Uutinen

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Ota yhteyttä
Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä? Mielipidevaikuttajien suosituksia ja mielipiteitä kuunnellaan usein ostopäätöstä tehdessä.

Oletko koskaan ostanut tuotteita tai palveluita sen perusteella, mitä Instagramissa seuraamasi henkilö tai tuttu twiittaaja on suositellut? Käytkö blogeissa etsimässä tuotesuosituksia uusiin hankintoihin? Silloin olet ollut mielipidevaikuttajan vaikutuspiirissä.

Mikä ihmeen mielipidevaikuttaja?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä. He voivat pitää pitää kauneusaiheista blogia, kirjoittaa lehtien mielipidepalstoille tai olla aktiivisia Instagramin joogayhteisössä.

Yhteistä heille on kuitenkin tämä: he ovat piirissään vahvassa asemassa ja heidän mielipiteitään arvostetaan ja kuunnellaan. Mielipidevaikuttajat nähdään aitoina asiantuntijoina ja heihin luotetaan oikeina ihmisinä, eikä yrityksiä edustavina julkisuudenkuvina. He ovat usein aktiivisia sosiaalisessa mediassa ja blogeissa ja tuovat vahvasti esille omaa persoonaansa.

Kuva: Monet mielipidevaikuttajat tekevät yhteistyötä yritysten kanssa ja saavat käyttöönsä ilmaisia tuotteita arvosteluita vastaan.

Mistä mielipidevaikuttajat tulevat?

Mielipidevaikuttajan asemaan pääsee helpoiten, mikäli on jo valmiiksi julkisuudessa esillä. Esimerkiksi tv-sarjassa esiintynyt näyttelijä, poliittisesti aktiivinen ihminen tai vahvassa asiantuntijatehtävässä toimiva henkilö voi helposti päätyä mielipidevaikuttajan asemaan. Erityisesti ajankohtaisiin ja puhutteleviin aiheisiin kantaa ottavat asiantuntijat voivat saada nopeasti vahvan jalansijan yleisön silmissä.

Kuva: Monella mielipidevaikuttajalla on vahva asiantuntija-asema alallaan.

Mielipidevaikuttaja voi kuitenkin syntyä myös aiemmin yhteisöille tuntemattomasta henkilöstä pitkäjänteisellä ja suunnitelmallisella työllä. Pienikin julkisuuden kipinä tai oikea verkostoituminen somessa voi lopulta nostaa henkilön vaikuttajan tasolle. 

Kuva: Iholla-sarjasta julkisuuteen noussut Maria Nordin paneutuu blogissaan muun muassa sisäilma- ja kemikaaliyliherkkyyksiin.

Konkari tai uusi tulija

Mielipidevaikuttajia voivat olla joko uusia tähtiä tai jo pitkään alalla vaikuttaneita konkareita. On kuitenkin muistettava, että eri mielipidevaikuttajilla on erilainen vaikutusvalta: uusi tulokas voi tuoda uutta näkemystä alalle, mutta mitä todennäköisimmin ihmiset nojautuvat kokeneemman vaikuttajan puolelle, mikäli näkemyksissä on eroja.

Ole siis varovainen, mikäli lyöttäydyt yhteen muutosinnokkaan ja uuden vaikuttajan kanssa, sillä hänen suosionsa voi olla lyhytaikainen.

Kuva: Pitkään viestinnän parissa toiminut Piritta Seppälä nähdään asiantuntijana sosiaalisen median viestinnässä.

Markkinointi ja mielipidevaikuttajat

Monilla aloilla käytetään jo mielipidevaikuttajia markkinoinnissa, sillä heidän avullaan saa aidosti kiinnostuneita asiakkaita ja mielipidevaikuttajien arvostelukykyyn luotetaan. Näkyvä some-persoona luo ihmisille tunteen, että he tuntevat vaikuttajan henkilökohtaisesti, jolloin hänen mielipiteesensä on helpompi luottaa.

Yleistä on myös tietynlainen vastareaktio perinteiseen kadunvarsi- ja sanomalehtimainontaan. Mielipidevaikuttajan kautta tuotuna markkinointi nähdään aidompana ja rehellisempänä, sillä huonon tuotteen tai palvelun suosittelu satuttaisi myös itse vaikuttajan mainetta.

Vinkki: Selvitä mielipidevaikuttajat ja tee heidän kansaan aitoa yhteistyötä. Kutsu heitä tapahtumiisi, pyydä heiltä vieraskirjoituksia, lähetä heille tuotteidesi näytepakkauksia tai pyydä yhteistyöprojektia esimerkiksi muotimalliston tai ihonhoitosarjan osalta. 

Lait ja käytännöt

Mielipidevaikuttajat ovat usein yritysten markkinoinnissa mukana. Kosmetiikka-alan yritykset saattavat lähettää näytetuotteita kauneusbloggaajille, urheiluvaatemerkit sponsoroivat erilaisia kilpailuja Instagramissa ja tunnettuja henkilöitä käytetään myös asiantuntijapuheenvuoroissa ja -blogeissa tuomaan lisänäkyvyyttä.

On kuitenkin tärkeää muistaa lait ja käytännöt yhteistyössä mielipidevaikuttajien kanssa. Riippuen kohdemaasta, säännökset tuotesijoittelun tai vaikuttajille maksettavien palkkioiden suhteen voivat olla hyvinkin tarkkoja. Selvitä lain kiemurat ja hyvät käytänteet mielipidemarkkinoinnissa, ennen kuin hyppäät mukaan.

Lue lisää mielipidevaikuttajista ja somesta:

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää