Uutinen

Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi?

Ota yhteyttä
Verkkokaupan maksuvaihtoehdot – mitkä valita ja miksi? Maksutapojen valinnassa kannattaa lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Verkkokauppiaille on tänä päivänä saatavilla laaja paletti erilaisia maksuvaihtoehtoja ja valinta niiden välillä voi olla vaikeaa. Maksutapojen valinnassa kannattaakin lähteä liikkeelle kaupasta itsestään sekä sen asiakkaista – mitkä tavat sopivat juuri meidän kaupallemme ja miksi?

Ensimmäinen valinta kauppiaan kannattaa tehdä sen suhteen, halutaanko käyttää verkkomaksuoperaattoria vai tehdä sopimukset suoraan eri pankkien ja Luottokunnan kanssa. Käytännössä kauppias voi valita useasta eri kombinaatiosta itselleen sopivimman. Se mikä on sopivin kombinaatio, riippuu taasen paljolti kauppojen määrästä kuukausitasolla sekä keskioston suuruudesta. Tarkkaa mallia ei ole näin ollen olemassa, mutta tiettyjä valintoja helpottavia näkökulmia voidaan esittää.

Suorat sopimukset pankkien ja luottokunnan kanssa

Kauppiaan on mahdollista tehdä erillinen sopimus jokaisen pankin kanssa. Tällöin rahaliikenne menee pankin verkkomaksun kautta kauppiaan omalle tilille. Järjestely vaatii yleensä myös tilin perustamisesta kyseiseen pankkiin. Pankki veloittaa palvelusta pienen kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Järjestely on suhteellisen hintava. Mikäli volyymit kuitenkin ovat suuret, järjestely halpenee suhteessa.
  • Suorat sopimukset pankkien kanssa herättävät usein luottamusta ostajassa
  • Raha tulee suoraan kauppiaan tilille, mikä vähentää luottotappioiden riskiä
  • Sopimukset tulee tehdä erikseen jokaiseen pankkiin, mikä voi olla työlästä kauppiaalle
  • Sopimuksen teko pankin kanssa vaatii yleensä yrityksen hallituksen päätöksen. Tarvitaan nimenkirjoittaja sekä kokouksen pöytäkirja.

Luottokunnan kanssa tehtävässä sopimuksessa maksutavoiksi saadaan Mastercard Debit/Credit sekä Visa. Luottokunnan kanssa tehtävät sopimukset toimivat pitkälti samoin periaattein kuin pankkien kanssa – luottokunta veloittaa palvelusta kuukausimaksun sekä transaktiokohtaisen maksun.

Maksupalveluyritykset

Tehtäessä sopimus maksupalveluyrityksen kanssa saavutetaan yhdellä sopimuksella useampi maksutapa. Perusmalleissa mukana ovat yleensä pankit ja kattavimmissa malleissa lisäksi luottokunta sekä esimerkiksi joitain osamaksuvaihtoehtoja. Uusimpana tarjoajana markkinoilla on kivijalkakauppojen maksupäätteistä tuttu Point, joka eroaa mallillaan muista toimijoista hieman: Mikäli yrityksellä on maksupalvelu verkkokaupan lisäksi fyysisessä kaupassa, saadaan raportointi ja maksujen hallinta hoidettua yhdestä paneelista. Muita tarjoajia Suomessa ovat muun muassa Maksuturva ja  Suomen Verkkomaksut. Yleensä palvelumalleissa peritään transaktiokohtaisen maksun lisäksi perusmaksu. Palveluihin liitetyissä osamaksu- ja laskuvaihtoehdoissa on omat komissionsa.

Näkökulmia tästä vaihtoehdosta:

  • Kauppias saa yhdellä sopimuksella käyttöönsä useamman maksutavan
  • Menettely on helppo kauppiaalle itselleen
  • Raha kulkee maksupalveluyrityksen kautta, ei suoraan kauppiaan tilille

ViidakkoStore -verkkokauppa-alustaamme on toteutettu laajalti integraatioita eri maksurajapintoihin, tutustu integraatioihin tarkemmin täältä tai ota suoraan yhteyttä, kerromme mielellämme lisää aiheesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää