Uutinen

Mediaseurantapalvelut myyntityön tukena – 8 vinkkiä

Ota yhteyttä
Mediaseurantapalvelut myyntityön tukena – 8 vinkkiä Tehokas ja nälkäinen myyntitiimi keksii tapoja hyödyntää mediaseurantapalvelua myyntityönsä tukena.

Mediaseurantapalvelun käytöllä on useita hyötyjä maineenhallinnan ja asiakaspalvelun tehtävissä. Organisaation maineen kannalta on tärkeää, että yleisen keskustelun sävy tunnetaan ja mahdollisiin kriisitilanteisiin voidaan reagoida nopeasti. Kaikille ei kuitenkaan välttämättä tule mieleen, että mediaseurannasta voi olla myös huomattavaa hyötyä myyntityön välineenä.

1. Toimialan muutokset

Seuraamalla oman toimialansa ja myös kilpailijoiden toimia, voidaan saada jo etukäteen vihiä tulevista markkinoista. Esimerkiksi yleinen keskustelu alan keskustelupalstoilla tai sosiaalisen median kanavissa voi antaa paljon vinkkejä siihen, mihin markkinointi ja myyntityö kannattaa eniten suunnata. Myös kilpailijoiden medianäkyvyys voi kertoa paljon. Mikäli huomio on positiivista, se voi kertoa, mihin suuntaan omaa markkinointia ja myyntityötä kannattaa kehittää. Negatiiviset kommentit taas kertovat, mitä kannattaa välttää – ja voisiko epätyytyväisille asiakkaille kenties tarjota jotain parempaa tilalle.

2. Puskaradio

Internetin keskustelupalstat ja sosiaalinen media tulvivat kertomuksia ja hyvistä ja huonoista asiakaskokemuksista ja usein keskustelussa myös kysellään ja jaetaan vinkkejä hyvistä toimijoista. Esimerkiksi negatiivisiin kommentteihin kilpailijoista tai suosituspyyntöihin kannattaa tarttua ja olla suoraan yhteydessä keskustelijaan. Tämä toimii erityisen hyvin pienyrityksille, jotka pyrkivät olemaan lähempänä asiakkaitaan.

Kuva: Paikkakuntien omissa Puskaradio-ryhmissä jaetaan usein vinkkejä paikallisista yrityksistä.

3. Kokousten pöytäkirjat ja julkiset tarjouspyynnöt

Julkisten organisaatioiden, kuten kuntien ja seurakuntien pöytäkirjat voivat kertoa paljon. Kokouksessa voidaan esimerkiksi hyväksyä tietty hanke, mutta sen kilpailutus alkaa vasta myöhemmin. Pöytäkirjojen seuraaminen antaa mahdollisuuden olla yhteydessä päättäjiin ennen kuin itse kilpailutus on alkanut.

Myös julkisia tarjouskilpailuja kannattaa seurata, erityisesti työ- ja elinkeinoministeriön Hilma-sivustoa, jotta kilpailutukseen pääsee mukaan vielä myöhemminkin. Hilman sähköisessä ilmoituskanavassa hankintayksiköt voivat ilmoittaa julkisista hankinnoistaan.

4. Paikalliset aiheet ja trendit

Kohdennettu markkinointi ja myyntityö ovat hyvin tärkeitä ja mediaseurantapalvelun avulla tietyille alueille keskittyvät trendit on helpompi löytää. Onko esimerkiksi tietylle alueelle tulossa uusi asuinalue tai keskittyykö tietyn harrastuksen toiminta jollekin alueelle? Mediaseurantapalvelun avulla paikalliset trendit saa helpommin tietoonsa, jolloin markkinoinnin ja myös myyntityön voi paremmin kohdistaa alueellisesti.

5. Alan mielipidevaikuttajat

Alan blogeja, keskustelupalstoja, sosiaalisen median keskustelua ja muita julkaisuja seuraamalla saa hyvää kuvaa siitä, ketkä alalla luovat trendejä ja keitä alan harrastajat seuraavat.

Pelkästään trendeihin mukautuminen ei välttämättä riitä, vaan suosituille bloggaajille voi myös tarjota tilaisuuksia tuotearvosteluihin tai kutsua heitä omiin esittelytapahtumiin. Tämä auttaa avaamaan aivan uudenlaisia markkinoita, jotka muuten voisivat olla lähes täysin muun markkinoinnin ulottumattomissa.

Kuva: Olemalla yhteydessä mielipidevaikuttajiin ja tarjoamalla heille tuotetestausta voidaan tavoittaa aivan uusia kohderyhmiä.

6. Uudet suositukset ja lait

Lait ja suositukset vaikuttavat erittäin paljon ihmisten ostokäyttäytymiseen. Uusien lakien valmistelusta voi saada vihiä jo hyvin etukäteen mediaseurantapalvelun avulla, jolloin tuleviin muutoksiin valmistautumiseen on hyvin aikaa. Mikäli laissa määrätään uusia standardeja tai vaatimuksia esimerkiksi tietyille välineille tai laitteille, voidaan asiakkaille tarjota hyvissä ajoin vaihtoa uusiin malleihin.

Myös uudet viralliset suositukset esimerkiksi liikunnan tai ravitsemuksen suhteen voivat aiheuttaa suuria muutoksia markkinoissa. Näihin on hyvä varautua jo etukäteen seuraamalla alan julkaisuja ja järjestöjen pöytäkirjoja. Tällöin voidaan jo ajoissa informoida asiakkaita sekä tarjota heille uusien suositusten mukaisia tuotteita.

7. Nimitysuutiset

Nimitysuutisten seuraaminen antaa aivan uudenlaisia mahdollisuuksia myyntiin. Etenkin ylempien päättäjien vaihtuminen usein tarkoittaa muutoksen tuulia organisaatiossa tai yrityksessä – mikä usein myös tarkoittaa uusia hankintoja. Olemalla yhteydessä uuteen päättäjään jo aivan alussa jäät varmasti paremmin mieleen, kun hankintoja aletaan toteuttaa.

8. Puhuttelevat uutiset

Uutisista ja ajankohtaisista aiheista kannattaa aina olla kärryillä, eikä pelkästään vain yleissivistyksen takia. Suuret, puhuttelevat uutiset ja kohut voivat luoda uusia markkinarakoja. Esimerkiksi merkittävä muutos poliittisessa kentässä tai paljastukset yrityksen epäeettisestä toiminnasta voivat helposti muuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja tuoda lisää mahdollisuuksia.

Kunnianhimoinen ja nälkäinen myyntitiimi on paras resurssi hyvään myyntityöhön. Myynti on luovaa työtä ja mikäli tiimille tarjoaa mediaseurantapalvelun käyttöön, asiantuntevat myyjät varmasti löytävät lisää kekseliäitä tapoja saada liidejä.

ViidakkoMonitor on tehokas ja näppärä journalistisen ja sosiaalisen median seurantapalvelu. Sen seurannan piiriin kuuluu tuhansia verkkomedialähteitä ja näköislehtiä sekä blogeja, foorumeita ja sosiaalisen median kanavia. Mediaseurantapalvelu auttaa organisaation maineenhallinnassa, asiakaspalvelussa sekä myös myyntityössä.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää