Kirjoitus

Miksi ostoskoreja hylätään?

Ota yhteyttä
Miksi ostoskoreja hylätään? Asiakas hylkää ostoskorin usein muun muassa siksi, ettei hän ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista. Asiakas hylkää ostoskorin usein muun muassa siksi, ettei hän ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista.

Käyttäytymismarkkinointiin erikoistuneen ohjelmistotalo SaleCyclen tekemän tutkimuksen mukaan peräti 78 % verkkokauppojen ostoskoreista hylätään. Listasimme keskeisimpiä hylkäämiseen johtavia syitä ja kokosimme vinkkejä ostoprosessin loppuunsaattamiseen.

1. Ostoksella on korkeat toimituskulut tai niitä ei ole selkeästi mainittu.

Vinkki:

Tarjoa ostajalle mahdollisuuksien mukaan useita toimitustapoja, joiden myötä koriaan kasaava potentiaalinen asiakas voi myös itse vaikuttaa loppusummaan. Muista myös ostoon liittyvien kulujen läpinäkyvyys kaupassasi, etteivät toimituskulut tule mukaan summaan yllättäen tai liian myöhäisessä vaiheessa ostoprosessia. Myös erilaiset verkkokaupan kampanjat, kuten ensimmäinen tilaus ilman toimituskuluja, voivat auttaa luomaan uusia asiakkuuksia. Ensimmäisen oston ja hyvin hoidetun asiakkuuden myötä ostajan on aina helpompi palata kauppaasi ja hyväksyä myös tilaukseen liittyvät kulut.

2. Huono valmius oston tekemiseen.

Vinkki:

Huono valmius oston tekemiseen johtuu usein siitä, ettei ostoskoriaan kasaava asiakas ole saanut tarpeeksi tietoa tuotteesta tai sen tilaamiseen liittyvistä asioista. Huolehdi siis siitä, että verkkokaupan tuotetiedot ovat aina ajan tasalla ja että annat asiakkaallesi riittävästi tietoa tuotteistasi tai palveluistasi (esimerkiksi tekniset tiedot, kuvat, kuvaukset tai käyttäjien kommentit ja arvostelut). Tuotetietojen siirtymistä voidaan helpottaa myös integraatioilla, joiden avulla eri järjestelmät voidaan saadaan puhumaan keskenään samaa kieltä. Verkkokaupan ostajien käyttäytymistä ja tyytyväisyyttä kannattaa myös tutkia säännöllisin väliajoin, jotta mahdolliset osto-esteet tai hidasteet tulisivat esille ajoissa.

3. Ostoksen loppuun saattamiseen vaaditaan liikaa tietoja tai prosessi on muutoin liian monimutkainen.

Vinkki:

Pyri pitämään ostoa varten kerättävät tiedot ja lomakkeet lyhyinä ja ytimekkäinä. Tarvittavat asiat on tottakai kysyttävä – kannattaa kuitenkin pitää mielessä että pitkä lomake voi uuvuttaa ostajan ja usean kohdan lomake johtaa pahimmassa tapauksessa koko ostoskorin hylkäämiseen. Jotkut verkkokauppiaat ovat jo ottaneet käyttöönsä niin kutsutun One Page Checkout -toiminnon, jossa koko ostoskori, sen vaiheet ja hyväksyminen tapahtuu yhdellä ja samalla sivulla. Tällaisilla nopeutetuilla ja ostajan kannalta helpoilla ratkaisuilla pyritään poistamaan oston esteitä ja pienentämään ostoskorien hylkäämisprosenttia.

4. Ostaja poistuu ja suunnittelee palaavansa myöhemmin.

Vinkki:

Ota huomioon ostajat, jotka suunnittelevat palaavansa myöhemmin. Voit esimerkiksi toteuttaa verkkokauppaan ostoskorin tallennusmahdollisuuden, jonka myötä ostoa suunnittelevan ei tarvitse aloittaa kaikkea alusta palattuaan. Ostoskorien kesken jättäminen on niin yleistä, että myös erilaisia markkinoinnin automaatioita kannattaa harkita vakavasti. Mitä jos ostoskorinsa kesken jättävä saisi heti seuraavana päivänä sähköpostiinsa muistutuksen asiasta, vaikkapa tyylikkäällä graafisella uutiskirjeellä jossa olisi houkutteleva kuva tuotteesta sekä sen tärkeimmät hyödyt ja ominaisuudet?

5. Ostajan toivomaa maksutapaa ei löydy maksutapavalikoimasta.

Vinkki:

Tarjoa verkkokaupassasi mahdollisuuksien mukaan paljon erilaisia maksurajapintoja. Pohjoismaissa teetetyt tukimukset ovat osoittaneet, että esimerkiksi jälkikäteen laskulla maksaminen on yhä suosittua ja haluttu sekä luotettavana pidetty maksutapavaihtoehto.

Ota yhteyttä Koodiviidakon asiantuntijoihin, jos haluat keskustella lisää sähköisestä kaupankäynnistä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää