että tekniikka pelaa taustalla. Ota yhteyttä Viidakon asiantuntijatiimiin kysyäksesi lisää! Viidakko Marketing Cloud -tuoteperheen avulla voidaan toteuttaa responsiviisen sivuston ohella myös responsiiviset uutiskirjepohjat tai responsiivinen verkkokauppa.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

25.09.2013

Kantolan sivut ei toimi

Kantolan sivut eivät ainakaan IE:llä toimi kunnolla.

- Petteri Saari

26.09.2013

IE-ongelmaa ei pysty kokonaan poistamaan

Vanhaa IE:tä käyttämällä moni saitti jää toimimatta, onneksi niitä käytetään enää todella vähän -- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp

- Koodiviidakko

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää