Kirjoitus

Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi?

Ota yhteyttä
Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi? Siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat.

Useat kauppiaat huolehtivat siitä, kuinka kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tuotaisiin luontevasti yhteen. Huoli on ymmärrettävä, sillä molemmissa pätevät toisistaan hieman erilaiset lainalaisuudet – siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat. Myös hinnoitteluperiaatteet voivat erota toisistaan. Kokosimme yhteen muutaman näkökulman aiheesta.

Monistus vai uudelleenbrändäys?

Toisaalta olemassa oleva kivijalkamyymälä, ja näin ollen olemassa oleva brändi, voidaan nähdä hyvänä etulyöntiasemana. Verkkokauppaan on helppo lähteä, kun tuotteet ja brändi ovat jo ostajille tuttuja. Näin verkkokauppa voidaan usein "monistaa" kivijalkamyymälän pohjalta – voidaan hyödyntää olemassaolevaa yritysilmettä, tuotevalikoimaa sekä kivijalkamyymälän pyörittämisessä saavutettua tietotaitoa. Verkkokauppa-alustaan toteutettavat kassajärjestelmäintegraatiot helpottavat lisäksi varasto- ja tuotehallintaa: kivijalkamyymälä ja verkkokauppa voivat toimia ikäänkuin yhtenä suurena yksikkönä, jonka jakelutiet vain eroavat toisistaan.

Useissa tapauksissa kyseeseen tulee kuitenkin myös ns. uudelleenbrändäys. Toisinaan kauppiaat kokevat verkkokaupan eroavan kiviijalkamyymälän lainalaisuuksista niin ratkaisevasti, että tahtovat esimerkiksi pitää verkossa yllä erilaista tuotevalikoimaa tai hinnoitella ja paketoida tuotteensa hieman eri tavalla. Jotta vältytään luomasta sekaannusta ostajien keskuudessa, voidaan verkkokauppa tällöin uudelleenbrändätä kivijalkamyymälään nähden.

Verkkokauppaan lähtemisessä ei näin ollen kannata jumiutua haasteeseen kivijalkamyymälän ja verkkokaupan yhteentuomisesta. Nämä kaksi voivat toimia keskenään hyvänä parina tai toisaalta yhtä hyvin irrallisina brändeinä, mikä antaa kauppiaalle suuremmat mahdollisuudet mukautua eri myyntiympäristöjen hintapaineisiin ja muutoksiin.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alustallemme on toteutettu useita eri tyylisiä verkkokauppoja, sekä kivijalkamyymälöiden tueksi että omana irrallisena liiketoimintanaan. Alustassamme on myös kattavat integraatiomahdollisuudet erilaisiin kassa- , talous- ja tuotehallintajärjestelmiin. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää meistä ja ratkaisustamme.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää