Kirjoitus

Kansainvälinen verkkokauppa - mörkö vai mahdollisuus?

Ota yhteyttä
Kansainvälinen verkkokauppa - mörkö vai mahdollisuus? Kohdemaahan lokalisoitu verkkokauppa on paljon muutakin kuin pelkkä kieliversio olemassa olevasta kaupasta. Varaudu siis panostamaan ja tekemään työtä kaupan eteen. Kohdemaahan lokalisoitu verkkokauppa on paljon muutakin kuin pelkkä kieliversio olemassa olevasta kaupasta. Varaudu siis panostamaan ja tekemään työtä kaupan eteen.

Kansainvälinen verkkokauppa on ollut viime aikoina paljon tapetilla – sekä hyvässä että pahassa. "Suomalaisten rahat valuvat ulkomaille!", "Suomalaisten verkkokauppojen kansainvälistyminen laahaa jäljessä ", "Verkkokaupasta uusi vientiveturi?" ja "Verkkokauppa Venäjällä kasvaa räjähdysmäisesti". Johtuen jo pelkästään Suomen sisäisen markkinan pienuudesta on sanomattakin selvää, että rajojen yli tapahtuva verkkokauppa on houkutteleva mahdollisuus suomalaisille verkkokauppialle. Totuus on kuitenkin, että tätä mahdollisuutta hyödynnetään vain vähän.

Jo pelkästään pohjoismaisella mittakaavalla katsottuna suomalaiset pitävät tilastojen peräpäätä: Googlen teetättämästä OC&C -laitoksen tutkimuksesta käy ilmi, että pohjoismaisista verkkokaupoista noin 62 prosenttia myy tuotteitaan kotimaansa ulkopuolelle, kun suomalaisista niin tekee vain 27 prosenttia. Vastaavasti suomalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin kolmeen eri maahan, kun esimerkiksi tanskalaiset verkkokaupat toimittavat tilauksia keskimäärin 11 eri maahan. Missä vika? Onko Suomen markkinassa jotain sellaista, mikä estää ulkomaille viennin? Nousevatko kansainvälisen kaupan esteet niin suuriksi, että kauppiaat luovuttavat jo ennen kuin pääsevät edes vauhtiin?

Asia nostattaa selkeästi paljon tunteita niin kauppiaiden kuin muidenkin verkkokaupasta kiinnostuneiden keskuudessa. Tätä bloggausta suunniteltaessa heitimme kysymyksen ilmoille omassa avokonttorissamme. 

Kysymys: Miksi suomalaiset verkkokauppiaat eivät tee kansainvälistä kauppaa? (avokonttori vastaa)

A. "Kaveri tuosta vaahtos just eilen fb:ssä. Hänen mielestään syynä on muun muassa korkeat postikulut Suomesta ulkomaille"
--
B. "Jos oikeasti haluaa myydä Suomen ulkopuolelle voi varaston laittaa vaikka Britteihin. Täältä hoitaa sitten verkkokauppaa yms. ja varastokumppani toimittaa Briteistä. Väitän, että suurimmaksi osaksi kyse on vain näköalan puutteesta ja kunnianhimottomuudesta. Toki tietyillä aloilla tavarantoimittajat estävät tarkoituksella kansaivälistymistä ja kilpailua."


Niinpä niin. Kuten yleensä, asioilla on monta puolta ja kaikissa hivenen totuutta. Oletetaan nyt kuitenkin, että tarinamme päähenkilö on verkkokauppias, joka omaa sekä näköalaa että kunnianhimoa. Sen sijaan, että toimisi pelkästään pikkuruisella Suomen markkinalla kauppiaamme on päättänyt saada siivunsa rajojen ulkopuolella tapahtuvasta verkkokaupasta. Mitä tulee ottaa huomioon?

Mitä kansainvälisessä verkkokaupassa tulee ottaa huomioon?

Resurssit. Kansainvälisen verkkokaupan perustaminen vaatii paneutumista ja panostuksia – myös rahallisia. Älä siis lähde soitellen sotaan.

Ei pelkkä kieliversio. Kohdemaahan lokalisoitu verkkokauppa on paljon muutakin kuin pelkkä kieliversio olemassa olevasta kaupastasi, joten varaudu panostamaan ja tekemään työtä kaupan eteen.

Oikea toimittaja. Verkkokauppa-alustan valinnalla on ratkaiseva merkitys kansainvälistymisen jouhevuuden kannalta. Onko toimittajalla kokemusta kansainvälisten verkkokauppojen toteutuksesta? Tukeeko alusta eri kieliversioita sekä toimitus- ja maksutapoja? Ja mikä tärkeintä: jos kaikkea ei ole valmiina, onko toimittajalla valmiudet vastata tarpeisiin ketterällä tuotekehityksellä? 

Logistiikka. Miten ratkaistaan logistiset haasteet kansainvälisissä toimituksissa? Perustetaanko ulkomaille erillinen varasto, vai toimitetaanko Suomesta käsin? Hoituvatko toimitukset kumppaniverkoston avustuksella, ja mitkä ovat kustannukset?

Kilpailu. Mikä on uuden markkinan kilpailuasetelma? Miten kilpailijamme markkinalla toimivat: otammeko oppia vai teemmekö paremmin? 

Verotus ja valuutta. Mitä tulee ottaa huomioon verotuksessa? Miten kansainvälinen kaupanteko vaikuttaa verotukseemme, ja millainen on kohdemarkkinan verotus? Vaikuttavatko valuuttakurssit toimintaamme?

Maksutavat. Miten maksuliikenne ratkaistaan uudella kohdemarkkinalla? Onko vaaditut maksutavat valmiiksi integroitu verkkokauppa-alustaan, vai vaaditaanko taustatyötä?

Hinnoittelu ja tuotetarjooma. Mukautetaanko tuotteiden hintoja ja tarjoomaa kohdemarkkinalle?

Ihmiset. Ihmiset ovat ihmisiä. Älä kuitenkaan oleta, että ihmiset kaikkialla ovat samanlaisia. Erot ostokäyttäytymisessä voivat vaatia muutoksia niin verkkokaupan ulkoasuihin kuin palvelumalleihin. Vähintäänkin ne vaikuttavat verkkokauppasi markkinointiin.

Yhteenvedoksi

Menestynyt kansainvälinen verkkokauppa vaatii käyttännössä kauppiaalta aivan samoja asioita kuin menestyvä kotimainen verkkokauppa. Se, että asiat on tehty kertaalleen hyvin kotimaassa, ei tarkoita että menestys olisi suoraan monistettavissa toiseen kohdemaahan. Siinä missä kotimaassakin, kaupassa tullaan törmäämään hylättyihin ostoskoreihin, asiakkaiden kokemiin ostoesteisiin ja yrityksiin parantaa asiakaspalvelun laatua. Varaudu siis tekemään töitä. Onneksi hyvä työ yleensä myös palkitaan.

Oletko kiinnostunut laajentamaan verkkokaupan toimintaa kansainvälisesti? Lue lisää ViidakkoStoresta kansainvälisen verkkokaupan alustana tai kysäise asiantuntijoiltamme lisää aiheesta

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää