Kirjoitus

Analytiikka mediaseurannassa

Ota yhteyttä
Analytiikka mediaseurannassa Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään.

Useimmiten mediaseurannan tavoitteena on ajankohtaisten aiheiden seuraaminen journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa, jotta seurantaa hyödyntävä organisaatio pysyy ajan tasalla toimialansa muutoksista. Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään ja he voivat suunnitella viestintä- ja markkinointitoimensa tämän tiedon perusteella.

Yleisin tapa toteuttaa mediaseurantaa on seurata tietyn aihepiirin uutisia ja sosiaalisen median julkaisuja avainsanojen avulla. Mediaseurantatyökalut keräävät datan organisaatioiden käyttäjätileille ja, mikäli näin halutaan, lähettävät tiedon sähköpostiraportteina tai koostavat sen syötteenä esimerkiksi organisaation verkkosivulle tai intranettiin. 

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista ja välittää tämän tiedon eteenpäin sitä tarvitseville henkilöille.

Kerätty tieto hyötykäyttöön

Yksinkertaisimmassa muodossaan mediaseurantapalvelu tekee juuri tätä: kerää olennaisen tiedon ja säilyttää sen, jotta datan pariin voi palata aina tarvittaessa. Hyvin toimiva mediaseurantapalvelu auttaa organisaatioita säästämään aikaa ja resursseja sekä antaa mielenrauhan käyttäjille, kun he voivat luottaa siihen, että palvelu kerää heille kaiken olennaisen tiedon käyttöönsä.

Samaan aikaan on kuitenkin myös olennaista, että kerättyä tietoa hyödynnetään tehokkaasti. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Täällä Koodiviidakolla olemme huomanneet, että tarve rikastetulle tiedolle kasvaa jatkuvasti. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Mediaseurannan analytiikka

Mediaseurantapalvelun analyysityökalut voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: määrällinen analyysi ja laadullinen analyysi.

Määrällisen analyysin työkalut kertovat:

Tietyn aikavälin kaikki osumat

  • Mistä osumat tulivat tietyllä aikavälillä
  • Mitkä osumat aiheuttivat erityisiä piikkejä näkyvyydessä

Journalistiset mediat, joista saatiin eniten osumia

  • Mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimia-alastasi tai kilpailijoistasi

Sosiaalisen median kanavat, joista saatiin eniten osumia

  • Missä sosiaalisen median kanavissa puhutaan eniten organisaatiostanne ja kilpailijoistanne
  • Missä sosiaalisen median kanavissa organisaationne kannattaa eniten vaikuttaa

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

  • Ketkä henkilöt tai organisaatiot ovat kaikista vaikutusvaltaisimpia sosiaalisessa mediassa

Laadullisen analyysin työkalut kertovat:

Osumien äänensävy

  • Mikä on uutisten äänensävy: puhutaanko teistä positiiviseen, negatiiviseen vai neutraaliin sävyyn?

Hakusanat

  • Tietyille hakusanoille voidaan tehdä erillisiä analyysejä, jotta saavutettua näkyvyyttä voidaan ymmärtää paremmin

Aihealueet ja kategoriat

ViidakkoMonitor on markkinoiden edistyksellisin mediaseurantapalvelu. ViidakkoMonitorin avulla voit seurata medioita kokonaisvaltaisesti sekä hakusanojen että myös semanttisen seurannan avulla. Tarjoamme asiakkaillemme myös analytiikkatyökaluja, joiden avulla tietoa pystyy käsittelemään helposti ja vaivattomasti.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Nähdään Markkinoinnin viikolla 4.-5.9.2018!

Suomen suurin markkinoinnin ja viestinnän alan tapahtuma, Markkinoinnin viikko, on taas pian täällä, ja Koodiviidakko on mukana jo kahdeksatta kertaa. Osastoltamme löydät vahvan edustuksen asiantuntijoitamme, joilta kuulet parhaat vinkit markkinointisi ja viestintäsi kehittämiseen tiiviiden tietoiskujen muodossa. Asiantuntijoitamme pääset kuulemaan myös tapahtuman päälavoilla. Katso kooste tietoiskujemme ja puheenvuorojemme tarkoista aiheista ja ajankohdista. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan kanssamme!

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Verkkokauppias, seuraa ja kehitä asiakaskokemusta mediaseurannan avulla

Suoran palautteen sijaan asiakaskokemuksista avaudutaan yhä useammin verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vain murto-osa verkkokeskustelujen kehuista ja kritiikistä kantautuu verkkokauppiaan korviin. Miten seurata asiakaskokemusta ja miten kerättyä palautetta voi hyödyntää oman liiketoiminnan kehittämiseen?

Lue lisää

Uutishuone 101 - suunnittele, toteuta ja hyödy [+infograafi]

Uutishuone kokoaa yrityksen tai organisaation avainsisällöt eli tuoreimmat tiedotteet, blogikirjoitukset, ajankohtaiset tapahtumat sekä sosiaalisen median sisällöt yhdelle ja samalle sivulle. Oikein toteutettuna uutishuone palvelee paitsi kohderyhmiesi tarpeita, myös tukee omia toimintatavoitteitasi. Koostimme vinkit, joiden avulla suunnittelet ja toteutat toimivan uutishuoneen ja saat siitä enemmän irti.

Lue lisää

Dynaamiset vuosikertomukset verkossa

Yhä useammat yritykset ovat siirtäneet vuoden tärkeimmän julkaisun digiaikaan ja toteuttaneet vuosikertomuksensa verkossa. Pureudumme artikkelissamme verkkovuosikertomuksen merkittävimpiin etuihin ja näytämme esimerkkejä toteutuksista.

Lue lisää