Kirjoitus

Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta

Ota yhteyttä
Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta.

Hallitus sopi kehysriihessään keväällä, että arvonlisäverokantoja nostetaan prosenttiyksiköllä 1.1.2013 alkaen. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 23 prosentista 24 prosenttiin, alennettu 13 prosentin verokanta nousee 14 prosenttiin sekä alennettu 9 prosentin verokanta nousee 10 prosenttiin.

Arvonlisävero on käytetyin yleinen kulutusvero maailmassa. Se on voimassa yli 140 maassa, joiden joukossa ovat lähes kaikki OECD-maat ja myös tärkeimmät OECD:n ulkopuoliset maat, kuten Kiina, Intia, Venäjä ja Brasilia. OECD-maista Yhdysvallat on ainoa maa, jossa ei ole käytössä arvonlisäveroa. Suomessa arvonlisäverotus tuli voimaan 1.6.1994.

Viime aikoina eri maiden arvonlisäverokannat ovat muuttuneet kansainvälisen talouskriisin vuoksi poikkeuksellisen paljon. Osa maista on paikannut julkisen talouden alijäämää korottamalla arvonlisäverotusta, kun taas osa maista on elvyttänyt talouttaan alentamalla väliaikaisesti arvonlisäverokantojaan.

Muutokset arvonlisäverokannoissa vaikuttavat luonnollisesti Suomessa myös verkkokauppiaan arkeen. Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta. Kumpikaan vaihtoehto ei varmastikaan houkuttele kilpailutilanteessa, jossa ulkomaiset verkkokaupat leikkivät samalla hiekkalaatikolla.

Verkkokaupan käytännön toiminnan kannalta korotus ei aiheuta muutoksia – kehittyneimmissä verkkokauppa-alustoissa verokannan muutokset astuvat voimaan automaattisesti. Näin on esimerkiksi ViidakkoStorelle rakennetuissa kaupoissa, joissa alusta itse hoitaa tarvittavat verokannan muutokset järjestelmään. Kauppiaan ei näin ollen tarvitse itse huolehtia verokannan noususta, vaan kauppa jatkaa toimintaansa normaaliin tapaan uuden verokannan päivittyessä alustaan itsestään.

Tutustu ViidakkoStoreen

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää