Kirjoitus

5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon

Ota yhteyttä
Katso kuva 5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon Verkkovuosikertomuksen vahvuus piilee rikastetussa sisällössä, vuorovaikutteisuudessa ja kustannustehokkuudessa.
Katso kuva 5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon Latauskeskusominaisuudella on mahdollista valita vuosikertomuksesta haluamansa osiot, ja koostaa niistä räätälöity PDF-dokumentti.

Vuosikertomus on yrityksen mahdollisuus kertoa taloudestaan, vastuullisuudestaan ja arvoistaan kootusti yhdessä paketissa. Yritys voi kertoa itsestään avoimesti ja korostaa tiettyjä asioita, jotka ovat saattaneet jäädä sidosryhmiltä huomaamatta.

Vuosikertomuksen digitalisoiminen ja siirtäminen verkkoon kasvattaa sen lukijakuntaa, ja näin vuosikertomuksesta tulee myös yhä merkittävämpi panostus markkinoinnin kannalta.

“Laadukkaasti toteutettu verkkovuosikertomus on painoversiota luettavampi, sisältörikkaampi ja läsnä siellä, mistä tietoa ensimmäisenä etsitään ajasta ja paikasta riippumatta. Kerralla hyvin toteutettu verkkovuosikertomus antaa pohjan seuraaville vuosille ja säästää myös merkittävästi kustannuksia ja resursseja.“

Jussi KuparinenDirector, Customer Success, Koodiviidakko Oy

Verkkosivulta ladattava PDF-muotoinen vuosikertomus on toki ollut kuvioissa jo pitkään, mutta erityisesti verkkoon suunniteltu, julkaisujärjestelmän päälle rakennettu toteutus tarjoaa huomattavasti paremman käyttö- ja lukukokemuksen. Kokosimme 5 tärkeintä syytä, miksi vuosikertomus kannattaa viedä verkkoon.

1. Lukijajoukkosi kasvaa

Internet on kanava, josta tietoa haetaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä. Verkkoon tuotu vuosikertomus tavoittaa näin moninkertaisen määrän lukijoita painettuun versioon verrattuna. Tämä avaa mahdollisuuden yritykselle viestiä arvoistaan huomattavasti suuremmalle joukolle kuin aiemmin. Verkkovuosikertomuksen avulla tärkeät sidosryhmät pääsevät kertomukseen käsiksi silloin, kun heille parhaiten sopii ajasta ja paikasta riippumatta ja samalla uudet, vielä tuntemattomat kohderyhmät pystyvät tutustumaan yrityksen toimintaan.

2. Lukijalleen rikkaampi ja helpompi lukukokemus

Verkkovuosikertomusten sisältöä pystytään rikastamaan erilaisilla animaatioilla, interaktiivisilla graafeilla tai vaikkapa toimitusjohtajan videoterveisillä. Kun vuosikertomus toteutetaan laadukkaasti, toimii se kaikilla päätelaitteilla optimoidusti ja varmistaa parhaan lukukokemuksen. Dynaamisella toteutuksella lukija voi rajata eri luvut ja osiot ja näin luoda ehyen kokonaisuuden, joka antaa tietylle sidosryhmälle kaiken tarvittavan. Poimitut osiot voidaan viedä keräilykoriin ja generoida erilliseksi pdf-dokumentiksi. Näin lukija saa juuri omiin tarkoituksiinsa sopivimman kokonaisuuden.

3. Saat arvokasta palautetta ja dataa analytiikan avulla

Digitaalinen vuosikertomus mahdollistaa tarkan analytiikan ja tarjoaa yritykselle tärkeää tietoa siitä, kuinka toteutuksessa ollaan onnistuttu. Kerätyn datan avulla on mahdollista selvittää, mitä asioita vuosikertomuksessa luetaan eniten ja miksi. Näin tiedetään mihin osioihin halutaan jatkossa panostaa enemmän, ja toisaalta jääkö lukijalta jotain tärkeää huomaamatta. Vuosikertomuksesta saadulla datalla voit myös mitata, mitkä asiat kohderyhmääsi kiinnostavat.

4. Verkkovuosikertomus on helppo jakaa

Verkkovuosikertomus integroituu yrityksen monikanavaiseen digijatkumoon. Se luo yhden kosketuspinnan lisää ja parantaa yrityksen näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneissa. Vuosikertomus on myös helppo ja vaivaton jakaa muissa digitaalisissa kanavissa, jolloin se on yhä helpommin löydettävissä. Yhdessä hyvin hoidetun talousviestinnän kanssa vuosikertomus muodostaa sidosryhmille ja muille lukijoille johdonmukaisen kokemuksen, jota ei kannata yrityksen markkinoinnin kannalta aliarvioida.

5. Verkkovuosikertomus on ekologinen ja säästää resursseja

Verkkoon tehty vuosikertomus hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: se säästää paino- ja logistiikkakustannuksia ja tarjoaa silti huomattavasti paremman levikin. Kun verkkovuosikertomukseen panostetaan kerran, on pohja valmiina seuraavalle vuodelle, ja tuotantokustannuksissa säästetään huomattavasti kun sisältöjä päivitetään, eikä suunnittelua ja toteutusta tarvitse tehdä kokonaan uusiksi.

Usein verkkovuosikertomus tehdään myös perinteisemmän painotuotteen tueksi. Myös tällöin yritys säästää painokustannuksissa, sillä usealle kohderyhmälle verkkovuosikertomus on toimivampi ja helpompi ratkaisu, painosmäärän tarve vähenee.

Esimerkkejä Sivuviidakolla toteutetuista verkkovuosikertomuksista:

Kuva: Esimerkkeinä Componentan, Tiedon ja Veripalvelun verkkovuosikertomukset. 

Koodiviidakolla on vuosien kokemus verkkovuosikertomusten teknisestä toteuttamisesta. Toimimme tiiviisti yhteistyössä luovien kumppaneidemme kanssa saavuttaaksemme niin visuaalisesti kuin teknisestikin laadukkaan lopputuloksen. Käytämme vuosikertomusten toteutuksena Sivuviidakko-julkaisujärjestelmää, joka takaa teknisesti vakaan, helposti skaalautuvan sekä tietoturvan kannalta luotettavan alustan. Lue myös vierasbloggaus siitä, kuinka JOT Automation yrityksen yritysesittely toteutettiin yhdessä Mainonnan Työmaan kanssa.

Miettiikö yrityksenne vuosikertomuksen siirtämistä verkkoon tai haluatteko päivittää jo olemassa olevaa seuraavalle tasolle? Ota meihin yhteyttä niin mietitään yhdessä vuosikertomuksellenne paras mahdollinen toteutus.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sähköpostimarkkinoinnin listat ja GDPR: näin pidät tilaajasi (ja kerrytät samalla lisää)

Meistä lähes jokaisella on listoillamme henkilöitä, joiden kohtalo markkinoinnin kohderyhmänämme asetuksen voimaantulon jälkeen epäilyttää. Moni pohtiikin tällä hetkellä, miten saada olemassa olevat listat ajoissa mahdollisimman GDPR-varmoiksi. Koska sähköpostimarkkinointi on useimmille tuotto-panos -suhteeltaan sitä tuottavinta markkinointia, olisi tilaajien menettäminen myös menetettyä tuloa. Se tarkoittaa, ettei kannata hätiköidä tai ylireagoida, mutta valmistautua kyllä.

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Kuinka rakentaa hyvä lehdistötiedote?

Hyvän lehdistötiedotteen tunnistaa usein siitä, että se on lähes sellaisenaan julkaisuvalmis. Hyvä tiedote on kirjoitettu ytimekkäästi ja ymmärrettävästi, sen aihe on ajankohtainen ja kiinnostava ja sen ydinsanoma on tuotu selkeästi esille. Onnistuneessa tiedotteessa on myös selkeä ja johdonmukainen rakenne, joka noudattaa tiettyä hyväksihavaittua kaavaa.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää