Kirjoitus

Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi?

Ota yhteyttä
Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi? Siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat. Siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat.

Useat kauppiaat huolehtivat siitä, kuinka kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tuotaisiin luontevasti yhteen. Huoli on ymmärrettävä, sillä molemmissa pätevät toisistaan hieman erilaiset lainalaisuudet – siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat. Myös hinnoitteluperiaatteet voivat erota toisistaan. Kokosimme yhteen muutaman näkökulman aiheesta.

Monistus vai uudelleenbrändäys?

Toisaalta olemassa oleva kivijalkamyymälä, ja näin ollen olemassa oleva brändi, voidaan nähdä hyvänä etulyöntiasemana. Verkkokauppaan on helppo lähteä, kun tuotteet ja brändi ovat jo ostajille tuttuja. Näin verkkokauppa voidaan usein "monistaa" kivijalkamyymälän pohjalta – voidaan hyödyntää olemassaolevaa yritysilmettä, tuotevalikoimaa sekä kivijalkamyymälän pyörittämisessä saavutettua tietotaitoa. Verkkokauppa-alustaan toteutettavat kassajärjestelmäintegraatiot helpottavat lisäksi varasto- ja tuotehallintaa: kivijalkamyymälä ja verkkokauppa voivat toimia ikäänkuin yhtenä suurena yksikkönä, jonka jakelutiet vain eroavat toisistaan.

Useissa tapauksissa kyseeseen tulee kuitenkin myös ns. uudelleenbrändäys. Toisinaan kauppiaat kokevat verkkokaupan eroavan kiviijalkamyymälän lainalaisuuksista niin ratkaisevasti, että tahtovat esimerkiksi pitää verkossa yllä erilaista tuotevalikoimaa tai hinnoitella ja paketoida tuotteensa hieman eri tavalla. Jotta vältytään luomasta sekaannusta ostajien keskuudessa, voidaan verkkokauppa tällöin uudelleenbrändätä kivijalkamyymälään nähden.

Verkkokauppaan lähtemisessä ei näin ollen kannata jumiutua haasteeseen kivijalkamyymälän ja verkkokaupan yhteentuomisesta. Nämä kaksi voivat toimia keskenään hyvänä parina tai toisaalta yhtä hyvin irrallisina brändeinä, mikä antaa kauppiaalle suuremmat mahdollisuudet mukautua eri myyntiympäristöjen hintapaineisiin ja muutoksiin.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alustallemme on toteutettu useita eri tyylisiä verkkokauppoja, sekä kivijalkamyymälöiden tueksi että omana irrallisena liiketoimintanaan. Alustassamme on myös kattavat integraatiomahdollisuudet erilaisiin kassa- , talous- ja tuotehallintajärjestelmiin. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää meistä ja ratkaisustamme.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää