Kirjoitus

JOTin palkittu digipresentaatio syntyi käsityönä

Ota yhteyttä
Katso kuva JOTin palkittu digipresentaatio syntyi käsityönä Työtä helpotti huomattavasti asiakkaan kanssa käyty aktiivinen vuoropuhelu, jonka aikana sisältö muotoutui lähes valmiiksi. Esityksen rakenne ja suurin osa sisällöstä tuotettiin hyvissä ajoin ennen visuaalista suunnittelua.

Lähtökohtana yli sata sivua powerpointeja, tavoitteena uniikki verkkopohjainen yritysesittely, lopputuloksena tukku palkintoja ja tyytyväisyydestä myhäilevä asiakas. Työmaan Uula Muoniovaara avaa vieraskynä-artikkelissamme, miten palkittu digipresentaatio syntyi.

Elektroniikkateollisuuden testaus- ja tuotantoautomaatioratkaisuja valmistava JOT Automation tilasi Työmaalta uudenlaisen digitaalisen esityksen markkinointikäyttöön. Projektin dynamona oli JOTin visio ja halu tehdä jotain täysin uutta. Siis haaste, johon suunnittelijan oli vaikea olla tarttumatta. Ja ensin tartuimme kynään ja paperiin. Työn valmistuminen vaati monta suunnittelukierrosta. Samoja asioita ei tehty kahteen kertaan, vaan kaikkea paranneltiin luonnostelusta koodaukseen asti.

PowerPointin selkeys verkkosivun vapauksilla

Toteutusta pohdittaessa keskustelu soljui nopeasti interaktivisesta pdf:stä ”johonkin verkkopohjaiseen”. Kun tähtäimessä oli näyttävyys käytettävyydestä tinkimättä, oli luonteva ratkaisu hyödyntää HTML5-tekniikkaa. Hillityn tyylikkäästi animoidut siirtymät muistuttavat JOTin nanometrintarkkojen tuotteiden liikehdintää – kaikki elementit soljuvat napakasti omille paikoilleen, kuin robottilinjaston liikuttelemana.

”Oli puhetta tekniikoista ja helposta päivitettävyydestä. Päädyimme pohdintojen jälkeen Koodiviidakon Sivuviidakko-julkaisujärjestelmään ja HTML5:een, jotta esitykseen saadaan haluttua näyttävyyttä ja tarvittavat toiminnot.”
Perttu Murto Interactive Art Director, Työmaa

Selaimessa rullaava esitys on verkossa vapaasti kaikkien katseltavissa ja toimii siten kätevänä yritysesittelynä ilman JOTin edustajan täydentävää tarinaa. Koko paketin voi myös ladata omalle koneelle offline-tilaan. Ympäri maailmaa reissaavien myyjien työ helpottuu, kun esityksen onnistuminen ei ole epävarmojen verkkoyhteyksien armoilla.

Sisältö edellä suunniteltu

Perattuamme JOTin sähköiset esittelymateriaalit, ymmärsimme sisällön laajuuden. Lukuisat asiakokonaisuudet ja yksittäiset sivunäkymät piti jäsennellä loogisesti eteneväksi ja helposti hallittavaksi esitykseksi. Työtä helpotti huomattavasti asiakkaan kanssa käyty aktiivinen vuoropuhelu, jonka aikana sisältö muotoutui lähes valmiiksi. Esityksen rakenne ja suurin osa sisällöstä tuotettiin hyvissä ajoin ennen visuaalista suunnittelua.

Perusteellisen sisältöjumpan jälkeen emme ehtineet juuri hengähtää. Sylissä oli tukku uusia kysymyksiä. Miten tämä saadaan toimimaan selaimessa? Miten ruudulta karsitaan kaikki ylimääräinen, jotta tilaa jää itse asialle? Miten voi hypätä aiheesta toiseen mahdollisimman sujuvasti?

Ongelmat ratkesivat luonnos kerrallaan. Yksittäisiä sivupohjia suunniteltiin lopulliseen esitykseen poikkeuksellisen paljon. Asioita piti kiteyttää selkeästi yhdellä näkymällä, mielellään interaktiivisesti yhtenäinen muotokieli mielessä. Tavoitteena ei ollut kikkailu, vaan käytettävyys ja sopiva näyttävyys tiukan B2B-faktan tukena.

Esittäjän ehdoilla eteenpäin

Vaikka lopputulos on periaatteessa verkkosivu, se on suunniteltu esityskäyttöön. Tämä näkyy skaalautuvuudessa ja käyttöliittymässä. Halusimme helpottaa esityksenpitäjän työtä hyödyntämällä liikettä ruudulla pysty- ja vaakasuunnassa. Käyttäjää ei pakoteta lineaariseen selaamiseen PowerPoint-tyyliin. Moni käytännön ratkaisu saikin viimeisen muotonsa vasta koodattaessa, jolloin niitä oli helppo testata miniprototyyppinä.

”Koodiviidakon koodaajan kanssa oli helppo tehdä yhteistyötä viimeistelyvaiheessa. Meillä oli päivittäin Skype-chat auki, kun teknisiä haasteita ratkottiin yhdessä. Sillä vältyttiin turhalta sähköpostipommitukselta ja odottelulta.”
Perttu Murto Interactive Art Director, Työmaa

Navigointi on suunniteltu näppäimistökäyttöön. Pääaiheesta toiseen ja sivulta toiselle voi siirtyä sujuvasti nuolinäppäimillä. Muutamille sivuille tehtiin avuksi omat pikanäppäimensä, joilla voi hallita sisältöjä hiirellä huitomatta. Siksi verkkosivujen ulkoasua usein dominoivat navigaatiopalkit siirrettiin sivun reunoihin. Toki koko esityksen rakenteen saa yhdellä klikkauksella näkyviin sisällysluettelona.

Kolme asiaa, jotka haluaisin projektista talteen

Tästä casesta ei irtoa mitään ojasta allikkoon -henkistä kauhutarinaa. Projektijuna puksutti tasaiseen tahtiin, suunnitelmien mukaan. Vasta jälkeenpäin valkeni millaisesta unelmatapauksesta oli kyse – projektissa oli intohimoa ja resursseja sopivassa suhteessa. Tässä kolme asiaa, jotka haluaisin mukaan tuleviin menestysprojekteihin:

  • aloita sisällöstä, sillä voi määrittää melkein kaiken muun
  • paloittele projekti sopivan pieniin ja helposti hallittaviin osiin
  • luota asiantuntijaan ja tue sitä osaamisellasi – saat enemmän vastinetta rahoillesi

Ilman kaikkien määrätietoista ja kunnianhimoista asennetta esitys olisi tuskin yltänyt hopeasijalle Suomen arvostetuimmassa mainosalan kisassa, Vuoden Huipuissa. Tuomariston analyysi kiteyttää työn yltäneen kirkkaasti tavoitteisiinsa:

”Teknologiavetoiseen toimialaan nähden luova toteutus. Visuaalisuuden variaatio ja viimeistely tekee käyttökokemuksesta mielekkään. Hyvällä suunnittelulla ja animoinnilla on luotu perinteistä PowerPoint-esitystä selvästi kiinnostavampi kokonaisuus." 

Hatunnostoni kaikille osapuolille.
Uula Muoniovaara Copywriter, Mainostoimisto Työmaa

Työlle myönnetyt palkinnot 

  • Vuoden Huiput, Hopeahuippu, Digitaalinen muotoilu
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Online Advertising & Marketing / Microsite
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Branding
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Corporate Communications
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Corporate Identity
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Visual Appeal
  • W3 Awards 2014, Hopea, Website Features / User Experience

Jo ennen visuaalista suunnittelua ja koodausta eräässä sähköpostissa kiteytyi koko projektin innostunut ilmapiiri:

”Hyvää työtä, mää luulen, että me tullaan pokkaamaan joku kansainvälinen palkinto tästä, ”paras yritysesittely” ;-)” Lauri Antila Vice President, Business Development & Marketing, JOT Automation

      

Fiilistelyvideo työskentelystä Katso toteutus

 /media/henkilokuvat/uulamuoniovaara-ja-perttumurto.jpg

Uula MuoniovaaraCopywriter, Työmaa

Perttu Murto Interactive Art Director, Työmaa

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää