Kirjoitus

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa

Ota yhteyttä
5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa Automaation avulla pystyt kartoittamaan asiakkaasi osto- ja selaushistorian, ja voit tarjota juuri hänelle sopivia tuotteita.

Miksi markkinoinnin automaatiota kannattaa hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa? Kokosimme viisi hyvää syytä ja käytännön vinkkejä.

1. Autat asiakasta aidosti

Markkinoinnin automaatiolla voidaan vaikuttaa merkittävästi asiakkaan ostokokemukseen. Voit esimerkiksi tarjota asiakkaallesi mahdollisuuden testata häntä kiinnostavia tuotteita mobiiliapplikaatioiden avulla, jolloin hän voi tutustua siihen, miten tuotteet sopivat käyttöympäristöönsä. Laajennetun todellisuuden avulla voit tarjota esimerkiksi mahdollisuuden sovittaa vaatteita tai kokeilla eri sisustus- ja värivaihtoehtoja. Verkkokaupan asiakkaista jopa 77 % toivoisi mahdollisuuden testata tuotetta virtuaalisesti.

Käyttäjäkokemusten ja -arvioiden tarjoaminen auttaa asiakasta tekemään lopullisen ostopäätöksen. Voit kertoa laajemmin tuotteen käyttömahdollisuuksista myös informatiivisten artikkeleiden avulla. Ostaja voi esimerkiksi lukea artikkelistasi vinkkejä, miten tuote soveltuu eri käyttöympäristöihin tai miten se toimii yhteen muiden tuotteiden kanssa.



IKEA tarjoaa verkkosivullaan ideoita tuotteidensa käyttämiseksi.

2. Kasvatat myyntiä

Koska tavoitteenasi on tehdä tulosta, kannattaa sinun tarjota ja esitellä tuotteita kattavasti, mutta asiakkaan kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Automaation avulla pystyt kartoittamaan asiakkaasi osto- ja selaushistorian, ja niiden perusteella tarjoamaan juuri hänelle relevantteja tuotteita. Näin teet myynnistäsi hienovaraista ja asiakkaan tarpeita vastaavaa. Kasvatat asiakkaan luottamusta samalla, kun parannat myyntitulosta.

Voit ehdottaa esimerkiksi:

  • samaan tuoteperheeseen kuuluvia tuotteita
  • asukokonaisuutta täydentäviä tuotteita
  • ajankohtaan sopivia saman tuoteperheen tuotteita.


Kalevala Jewelry ehdottaa asiakkaalle koruun sopivia, saman tuoteperheen tuotteita.

3. Muistutat unohtuneista ostoksista

Jopa 69% ostoskoreista hylätään. Selvitä syyt, jotka ovat johtaneet ostoskorien hylkäämiseen seuraamalla käyttäjäkokemuksia. Asiakas on saattanut kokea esimerkiksi, että tuotteiden palautusoikeudet eivät tyydytä häntä tai toimituskulut ovat osoittautuneet liian suuriksi.

Automaatiojärjestelmän avulla voit tunnistaa hylätyt ostoskorit ja elvyttää automatisoidusti. Muistuta hylätystä ostoskorista ja unohtuneista tuotteista sekä ohjaa asiakas samalla takaisin ostoskoriin. Asiakas saa tilaisuuden harkita uudelleen tuotteen ostamista ja löytää kenties takaisin ostopolulleen. Voit vihjata samalla tavaroiden nopeasta menekistä sekä markkinoida alekampanjoita tai kannustaa ostoksen viemistä loppuun tarjoamalla esimerkiksi ilmaisen toimituksen.



Junkyard muistuttaa asiakkaitaan ostoskoriin unohtuneista tuotteista. Selkeä ohjaaminen ostoskoriin madaltaa asiakkaan kynnystä jatkaa ostoprosessia.

4. Sitoutat asiakkaasi

Koska ostopäätös on usein monivaiheinen prosessi, voit automaation avulla auttaa asiakasta ostopäätöksen tekemisessä. Markkinoinnin automaatio kerää dataa asiakkaan käyttäytymisen perusteella, jolloin olet tietoinen hänen kiinnostuksen kohteistaan ja toiminnastaan verkkokaupassasi. Tiedät, mitä asiakas tarvitsee ja pystyt tarjoamaan hänelle yksilöllistä palvelua oikeaan aikaan. Luot unohtumattoman ostokokemuksen. Asiakaskokemus paranee entisestään, kun muistat häntä erityisinä päivinä, kuten esimerkiksi asiakkaan syntymä- ja vuosipäivinä.



Bangerheadin tarjouskampanja Naistenpäivän kunniaksi.

5. Parannat ROI:ta

Sijoittamalla automatisointiin parannat ROI:ta. Automatisoimalla rutiinitehtäviä voit keskittyä kehittämään markkinoinnin ja liiketoiminnan kokonaiskuvaa, sisältöjäsi sekä niiden konversiota. Automaatiojärjestelmän keräämä data on peruspilarisi ja oppaasi matkalla. Vain tekemällä opit tietämään mikä toimii, mitä tietoa tarvitset lisää ja miten markkinointisi kehittyy.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja keskustellaan aiheesta lisää! 

 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

10 yleisintä harhaluuloa markkinoinnin automaatiosta

Aika on vihdoin kypsä markkinoinnin automaatiolle. Ennen kuin ryhdymme toimeen, karistetaan muutama markkinoinnin automaatioon yleisesti liitetty harhaluulo.

Lue lisää

Analytiikka mediaseurannassa

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Lue lisää

Kohti täysivaltaisempaa mediaseurantaa

Tuntuuko sinusta, että seurantojen luominen ja kohdentaminen on hankalaa ja työlästä? Perinteisesti mediaa seurataan avainsanojen pohjalta rakennettujen automaattisten seurantojen avulla. Uusi aihealuehaku tekee mediaseurannasta helpompaa ja tarkempaa.

Lue lisää