Kirjoitus

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 1: pienistä puroista asiakaskokemukseen – arjen tärkeät automaatiot

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 1: pienistä puroista asiakaskokemukseen – arjen tärkeät automaatiot Automaattiset viestit ovat ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua. Kuvittele verkkopalvelu fyysisenä kauppana myyjineen. Miten myyjät toimivat ja huomioivat asiakasta?

Jokainen kontaktipiste – hetki, jolloin asiakas on tekemisissä yrityksen kanssa – on arvokas. Yhdessä ne luovat asiakaskokemuksen ja lopulta määrittävät sen, mitä viivan alle jää.

Tunnetusti uuden asiakkaan hankkiminen on monin verroin kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkuuden pitäminen ja kehittäminen. Sama pätee viestintään. Käytämme paljon rahaa mainontaan houkutellaksemme uusia asiakkaita ja luodaksemme kontaktipisteitä. Emme aina kuitenkaan muista, että nykyiselle asiakkaalle kohdistettu viestintä on paljon edullisempaa sekä usein myös kannattavampaa.

Tammikuussa listasimme viisi markkinoinnin automaation toimenpidettä, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tehdä vuonna 2015. Nyt on aika katsoa tarkemmin, mitä listan ensimmäinen kohta ”automatisoi markkinoinnin perusviestit” käytännössä tarkoittaa.

Kiitos ja tervetuloa uudelleen – automaatio-oppeja myyntitiskin takaa

Automaattiset viestit ovat usein ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua. Kuvittele verkkopalvelu fyysisenä kauppana myyjineen. Miten myyjät toimivat ja huomioivat asiakasta?

Siirrä nyt havaintosi digitaaliseen maailmaan ja automaattisiksi sähköpostiviesteiksi.

Voit esimerkiksi:

  • toivottaa uutiskirjeen tilaajan tervetulleeksi
  • kysyä asiakkaalta, joka ei ole hetkeen ostanut, voitko auttaa
  • muistuttaa avoimeksi jääneestä ostoskorista ja tarjoutua auttamaan mahdollisessa ongelmatilanteessa
  • kiittää ostoksista ja kertoa niiden saapumisaikataulun ja asiakaspalvelun yhteystiedot
  • kiittää tapahtumaan ilmoittautumisesta ja kertoa käytännön järjestelyistä
  • kiittää tapahtumaan osallistumisesta
  • pyytää palautetta
  • kertoa, että palaute on vastaanotettu ja miten siihen reagoidaan
  • kiittää varauksesta.

Kiitos, että olet asiakkaamme – ylitä odotukset huippumyyjien tavoin

Monelle asiakkaalle jo hyvä asiakaspalvelu riittää. Ne, jotka tähtäävät korkeammalle, asiakkaan odotusten ylittämiseen ja yllättämiseen, usein kuitenkin voittavat.

Kuvittele nyt, kuinka ammattitaitoinen ja innostunut myyjä toimii palvellessaan tuttua asiakasta, ja muuta tämä jälleen viesteiksi.

Voit esimerkiksi:

  • muistaa syntymäpäivänä
  • kiittää asiakkuuden vuosipäivänä
  • suositella lisäksi tuotteita, joista aidosti uskot asiakkaan pitävän
  • antaa käyttövinkkejä tai suositella lisäpalveluita
  • yllättää iloisesti lahjoin
  • muistuttaa lähestyvästä tapahtumasta
  • muistuttaa oston yhteydessä alennusmyyntien alkamisesta
  • muistuttaa tietyin väliajoin (esimerkiksi lisäravinnetta puolivuosittain) ostavaa asiakasta siitä, että on aika tilata.

Hyödynnä huomio – tyylillä ja taidolla

Asiakas on helpompi saada avaamaan syntymäpäivälahja kuin myyntiviesti. Kun kerran olet saanut asiakkaasi huomion, pidä huoli, että viestissä on mukana myös muuta: tarjous, vinkkejä ja lisäpalveluita, muistutus alennusmyynneistä tai vaikkapa uudesta liikkeestä.

Muista kuitenkin jättää itse asia päärooliin. Jos sisältö ei vastaa asiakkaan odotusta, hän tuskin toiste avaa viestejäsi.

Haluatko kuulla lisää siitä, miten markkinoinnin automaatioita toteutetaan käytännössä? Ota yhteyttä ja pyydä meidät kylään!

Koodiviidakon ViidakkoCEM-työkalu on ketterä ja kotimainen vaihtoehto markkinoinnin automaatioon.

Pyydä esittely ViidakkoCEM-automaatiotyökalusta

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää