Kirjoitus

Digitaalinen markkinointi nyt

Ota yhteyttä 2
Digitaalinen markkinointi nyt Markkinoinnin automaatioissa tähdätään asiakaslähtöisyyteen. Valtavien täysremonttien sijaan liikkeelle voidaan lähteä pienemmistä kokonaisuuksista – ketterästi testaten, jo tehtyä jalostaen ja jatkuvasti oppien.

Digitaalisen markkinoinnin maailma on tarjonnut jälleen mielenkiintoisen vuoden alaa seuraaville. Sisältömarkkinoinnin hypen ohella päätään ovat nostaneet responsiivisuus, cross device, CCO, CMTO ja monet muut uudet termit ja teknologiat. Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Avaamme artikkelissamme tämän hetken merkittävimmät digimarkkinoinnin muutosvoimat.

1. Mobiili maailma

Mobiililaitteiden jatkuvasti lisääntynyt käyttö on kiistatta suurimpia digimarkkinoinnin muutosvoimia maailmanlaajuisesti. Mobiililaitteiden käyttö aiheuttaa paineita paitsi digimarkkinoinnin teknologiaan ja sisältöön, myös analytiikkapuoleen. Haasteena on erityisesti yksittäisen verkkopalvelun käyttäjän tunnistaminen ja seuraaminen, vaikka käytetty päätelaite vaihtuisi välissä. Nykyään ei ole ollenkaan harvinaista, että esimerkiksi verkkokaupan ostaja selaa tuotteita tabletilla ja suorittaa varsinaisen ostotoimen pöytäkoneella. Google reagoi haasteeseen jo viime vuoden puolella ja ilmoitti lanseeraavansa uuden käyttäjä-ID:hen perustuvan cross-device mittaustavan, jonka avulla käyttäjä tunnistetaan samaksi vaikka päätelaite vaihtuisi välissä. Samalla logiikalla voidaan seurata myös laitepolkuja tai määrittää esimerkiksi keskioston suuruus suhteessa käytettyyn päätelaitteeseen.

Yhä useammin verkkosivuja selataan mobiililaitteilla ja uusimpien tutkimusten mukaan jo jopa yli puolet sähköposteista avataan mobiilisti. Digitoteutukset ovat kuitenkin pitkään laahanneet kehityksen jäljessä, mikä on turhauttavaa verkkopalveluiden käyttäjille. Vuonna 2014 suomalainen mobiilikäyttäjä törmää yhä valitettavan usein sivustoihin, joiden mobiilioptimointi on joko täysin tekemättä tai yksinkertaisesti huonosti toteutettu.

Mobiilin huomioinnista verkkopalveluissa on kuitenkin myös paljon positiivisia ja rohkaisevia esimerkkejä. Teknologioista voittajaksi näyttäisi nousevan sivustojen, kauppojen ja uutiskirjeiden responsiivinen suunnittelu, jossa sama sisältö skaalautuu automaattisesti oikeaan näkymään päätelaitteen mukaan.

2. Markkinoinnin automaatiot

Markkinoinnin automaatioista on puhuttu maailmalla jo pitkään ja nyt ne rantautuvat pikkuhiljaa myös Suomeen. Kehityksen taustalla on kasvava paine tuottaa oikea-aikaista ja vastaanottajaa aidosti kiinnostavaa sisältöä sekä toisaalta resurssien säästäminen ja skaalaetujen hakeminen yritysten markkinointiviestinnässä. Kasvottomille massoille postittaminen ja ostorekisterit ovat pikkuhiljaa tulemassa tiensä päähän ja menettäneet suosiotaan myös Suomessa. Yritykset pyrkivät nyt sen sijaan yhä määrätietoisemmin kohti yksilöllisempää ja henkilökohtaisempaa viestintää

Ehkä suurin markkinoinnin automaatioiden käyttöönottoa jarruttava tekijä on se, että automaatioprojektit nähdään usein järeinä ja kankeina prosesseina. Massiivisten IT-projektien sijaan nyt haetaan ketteriä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää suoraan yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla. Siinä missä muussakin markkinoinnissa, myös automaatioissa tähdätään asiakaslähtöisyyteen. Valtavien täysremonttien sijaan liikkeelle voidaan lähteä pienemmistä kokonaisuuksista – ketterästi testaten, jo tehtyä jalostaen ja jatkuvasti oppien.

3. CMTO

Yhä suurempi osa yritysten IT-hankinnoista on nykyään markkinointi- ja viestintäpäättäjän vastuulla. Kehitys on seurausta siitä, että markkinoinnin ja viestinnän työtehtävissä hyödynnetään yhä enemmän teknologiaa: työkaluja, joiden hallitseminen kuului aiemmin vain IT-osaston työtehtäviin. Kehitys aiheuttaa uudenlaisia vaatimuksia paitsi työkaluille ja teknologioille, myös markkinointiviestinnän toteuttajalle ja luovalle kumppanille. Voidaan väittää, että yrityksiin on syntynyt uudenlainen päättäjä – markkinoinnin ammattilainen joka on osaamiseltaan ja vastuualueiltaan jossain entisen markkinointijohtajan ja IT-päättäjän välimaastossa. Uuden päättäjäkuvan myötä on noussut esiin muun muassa lyhenne CMTO (Chief Marketing Technology Officer).

Asiakkaana tämän päivän CMTO on täysin erilainen kuin edeltävän sukupolven markkinointipäättäjä, joka pystyi jättämään teknisen puolen vähemmälle huomiolle. Tekniset ratkaisut ovat tämän päivän markkinoijalle olennainen osa päivittäistä työtä ja näin ollen myös merkittävä osa päätöksentekoa. Markkinoinnin ammattilaiset osaavat nyt vaatia teknisesti toimivia, ketteriä ja moderneja ratkaisuja. Palveluntarjoajien puolestaan on vastattava kysyntään toteuttamalla entistä käyttäjäystävällisempiä ja asiakaslähtöisempiä työkaluja viestinnän käytännön toteutukseen.

4. CCO

Sisältömarkkinointi oli kiistatta vuoden 2013 puhutuimpia aiheita digiviestinnän kentällä, ja on sitä edelleen. Lyhyesti sanottuna sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka perustuu hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön tai tiedon tarjoamiseen kohdeyleisölle. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin takana on siis onnistunut sisältö, ei niinkään tuotteen tai palvelun ensisijainen mainostaminen. Sisällön ei siis pidä olla myyvää vaan enemmänkin vastata kohdeyleisön haasteisiin ja tavoitteisiin kouluttaen, opastaen ja inspiroiden heitä.

Haasteena yrityksissä on päästä sisältömarkkinoinnin hypestä hyötyihin, eli löytää ne käytännön työkalut, prosessit, sisältö ja tyyli jolla konsepti tuodaan teoriasta käytäntöön. Tarpeen myötä on syntynyt jälleen uudenlainen päättäjä, CCO (Chief Content Officer), jonka tehtävänä on suunnitella ja päättää yrityksen sisältömarkkinoinnista.

DIGILEn, Teknologiateollisuuden ja Verkkoteollisuuden vastikään julkaiseman digibarometrin mukaan Suomessa on vertailumaiden parhaat edellytykset digitalisaation hyödyntämiselle, mutta varsinainen toteutus on vain keskinkertaisella tasolla. Siinäpä siis tavoitetta kerrakseen vuodelle 2014 – digitalisaation hyödyntäminen yrityksissä sen edellytyksiä vastaavalle tasolla.

Haluatko keskustella digitaalisen markkinoinnin työkaluista yhdessä Koodiviidakon asiantuntijoiden kanssa? Ota meihin yhteyttä tai tutustu tarkemmin Viidakko Marketing Cloud -tuoteperheeseen.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Kommentit (2)

30.09.2014

Mielenkiintoista

Hei, hyvät artikkelit! Kiva että näistä puhutaan taas isoilla kirjaimilla. Vanhana suoramarkkinoijana mieltäni lämmittää kun taas puhutaan viestin sisällön merkityksestä sekä personoidusta viestinnästä. Sitähän me tehtiin ja oltiin joidenkin mielestä pohjasakkaa! Nyt on paljon hyötyä kokemuksestani jota voi käyttää uuden ajan keinoilla ja tekniikka on mullistavaa! Vihdoin mobiilikin saa siivet:)
Hyvää syksyä teille:)

-

30.09.2014

Kiitos palautteestasi

Hei,

Kiitos kannustavista ja positiivisista kommenteistasi! Tekniikka alkaa tosiaan nyt olla niin loistavalla tasolla että sisältökin pääsee todella oikeuksiinsa.
Janet ja Tarzanit toivottavat hyvää syksyä myös sinulle :)

- Johanna Lammassaari

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää