Kirjoitus

Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on?

Ota yhteyttä
Katso kuva Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on? Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet
Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on? Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla. Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka perustuu hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön tai tiedon tarjoamiseen kohdeyleisölle. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin takana on siis onnistunut sisältö, ei niinkään tuotteen tai palvelun mainostaminen. Sisällön ei siis pidä olla myyvä vaan enemmänkin vastata kohdeyleisön haasteisiin ja tavoitteisiin kouluttaen, opastaen ja inspiroiden heitä.

Miksi sitten sisältömarkkinointia tulisi tehdä? Vastaus: Yksinkertaisesti erottumisen vuoksi. Valtaosa markkinoinnista on tällä hetkellä ns. perinteistä tuote- ja palvelumarkkinointia, jossa keskitytään esimerkiksi tuotteen ominaisuuksien esittelyyn tai palvelun promoamiseen. Tällaista mainontaa tulee nykyään joka kanavasta, oli kyse sitten webistä, tv:stä tai printtimedioista. Usein kuluttajat jättävät huomioimatta tällaisen mainonnan tai blokkaavat webbimainokset jollain työkalulla. Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Useampia sisältömarkkinointitaktiikoita hyödyntämällä parempiin tuloksiin

Tehokkaaseen sisältömarkkinointiin tarvitaan useita markkinointitaktiikoita. Sisältöä tulisi jakaa eri muodoissa eri kanavien kautta, jotta kohdeyleisöä päästään palvelemaan tehokkaimmin. Amerikkalaistutkimuksen (CMI/Marketing Profs) mukaan B2B-markkinoijista suuri osa käyttää noin 10-20 erilaista markkinointitaktiikkaa. Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet (kts. kuva).

Ohjenuoria sisältömarkkinointiin:

  1. Oikea sisältö oikealle yleisölle. Kohdenna tarkkaan ja mittaa mikä aihe kiinnostaa lukijoita. Muodosta kohderyhmiä ja räätälöi niille sopivaa sisältöä.
  2. Oikea sisältö oikeassa muodossa. Käytä erilaisia sisältömarkkinointitaktiikoita. Mieti mitä sisältöä julkaiset ja missä muodossa sisältö on tehokkaimmillaan. Esimerkiksi teksti vs. videot.
  3. Oikea sisältö oikeassa kanavassa. Määrittele missä kanavissa sisältöäsi julkaistaan. Mieti myös minkälainen sisältö on julkaisukanavaan sopivaa. Kannusta sisällön jakamiseen, jotta huippuun hiottu sisältösi tavoittaa mahdollisimman suuren joukon.

Näiden vinkkien ohella voit käydä myös haukkaamassa palan Koodiviidakon sisältömarkkinointia ja ladata suositun sähköpostimarkkinoinnin oppaan. Opastamme on ladattu jo yli 7000 kertaa, voit lukea sen perinteiseen tyyliin pdf:nä tai hakea oppaan suoraan iPadillesi iBookstoresta.

Siirry lataamaan opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Nähdään Markkinoinnin viikolla 4.-5.9.2018!

Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän alan tapahtuma, Markkinoinnin viikko, on taas pian täällä, ja Koodiviidakko on mukana jo kahdeksatta kertaa. Osastoltamme löydät vahvan edustuksen asiantuntijoitamme, joilta kuulet parhaat vinkit markkinointisi ja viestintäsi kehittämiseen tiiviiden tietoiskujen muodossa. Asiantuntijoitamme pääset kuulemaan myös tapahtuman päälavoilla. Katso kooste tietoiskujemme ja puheenvuorojemme tarkoista aiheista ja ajankohdista. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme!

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää