Kirjoitus

5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon

Ota yhteyttä
Katso kuva 5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon Verkkovuosikertomuksen vahvuus piilee rikastetussa sisällössä, vuorovaikutteisuudessa ja kustannustehokkuudessa.
Katso kuva 5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon Latauskeskusominaisuudella on mahdollista valita vuosikertomuksesta haluamansa osiot, ja koostaa niistä räätälöity PDF-dokumentti.

Vuosikertomus on yrityksen mahdollisuus kertoa taloudestaan, vastuullisuudestaan ja arvoistaan kootusti yhdessä paketissa. Yritys voi kertoa itsestään avoimesti ja korostaa tiettyjä asioita, jotka ovat saattaneet jäädä sidosryhmiltä huomaamatta.

Vuosikertomuksen digitalisoiminen ja siirtäminen verkkoon kasvattaa sen lukijakuntaa, ja näin vuosikertomuksesta tulee myös yhä merkittävämpi panostus markkinoinnin kannalta.

“Laadukkaasti toteutettu verkkovuosikertomus on painoversiota luettavampi, sisältörikkaampi ja läsnä siellä, mistä tietoa ensimmäisenä etsitään ajasta ja paikasta riippumatta. Kerralla hyvin toteutettu verkkovuosikertomus antaa pohjan seuraaville vuosille ja säästää myös merkittävästi kustannuksia ja resursseja.“

Jussi KuparinenDirector, Customer Success, Koodiviidakko Oy

Verkkosivulta ladattava PDF-muotoinen vuosikertomus on toki ollut kuvioissa jo pitkään, mutta erityisesti verkkoon suunniteltu, julkaisujärjestelmän päälle rakennettu toteutus tarjoaa huomattavasti paremman käyttö- ja lukukokemuksen. Kokosimme 5 tärkeintä syytä, miksi vuosikertomus kannattaa viedä verkkoon.

1. Lukijajoukkosi kasvaa

Internet on kanava, josta tietoa haetaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä. Verkkoon tuotu vuosikertomus tavoittaa näin moninkertaisen määrän lukijoita painettuun versioon verrattuna. Tämä avaa mahdollisuuden yritykselle viestiä arvoistaan huomattavasti suuremmalle joukolle kuin aiemmin. Verkkovuosikertomuksen avulla tärkeät sidosryhmät pääsevät kertomukseen käsiksi silloin, kun heille parhaiten sopii ajasta ja paikasta riippumatta ja samalla uudet, vielä tuntemattomat kohderyhmät pystyvät tutustumaan yrityksen toimintaan.

2. Lukijalleen rikkaampi ja helpompi lukukokemus

Verkkovuosikertomusten sisältöä pystytään rikastamaan erilaisilla animaatioilla, interaktiivisilla graafeilla tai vaikkapa toimitusjohtajan videoterveisillä. Kun vuosikertomus toteutetaan laadukkaasti, toimii se kaikilla päätelaitteilla optimoidusti ja varmistaa parhaan lukukokemuksen. Dynaamisella toteutuksella lukija voi rajata eri luvut ja osiot ja näin luoda ehyen kokonaisuuden, joka antaa tietylle sidosryhmälle kaiken tarvittavan. Poimitut osiot voidaan viedä keräilykoriin ja generoida erilliseksi pdf-dokumentiksi. Näin lukija saa juuri omiin tarkoituksiinsa sopivimman kokonaisuuden.

3. Saat arvokasta palautetta ja dataa analytiikan avulla

Digitaalinen vuosikertomus mahdollistaa tarkan analytiikan ja tarjoaa yritykselle tärkeää tietoa siitä, kuinka toteutuksessa ollaan onnistuttu. Kerätyn datan avulla on mahdollista selvittää, mitä asioita vuosikertomuksessa luetaan eniten ja miksi. Näin tiedetään mihin osioihin halutaan jatkossa panostaa enemmän, ja toisaalta jääkö lukijalta jotain tärkeää huomaamatta. Vuosikertomuksesta saadulla datalla voit myös mitata, mitkä asiat kohderyhmääsi kiinnostavat.

4. Verkkovuosikertomus on helppo jakaa

Verkkovuosikertomus integroituu yrityksen monikanavaiseen digijatkumoon. Se luo yhden kosketuspinnan lisää ja parantaa yrityksen näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneissa. Vuosikertomus on myös helppo ja vaivaton jakaa muissa digitaalisissa kanavissa, jolloin se on yhä helpommin löydettävissä. Yhdessä hyvin hoidetun talousviestinnän kanssa vuosikertomus muodostaa sidosryhmille ja muille lukijoille johdonmukaisen kokemuksen, jota ei kannata yrityksen markkinoinnin kannalta aliarvioida.

5. Verkkovuosikertomus on ekologinen ja säästää resursseja

Verkkoon tehty vuosikertomus hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: se säästää paino- ja logistiikkakustannuksia ja tarjoaa silti huomattavasti paremman levikin. Kun verkkovuosikertomukseen panostetaan kerran, on pohja valmiina seuraavalle vuodelle, ja tuotantokustannuksissa säästetään huomattavasti kun sisältöjä päivitetään, eikä suunnittelua ja toteutusta tarvitse tehdä kokonaan uusiksi.

Usein verkkovuosikertomus tehdään myös perinteisemmän painotuotteen tueksi. Myös tällöin yritys säästää painokustannuksissa, sillä usealle kohderyhmälle verkkovuosikertomus on toimivampi ja helpompi ratkaisu, painosmäärän tarve vähenee.

Esimerkkejä Sivuviidakolla toteutetuista verkkovuosikertomuksista:

Kuva: Esimerkkeinä Componentan, Tiedon ja Veripalvelun verkkovuosikertomukset. 

Koodiviidakolla on vuosien kokemus verkkovuosikertomusten teknisestä toteuttamisesta. Toimimme tiiviisti yhteistyössä luovien kumppaneidemme kanssa saavuttaaksemme niin visuaalisesti kuin teknisestikin laadukkaan lopputuloksen. Käytämme vuosikertomusten toteutuksena Sivuviidakko-julkaisujärjestelmää, joka takaa teknisesti vakaan, helposti skaalautuvan sekä tietoturvan kannalta luotettavan alustan. Lue myös vierasbloggaus siitä, kuinka JOT Automation yrityksen yritysesittely toteutettiin yhdessä Mainonnan Työmaan kanssa.

Miettiikö yrityksenne vuosikertomuksen siirtämistä verkkoon tai haluatteko päivittää jo olemassa olevaa seuraavalle tasolle? Ota meihin yhteyttä niin mietitään yhdessä vuosikertomuksellenne paras mahdollinen toteutus.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Automaatiosta keinoälyyn – AI markkinoijan apuvälineenä

Moni on markkinoinnin automaation myötä herännyt pohtimaan, mitä kaikkea teemme manuaalisesti. Samalla on alettu huomata, miten suunnattomia mahdollisuuksia data markkinoijalle tarjoaa ja ryhdytty etsimään uudenlaisia ratkaisuja sen hyödyntämiseksi myös markkinoinnin automaatiotyökalujen ulkopuolelta.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation top 5 haastetta – ja näin selätät ne

Markkinoinnin automaatiota tekevät yritykset mainitsevat haasteina tietämyksen ja osaamisen puutteen, laadukkaan sisällön tuottamisen, henkilöresurssit, strategian puutteen sekä käytettävyyden.

Lue lisää

Case: Näin mittasimme viiden markkinointikanavan tehokkuutta UTM-parametrien avulla

Eri markkinointikanavien statistiikan seuraaminen ja kanavien tehokkuuden vertailu tuottaa usein päänvaivaa. Kirjoitimme käytännönläheisen step by step -kuvauksen aiheesta.

Lue lisää

Mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään?

Halusimme selvittää, mitä kuuluu suomalaiseen grillikesään. Seurasimme ViidakkoMonitorilla grillaukseen liittyviä sanoja sosiaalisessa mediassa puolentoista kuukauden ajan.

Lue lisää