Kirjoitus

Ensimmäinen kuukauteni viidakkolaisena

Ota yhteyttä
Ensimmäinen kuukauteni viidakkolaisena Oulussa toimiva tukitiimimme vastaa uusien asiakkaiden sisäänajosta pilvipalveluihimme, asiakkaiden opastamisesta sekä teknisten ongelmien ratkaisusta.

Matti Hämäläinen aloitti työskentelynsä Koodiviidakolla joulukuussa 2016. Hän on Technical Support Specialist eli yksi Viidakon tuen korvaamattomasta työvoimasta. Minkälainen oli hakuprosessi ja vastaanotto uutena Viidakon voimavarana? Entä minkälaista on työskennellä Viidakon tukitiimissä?

Jouheva hakuprosessi

Hämäläinen päätti hakea oman alansa töitä koulun ohella. Hän pyrki kohti omia vahvuuksiaan front-end -teknologian ja asiakaspalvelun pariin.

Kun Hämäläinen sai kutsun haastatteluun, oli hän innoissaan. ”Haastattelussa oli hyvä ilmapiiri ja yrityksestä jäi todella positiivinen kuva. Kun lähdin haastattelusta, sain noin tunnin sisään puhelun, jossa minut kutsuttiin uuteen haastatteluun. Toinen haastattelu oli käytännössä enemmän taustatietoa yrityksestä, mutta samalla myös kysyttiin, haluaisinko aloittaa työt. Koin suurta helpotusta toisen haastattelun aikana ja oloni oli sanoin kuvaamaton”, hän kuvailee.

Hakuprosessi toimi Hämäläisen mukaan todella hyvin. Hän piti mahdollisuudesta lykätä haastattelua viikolla silloin, kun osallistuminen haastatteluun oli mahdotonta. Haastatteluajan valitseminen itse auttoi velvoitteiden suunnittelemisessa.


Matti Hämäläinen työskentelee Koodiviidakossa Technical Support Specialistina.

Osana Viidakon yhteishenkeä

Hämäläisen ensimmäinen työviikko sisälsi paljon informaatiota. Vaikka hallittavien asioiden määrä tuntui suurelta, työkaverit auttoivat aina, kun apua tarvitsi. Tiimin positiivinen ja auttavainen asenne on lisännyt viihtyisyyttä työpaikalla. Ensimmäisen kuukauden jälkeen toimintatavat ovat tulleet hänelle tutuiksi ja kokonaisuus tuntuu hallittavalta. ”Nautin joka päivä töihin saapumisesta ja tunnen kuuluvani porukkaan. Olen todella iloinen mahdollisuudesta olla täällä töissä ja tunnen oloni onnekkaaksi,” Hämäläinen kertoo.

Kohtaamiset muiden tiimien työntekijöiden kanssa ovat kertoneet Hämäläiselle Viidakon yhteishengestä, johon kuuluvat avoimuus ja avunanto. Mikä sitten yllätti Viidakossa työskentelyssä? Erilaisten tuotteiden ja osaamisen määrä nuoressa yrityksessä hämmästytti. Töitä tehdään kovaa päivittäin. ”Työtehtävät ovat olleet todella monipuolisia, ja olen päässyt tekemään kaikenlaista aina tietokannoista CSS-tiedostojen muokkaamiseen. Olen pitänyt uuden oppimisesta ja löytänyt uusia kiinnostuksen kohteita jo näin lyhyenä aikana Viidakolla,” Hämäläinen pohtii.

Viidakon ja asiakkaan tukena

Tuen arvo on merkittävä sekä Viidakon että asiakkaiden auttamisessa. ”Koodiviidakkoa tuki auttaa toimimaan sisäisesti. Asiakkaita autamme kaikissa tuotteisiin liittyvissä ongelmatilanteissa. Yritykselle tuki on tärkeä, sillä se auttaa ihmisiä tekemään työnsä ja auttaa pitämään tulipalot asiakkaiden puolelta minimissä”, Hämäläinen valottaa tuen merkitystä. Asiakastyytyväisyyttä pidetään yllä vastaamalla asiakkailta tulleisiin kysymyksiin ja korjaamalla eteen tulevia ongelmia.

Hämäläisen mukaan monipuolisuus ja mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan jatkuvasti monella eri osa-alueella, on ollut kiinnostavinta tuessa työskentelyssä. Työntekijällä on tilaisuus erikoistua ja laajentaa ymmärrystään alasta.

Mikä sitten on ollut haastavinta tuessa työskentelyssä? ”Haastavinta on ollut ehdottomasti asiakkaille vastaaminen tilanteissa, joissa selvää vastausta ei ole heti saatavilla. Se sotii omaa ajatusmaailmaa vastaan, mutta on joskus välttämätön osa live-tukea,” Hämäläinen vastaa. Vaikka henkilökohtaiset asiakastapaukset tekevät työstä itsenäistä, toimii tuki parhaiten ryhmätyönä, kun on monta työkaveria, joilta voi kysyä apua tarvittaessa.

Oma aktiivisuus, kärsivällisyys, ongelmanratkaisutaidot ja tarkkaavaisuus ovat ratkaisevia tukitiimiläisen ominaisuuksia. ”Oma vahvuuteni on se, että pyrin tekemään kaiken aina viimeisen päälle oikein, minimoida jatkokysymyksien tarvetta ja vähentää ongelmien uusiutumista,” Hämäläinen kertoo.

Oulussa toimiva tukitiimimme vastaa uusien asiakkaiden sisäänajosta pilvipalveluihimme, asiakkaiden opastamisesta sekä teknisten ongelmien ratkaisusta. Asiakkaamme ovat meihin yhteydessä puhelimen, online chatin sekä sähköpostin välityksellä ja on tärkeää, että voimme reagoida mahdollisiin ongelmiin nopeasti. Kaikki Viidakko-tuotteet ylläpidetään ja kehitetään Oulussa, joten tukitiimi työskentelee läheisessä yhteistyössä tuotekehityksen kanssa.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi