Kirjoitus

Käytännön esimerkki onnistuneesta sähköpostiviestinnästä: Case Säästöpankki

Ota yhteyttä 2
Katso kuva Käytännön esimerkki onnistuneesta sähköpostiviestinnästä: Case Säästöpankki Uutiskirjeen tilaajakantaa on kartutettu monikanavaisesti osallistamalla henkilökuntaa sekä hyödyntämällä verkkopalveluita ja sosiaalista mediaa. Uutiskirjeen tilaajakantaa on kartutettu monikanavaisesti osallistamalla henkilökuntaa sekä hyödyntämällä verkkopalveluita ja sosiaalista mediaa.

Säästöpankki käynnisti syksyllä 2013 hankkeen asiakaslehtensä muuttamisesta sähköiseen muotoon. Aiemmin printtinä ilmestyneen asiakaslehden alustaksi valittiin Postiviidakko-uutiskirjetyökalu, jolla lähdettiin toteuttamaan uutiskirjeitä ja laskeutumissivuja pankkien asiakkaille.

Säästöpankin saama palaute uutiskirjeistä on ollut positiivista ja yhteydenotot ilahtuneita. Kirjeiden tulokset ovat merkittävän hyvät myös tilastollisesti, sillä klikkaus- ja avausprosentit ovat huomattavasti keskivertoa paremmat verrattuna pankki-ja vakuutussektorin keskimääräisiin lukuihin B2C-ympäristössä. Esittelemme seuraavassa seikkoja, jotka johtivat Säästöpankin onnistuneeseen uutiskirjeiden lanseeraukseen.

Miksi onnistuttiin?

Suunnitelmallisuus ja panostaminen

Eräs tyypillisimmistä sähköpostiviestinnän virheistä on lähteä "soitellen sotaan". On tärkeää muistaa, että onnistunut sähköpostiviestintä vaatii toteutuakseen suunnitelmallisuutta ja hyvien työkalujen ohella myös hyvän sisällön. Säästöpankin tapauksessa odotukset sähköpostiviestintää ja kanavaa kohtaan olivat kovat, mutta asiaan oltiin yhtälailla myös valmiita panostamaan. Suunnitteluun ja toteutukseen on käytetty aikaa ja vaivaa, ja tuloksia mitataan systemaattisesti ja kehitetään jatkuvalla syklillä eteenpäin. 

Rekisterin kartutus

Uutiskirjeen tilaajarekisterin kartuttamiseen panostettiin jo pitkään ennen kuin ensimmäiset uutiskirjeet lähtivät matkaan. Rekisterin kartutukseen on osallistettu pankkihenkilökuntaa, joka on kysynyt lupaa uutiskirjeen lähetykseen asiakaskohtaamisissa sekä puhelinkeskusteluissa. Opt in-tilaajia on kerätty lisäksi useiden eri tehokeinojen, kuten kilpailujen ja kampanjoiden avulla. Tilaajakantaa on kartutettu monikanavaisesti hyödyntäen verkkopalvelun ohella myös sosiaalista mediaa.

Päätelaitteiden huomiointi

Uutiskirjeen tilaussivun ja uutiskirjepohjan ohella Säästöpankille toteutettiin Postiviidakolla laskeutumissivustot, joille lukijat ohjautuvat uutiskirjeen linkeistä. Niin tilaussivu, kirjepohja kuin laskeutumissivustot on toteutettu responsiivisina, jolloin mobiiliystävällisyys toteutuu katkeamattomana ketjuna aina laskeutumisivulle saakka. Näin toimimalla varmistetaan, ettei mobiililaitteella kirjettä avaava vastaanottaja turhaudu ja poistu viestistä tai sivustolta kehnon selailukokemuksen vuoksi.

Personointi

Personoinnin avulla voidaan tuoda sähköpostiviestintään henkilökohtaisuuden tuntua ja vastaanottajalle relevantimpaa sisältöä. Säästöpankin lähetyksissä osa pankkikonttoreista personoi kirjeen lähettäjän, yhteystiedot ja yhteydenottotavat. Tulokset olivat huippuhyvät, ja omalta säästöpankkikonttorilta saatuna kirje toimi vieläkin paremmin.

Optimointi ja testaus

Säästöpankin lähetyksissä on panostettu kirjeiden optimointiin ja testaukseen. Sähköpostiviestinnässä esimerkiksi otsikoinnilla on ratkaiseva merkitys lähetyksen onnistumisen kannalta, sillä mikäli otsikko ei kannusta riittävästi kirjeen avaamiseen, voi hyväkin sisältö valua täysin hukkaan. Otsikoinnissa kannattaakin kokeilla eri vaihtoehtoja esimerkiksi A/B-testauksen avulla. Näin löydetään eri otsikkovaihtoehdoista toimivin vaihtoehto, joka tulee automaattisesti voimaan lopuille vastaanottajista testiryhmän jälkeen.

Otsikoinnin ohella Säästöpankin kirjeissä on kiinnitetty huomiota kirjeen preheaderiin sekä lähetysajankohtaan. Automaattinen preheader on sitä tukevilla sähköpostiohjelmilla yksi kolmesta ensimmäisestä asiasta, jonka kirjeen vastaanottaja näkee (lähettäjä, uutiskirjeen otsikko ja preheader). Vaikka kaikki sähköpostiohjelmat eivät näytä preheaderiä, voi se nostaa kirjeen edukseen muiden sähköpostien joukosta esimerkiksi Gmailissa ja Apple Mailissa.

Uutiskirjeen optimaaliseen lähetysaikaan ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, sillä vastaanotto vaihtelee paljon tapauskohtaisesti ja kohderyhmästä riippuen. Säästöpankin ensimmäinen Postiviidakolla tehty uutiskirje lähetettiin juhannusta edeltävänä päivänä, joka voitaisiin mieltää lähtökohtaisesti epätavalliseksi lähetysajaksi ainakin työhön liittyvälle sähköpostille. Tulokset olivat kuitenkin loistavat, sillä lähes puolet vastaanottajista avasi uutiskirjeen.

Avainasia optimaalisen lähetysajankohdan etsimisessä on eri lähetysaikojen testaaminen. Esimerkiksi kuluttajien henkilökohtaisten sähköpostien tyypillinen avausaika voi olla hyvin eri kuin työsähköpostin, toisaalta yhä useammalla edellämainitut myös sekoittuvat keskenään. Usein myös ennalta kehnoksi tai epätavalliseksi määritelty aika voikin toimia erityisen hyvin, jos sähköpostissa on tuolloin enemmän tilaa muulta sähköpostiliikenteeltä.

Sisältö ja osallistaminen

Sisällöllä on tärkeä rooli Säästöpankin uutiskirjeviestinnän onnistumisessa. Lukijoiden kiittelemä sisältö on ollut tarpeeksi kevyttä ja kuitenkin samaan aikaan käytännönläheistä. Lukijoita on myös osallistettu uutiskirjeviestintään pyytämällä aktiivisesti heidän mielipidettään kirjeestä ja sen sisällöstä kyselyiden avulla. 

Haluatko keskustella lisää tehokkaasta sähköpostiviestinnästä? Ota yhteyttä Koodiviidakon asiantuntijoihin tai pyydä demo Postiviidakko-työkalusta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

24.10.2014

Kaikki sama ja paljon enemmän muuta

Kaiken tämän pystyy myös tekemään lähes ilmaisella MailChimp verkkosovelluksella. Heillä hyötynä on maailman laajuinen tietotaito ja osaaminen. Kannattaa tutustua!

- Järki käteen

24.10.2014

MailChimp

Hei,

Kiitokset kommentistasi. MailChimp on hyvä työkalu ja käyttökelpoinen moneen tarpeeseen. Markkinoilta löytyy myös kymmeniä muita työkaluja ja eroja palveluiden välillä on olemassa. Vertailu siis ilman muuta kannattaa.

- Lari Suomalainen

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää