Kirjoitus

Chief Marketing Technology Officer on täällä

Ota yhteyttä
Chief Marketing Technology Officer on täällä Osa yrityksen IT-hankinnoista on nykyään kokonaan markkinoinnin ammattilaisten vastuulla, jotka osaavat nyt vaatia teknisesti toimivia, ketteriä ja moderneja ratkaisuja myös luovalta kumppanilta. Osa yrityksen IT-hankinnoista on nykyään kokonaan markkinoinnin ammattilaisten vastuulla, jotka osaavat nyt vaatia teknisesti toimivia, ketteriä ja moderneja ratkaisuja myös luovalta kumppanilta.

Markkinoinnin ja viestinnän rooli yrityksissä on muuttunut merkittävästi viime vuosina. IT:llä on yhä suurempi osa markkinoinnin ja viestinnän työtehtävissä, mikä edellyttää myös päättäjiltä parempaa tekniikan tuntemusta. Voidaan väittää, että yrityksiin on syntynyt uudenlainen päättäjä – markkinoinnin ammattilainen joka on osaamiseltaan ja vastuualueiltaan jossain entisen markkinointijohtajan ja IT-päättäjän välimaastossa. Uuden päättäjäkuvan myötä on noussut esiin muunmuassa lyhenne CMTO (Chief Marketing Technology Officer).

CMTO:n (Chief Marketing Technology Officer) uusi rooli keskittyy markkinointiin, muttei pelkästään sen luovaan puoleen. CMTO käyttää sen sijaan teknologian ja analytiikan asiantuntemustaan auttaakseen yritystä ymmärtämään ja hyödyntämään useista eri kanavista saatavaa asiakas- ja markkinadataa. Yhteenliittyviä teknologioita hyödyntämällä data muuntuu ymmärrykseksi ja toimenpiteiksi – yhtäaikaisiksi markkinointikampanjoiksi useissa eri kanavissa, kohdennetulla sisällöllä joka tehostaa myyntiä.

Miten markkinointi- tai viestintäpäättäjä hyötyy uudesta asemastaan?

  • Nopeammat aikataulut. Kun IT on omissa käsissä, vältetään pullonkaulat projektien loppuunsaattamisessa ja päivittäisessä tekemisessä. Ketterä markkinointiviestintä edellyttää ketteriä työkaluja, joiden avulla markkinointi- tai PR-osasto voi itse toteuttaa digiviestinnän eri osa-alueet.
  • Luova teknologian käyttö ja sen kytkeminen osaksi strategiaa. Muiden viestinnän osa-alueiden tapaan myös teknologian hyödyntäminen vaatii luovuutta. Kun markkinointipäättäjällä on itsellään hyvä käsitys siitä mihin teknologiat pystyvät, pääsee hän myös helpommin käsiksi ajatukseen: mitä kaikkea niillä voisimmekaan tehdä! Lopulta teknologian antamat mahdollisuudet voidaan tuoda osaksi markkinoinnin suunnittelua, mikä antaa valmiudet katsoa tulevaa markkinointia myös teknologian kannalta luovalla ja innovatiivisella otteella.
  • Budjetin ymmärtäminen. Tuntemalla digimarkkinoinnin teknologiat ymmärretään myös, miten ne suhteutuvat muihin markkinoinnin ja viestinnän välineisiin sekä kokonaisbudjettiin. Vanha totuus on, että digiviestintä on usein erittäin kustannustehokasta verrattuna moniin perinteisiin markkinointikeinoihin. Tuntemalla teknologian ja sen tuomat mahdollisuudet ymmärrät, mistä maksatte ja kuinka paljon hyödytte.

Nykypäivän markkinointipäättäjä asiakkaana – uudet vaatimukset luovalle kumppanille

Asiakkaana tämän päivän CMTO (Chief Marketing Technology Officer) on luovalle kumppanille tai tekniikan toimittajalle täysin erilainen kuin edeltävän sukupolven markkinointipäättäjä, joka pystyi jättämään teknisen puolen vähemmälle huomiolle siirtäen "ne hommat" IT-osaston käsiin. Tekniset ratkaisut ovat tämän päivän markkinoijalle olennainen osa päivittäistä työtä ja näin ollen myös merkittävä osa päätöksentekoa. Osa yrityksen IT-hankinnoista on nykyään kokonaan markkinoinnin ammattilaisten vastuulla, jotka osaavat nyt vaatia teknisesti toimivia, ketteriä ja moderneja ratkaisuja myös luovalta kumppanilta.

Asiakkaan kehittynyt teknologian tuntemus vaikuttaa merkittävästi myös luovan kumppanin asemaan palvelukokonaisuudessa. Tämän päivän asiakas usein tietää mitä pyytää ja vaatimukset ovat teknisesti korkealla tasolla. Tosiasia on, ettei kovinkaan monella luovalla kumppanilla ole mahdollisuutta tai resursseja toteuttaa itse viimeisimmän teknologian tuotteita – saati sitten pysyä jatkuvasti teknologian aallonharjalla. Yhä useammalle luovalle kumppanille tehokkain ratkaisu onkin siten keskittyä olennaiseen, eli luovaan työhön. Tekeminen oman ydinosaamisen saralla saadaan pidettyä korkealla tasolla, jos osaava tekninen kumppani toimittaa taustalle toimivat, modernit ja viimeisintä teknologiaa hyödyntävät tuotteet sekä huolehtii asiakkaan koulutuksen ja teknisen tuen.

Me Viidakolla keskitymme myöskin omaan ydinosaamiseemme: ketteriin ja skaalautuviin digiviestinnän työkaluihin, joiden graafinen ulkoasu voidaan toteuttaa mainostoimiston ja asiakkaan haluamalla ilmeellä. Ota yhteyttä kumppanuustiimiimme, jos haluat keskustella Koodiviidakon digimarkkinoinnin työkalupakista osana toimistonne asiakkuusprojekteja.

Ota yhteyttä

 /media/henkilokuvat/henkilokuvat-2013/dsc_6848.jpg

Johanna Jämsä

Artikkelin kirjoittaja on kauppatieteiden maisteri ja käytännön digimarkkinoinnin tekijä. Johanna aloitti uransa Koodiviidakolla vuonna 2010 työskennellen myynnissä ja asiakasprojektien parissa. Nykyään Johanna keskittyy täysin sisällöntuotantoon ja markkinointiin. 

Johanna Jämsä

Artikkelin kirjoittaja on kauppatieteiden maisteri ja käytännön digimarkkinoinnin tekijä. Johanna aloitti uransa Koodiviidakolla vuonna 2010 työskennellen myynnissä ja asiakasprojektien parissa. Nykyään Johanna keskittyy täysin sisällöntuotantoon ja markkinointiin. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Nähdään Markkinoinnin viikolla 4.-5.9.2018!

Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän alan tapahtuma, Markkinoinnin viikko, on taas pian täällä, ja Koodiviidakko on mukana jo kahdeksatta kertaa. Osastoltamme löydät vahvan edustuksen asiantuntijoitamme, joilta kuulet parhaat vinkit markkinointisi ja viestintäsi kehittämiseen tiiviiden tietoiskujen muodossa. Asiantuntijoitamme pääset kuulemaan myös tapahtuman päälavoilla. Katso kooste tietoiskujemme ja puheenvuorojemme tarkoista aiheista ja ajankohdista. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme!

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää