Kirjoitus

Case: Kyselyt osana sähköistä viestintää

Ota yhteyttä
Katso kuva Case: Kyselyt osana sähköistä viestintää Koodiviidakon kyselyt on sovitettu ulkoasultaan yrityksen tyyliin ja niissä on tarjottu erilaisia tapoja vastata.
Katso kuva Case: Kyselyt osana sähköistä viestintää Kyselykutsut toteutetaan Postiviidakko-uutiskirjetyökalulla.

Koodiviidakon markkinointikoordinaattori Kirsi Pöyhtäri on toteuttanut jo vuosien ajan erilaisia tyytyväisyyskyselyjä Koodiviidakon asiakaskunnalle. Kyselykutsujen lähettämiseen käytetään Koodiviidakon omaa Postiviidakko-uutiskirjetyökalua, jolla toteutetusta sähköisestä kutsusta linkitetään kyselyyn. Viime vuodesta lähtien kyselyjen alustana on käytetty Surveypal-kyselyohjelmistoa.

Surveypalin käyttöön päädyttiin erityisesti siitä syystä, että kyselyjen tekemisestä haluttiin tehdä mahdollisimman helppoa ja kätevää niin kyselyn laatijalle kuin vastaajallekin. Kyselyjä haluttiin myös kohdentaa entistä tarkemmin, mikä lisäsi tehtävien kyselyjen määrää ja variaatiota. Valmiiksi toteutetut vastausmallit, kyselyn helppo koostaminen ja ammattimainen raportointi helpottivat koko prosessia ja tulosten analysointia.

Miksi toteuttaa kyselyjä? Keskeiset hyödyt:

  • Asiakastyytyväisyyden tai muiden toiminnalle tärkeiden asioiden mittaus ja seuraaminen
  • Kyselyt tuovat viestintään vuorovaikutteisuutta ja osallistavat vastaanottajia
  • Vastaanottajat saavat mahdollisuuden vastata ja vaikuttaa
  • Toiminnan kehittäminen: usein esiin nousee asioita, jotka jäisivät muuten huomaamatta
  • Ideoiden saaminen vastaajilta ja asiakaslähtöisyys tekemisessä
  • Tarkempi kohdennus: kyselyjen avulla voidaan selvittää taustatietoja vastaanottajista ja myös kohdentaa tulevaa viestintää vastausten perusteella

Case: Viidakon kyselyt 

Koodiviidakolla asiakkaille tehtävät kyselyt on koettu arvokkaaksi palautekanavaksi, jonka avulla on kehitetty eteenpäin sekä tuotteita, markkinointia että muutakin toimintaa. Kokemuksemme perusteella asiakkaat arvostavat sitä, että heitä kuunnellaan ja he saavat kertoa mielipiteensä.

Usein mielessä ollut palaute on vain unohtunut tai jäänyt laittamatta muiden kiireiden ohessa. Fiksusti toteutettu kysely palauttaa asiat mieleen, madaltaa kynnyksen ja avaa kanavan palautteen antamiselle.

Kyselyjen laatiminen on aloitettu käymällä aihepiirin vastaavien kanssa läpi ne keskeisimmät asiat, joihin halutaan vastaukset ja joita halutaan kehittää. Keskustelujen pohjalta on muotoiltu kysymykset, joiden perusteella kysely muodostetaan Surveypal-työkalulla. Surveypalissa on valmiina laaja valikoima erilaisia kysymyselementtejä, kuten monivalinnat, pudotusvalikot ja liukukytkimet, joten itse kyselyn koostaminen on näppärää. Myös vapaalle palautteelle on haluttu jättää tilaa, ja moni vastaajista on hyödyntänytkin avoimia palautekenttiä. Kyselyt on toteutettu suomen ohella myös englanniksi, jolloin vastaaja voi valita kielen heti kyselyn alussa.

Kutsut toteutetaan ja lähetetään Postiviidakolla, jolla tehdyissä kyselyn kutsukirjeissä annetaan linkki kyselyyn. Kyselyissä on usein hyödynnetty myös pieniä kannusteita, kuten vastaajien kesken arvottavia yllätyspalkintoja. Palkinnon ei aina tarvitse välttämättä olla erityisen suuri, jotta se toimii kannustimena vastaamista empiville. 

Kyselyn vastauksista muodostuvat automaattisesti raportit, joiden yhteenvedot voidaan viedä suoraan myös esimerkiksi PowerPoint-esitykseen. Vastaukset voidaan ohjata reaaliajassa myös kyselyn laatijan sähköpostiin, jolloin reagointia vaativat vastaukset voidaan käsitellä nopealla aikataululla.

Koodiviidakolla kyselyistä on tehty muistutuksia 1-2 kappaletta riippuen vastaajamäärästä. Vastaajia voidaan suodattaa vastaajajoukosta myös markkinointitoimien kohdentamiseksi tietyn vastauksen antaneille. Tämä vaatii tosin, ettei kysymystä toteuteta anonyymina vaan siten, että vastaanottaja tunnistetaan.

Kiinnostuitko kyselyiden toteuttamisesta osana sähköistä viestintää? Ota yhteyttä myyntiimme tai tutustu tarkemmin Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun ja Surveypal-kyselyohjelmistoon.Postiviidakon ja Surveypalin välille toteutetaan parhaillaan integraatiota, joka saa työkalut juttelemaan entistä paremmin keskenään ja helpottaa kohdennettua viestintää.

 /media/henkilokuvat/dsc_6820.jpg

Kirsi Pöyhtäri

Artikkelin kirjoittaja on Koodiviidakon markkinointikoordinaattori ja digimarkkinoinnin moniosaaja. Kirsi on toiminut vuosien ajan verkkokauppayrittäjänä, ja vastaa Koodiviidakon markkinoinnissa muun muassa asiakastyytyväisyyskyselyjen toteutuksesta ja tuotteisiin liittyvästä asiakasviestinnästä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää