Kirjoitus

Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena?

Ota yhteyttä 2
Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena? Responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin keskimääräinen sivustoprojekti. Tekniikan kehittäminen edellyttää asiantuntevan tiimin sekä perusteellisen testaustyön. Responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin keskimääräinen sivustoprojekti. Tekniikan kehittäminen edellyttää asiantuntevan tiimin sekä perusteellisen testaustyön.

Mobiililaitteiden käytön yleistymisen myötä myös sivustojen taustalla oleva tekniikka on muuttunut. Jos sivuston halutaan palvelevan mobiilikäyttäjiä, voidaan käytännössä valita kahden vaihtoehdon välillä. Varsinaisen sivuston kylkeen voidaan toteuttaa erillinen mobiiliversio, johon mobiililaite-selaajat ohjautuvat automaattisesti. Toinen vaihtoehto on toteuttaa varsinainen verkkopalvelu responsiivisena, jolloin sisältö skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla.

Esimerkkejä Viidakon toteuttamista responsiivisista sivustoista:

Miksi responsiivinen toteutus kannattaa?

Responsiivinen toteutus varmistaa sivuston ulkoasun toimivuuden päätelaitteesta riippumatta. Erillisellä mobiiliversiolla voidaan toki palvella varmuudella yleisimpiä laitekokoja käyttävät selaajat. Joidenkin laskelmien mukaan tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin noin 230 eri kokoista näyttöä, eikä kaikille näille voida suunnitella omaa erillistä näkymäänsä. Tämän laskelman valossa responsiivinen toteutus on jo hyvinkin perusteltua, sillä automaattinen skaalaus varmistaa sivuston optimaalisen ulkoasun laitteen koosta huolimatta. Huonosti toteutettujen mobiilisaittien ja näkymien selaaminen on yksinkertaisesti raivostuttavaa – tähän on varmasti jokainen meistä törmännyt.

Joidenkin esimerkkien valossa vaikuttaa myös siltä, että mobiililla ostetaan enemmän. Jos tämä pitää paikkansa, on varmasti jokaisen verkkokauppiaan intresseissä toteuttaa palvelu responsiviisena. Ehkä paras perustelu responsiiviseen toteutukseen on kuitenkin se, että toteutus palvelee kaikkia osapuolia tuoden näin mielenrauhaa kullekin projektin osapuolelle. Yrityksen edustajat voivat varmistua siitä, että laitteesta riippumatta brändi-ilme säilyy ja sivusto näyttää hyvältä. Suunnittelija taas voi tehdä alusta alkaen ulkoasut responsiiviseen näkymään ja varmistua siitä, että tekniikka toimii taustalla. Myös tekniikan toimittajan kannalta on hyvä asia, että asiakas saa käyttöönsä modernin sivuston, joka todella vastaa tämän päivän tarpeita. Loppukädessä hyötyy myös tyytyväisempi selaaja.

Ei pelkkää hyvää

Responsiiviset toteutukset ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota blogikirjoituksissa ympäri maailmaa. Niitä on myös kritisoitu, mutta lähes poikkeuksetta tekniikan kritisointi kohdistuu seuraaviin asioihin:

  • Responsiivisen tekniikan kehittäminen vaatii paljon aikaa, työtä ja asiantuntevan tiimin
  • Tekniikan testaaminen on vaivalloista

Näiden seikkojen vuoksi responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin mihin keskimääräisissä saittiprojekteissa on totuttu. Me Viidakolla olemme tehneet tämän taustatyön valmiiksi, näin ollen luova kumppani voi keskittyä suunnittelemaan parhaan mahdollisen responsiivisen ulkoasun ja luottaa siihen, että tekniikka pelaa taustalla. Ota yhteyttä Viidakon asiantuntijatiimiin kysyäksesi lisää! Viidakko Marketing Cloud -tuoteperheen avulla voidaan toteuttaa responsiviisen sivuston ohella myös responsiiviset uutiskirjepohjat tai responsiivinen verkkokauppa.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

25.09.2013

Kantolan sivut ei toimi

Kantolan sivut eivät ainakaan IE:llä toimi kunnolla.

- Petteri Saari

26.09.2013

IE-ongelmaa ei pysty kokonaan poistamaan

Vanhaa IE:tä käyttämällä moni saitti jää toimimatta, onneksi niitä käytetään enää todella vähän -- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp

- Koodiviidakko

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää