Kirjoitus

Miksi ostoskoreja hylätään?

Ota yhteyttä
Miksi ostoskoreja hylätään? Asiakas hylkää ostoskorin usein muun muassa siksi, ettei hän ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista. Asiakas hylkää ostoskorin usein muun muassa siksi, ettei hän ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista.

Käyttäytymismarkkinointiin erikoistuneen ohjelmistotalo SaleCyclen tekemän tutkimuksen mukaan peräti 78 % verkkokauppojen ostoskoreista hylätään. Listasimme keskeisimpiä hylkäämiseen johtavia syitä ja kokosimme vinkkejä ostoprosessin loppuunsaattamiseen.

1. Ostoksella on korkeat toimituskulut tai niitä ei ole selkeästi mainittu.

Vinkki:

Tarjoa ostajalle mahdollisuuksien mukaan useita toimitustapoja, joiden myötä koriaan kasaava potentiaalinen asiakas voi myös itse vaikuttaa loppusummaan. Muista myös ostoon liittyvien kulujen läpinäkyvyys kaupassasi, etteivät toimituskulut tule mukaan summaan yllättäen tai liian myöhäisessä vaiheessa ostoprosessia. Myös erilaiset verkkokaupan kampanjat, kuten ensimmäinen tilaus ilman toimituskuluja, voivat auttaa luomaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäisen oston ja hyvin hoidetun asiakkuuden myötä ostajan on aina helpompi palata kauppaasi ja hyväksyä myös tilaukseen liittyvät kulut.

2. Huono valmius oston tekemiseen.

Vinkki:

Huono valmius oston tekemiseen johtuu usein siitä, ettei ostoskoriaan kasaava asiakas ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista. Huolehdi siis siitä, että verkkokaupan tuotetiedot ovat aina ajan tasalla ja että annat asiakkaallesi riittävästi tietoa tuotteistasi tai palveluistasi (esimerkiksi tekniset tiedot, kuvat, kuvaukset tai käyttäjien kommentit ja arvostelut). Tuotetietojen siirtymistä voidaan helpottaa myös integraatioilla, joiden avulla eri järjestelmät voidaan saadaan puhumaan keskenään samaa kieltä. Verkkokaupan ostajien käyttäytymistä ja tyytyväisyyttä kannattaa myös tutkia säännöllisin väliajoin, jotta mahdolliset osto-esteet tai hidasteet tulisivat esille ajoissa.

3. Ostoksen loppuun saattamiseen vaaditaan liikaa tietoja tai prosessi on muutoin liian monimutkainen.

Vinkki:

Pyri pitämään ostoa varten kerättävät tiedot ja lomakkeet lyhyinä ja ytimekkäinä. Tarvittavat asiat on tottakai kysyttävä – kannattaa kuitenkin pitää mielessä että pitkä lomake voi uuvuttaa ostajan ja usean kohdan lomake johtaa pahimmassa tapauksessa koko ostoskorin hylkäämiseen. Jotkut verkkokauppiaat ovat jo ottaneet käyttöönsä niin kutsutun One Page Checkout -toiminnon, jossa koko ostoskori, sen vaiheet ja hyväksyminen tapahtuu yhdellä ja samalla sivulla. Tällaisilla nopeutetuilla ja ostajan kannalta helpoilla ratkaisuilla pyritään poistamaan oston esteitä ja pienentämään ostoskorien hylkäämisprosenttia.

4. Ostaja poistuu ja suunnittelee palaavansa myöhemmin.

Vinkki:

Ota huomioon ostajat, jotka suunnittelevat palaavansa myöhemmin. Voit esimerkiksi toteuttaa verkkokauppaan ostoskorin tallennusmahdollisuuden, jonka myötä ostoa suunnittelevan ei tarvitse aloittaa kaikkea alusta palattuaan. Ostoskorien kesken jättäminen on niin yleistä, että myös erilaisia markkinoinnin automaatioita kannattaa harkita vakavasti. Mitä jos ostoskorinsa kesken jättävä saisi heti seuraavana päivänä sähköpostiinsa muistutuksen asiasta, vaikkapa tyylikkäällä graafisella uutiskirjeellä jossa olisi houkutteleva kuva tuotteesta sekä sen tärkeimmät hyödyt ja ominaisuudet?

5. Ostajan toivomaa maksutapaa ei löydy maksutapavalikoimasta.

Vinkki:

Tarjoa verkkokaupassasi mahdollisuuksien mukaan paljon erilaisia maksurajapintoja. Pohjoismaissa teetetyt tukimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi jälkikäteen laskulla maksaminen on yhä suosittua ja haluttu sekä luotettavana pidetty maksutapavaihtoehto.

Ota yhteyttä Koodiviidakon asiantuntijoihin, jos haluat keskustella lisää sähköisestä kaupankäynnistä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Nähdään Markkinoinnin viikolla 4.-5.9.2018!

Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän alan tapahtuma, Markkinoinnin viikko, on taas pian täällä, ja Koodiviidakko on mukana jo kahdeksatta kertaa. Osastoltamme löydät vahvan edustuksen asiantuntijoitamme, joilta kuulet parhaat vinkit markkinointisi ja viestintäsi kehittämiseen tiiviiden tietoiskujen muodossa. Asiantuntijoitamme pääset kuulemaan myös tapahtuman päälavoilla. Katso kooste tietoiskujemme ja puheenvuorojemme tarkoista aiheista ja ajankohdista. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme!

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää