Uutinen

Markkinoinnin automaation hyödyt – 14 syytä tehdä markkinoinnin automaatiota

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaation hyödyt – 14 syytä tehdä markkinoinnin automaatiota Markkinoinnin automaation myötä myynti ja markkinointi ovat jatkuvasti lähentyneet toisiaan, ja siitä hyötyvät kaikki.

Markkinoinnin automaatio on useimmille ammattimaista markkinointia tekeville joko arkipäivää, tai vähintäänkin vuoden 2017 ostoslistan alkupäässä. Tässä 14 syytä tarttua toimeen!

Tehosta markkinointia ja myyntiä

Markkinoinnin automaation myötä myynti ja markkinointi ovat jatkuvasti lähentyneet toisiaan, ja siitä hyötyvät kaikki. Markkinoinnin automaatiolla on suuri rooli niin markkinointitiimin kuin tiimien välisen työnkin organisoinnissa.

1. Tehosta markkinointitiimin työtä

Kun markkinoinnin automaatiossa on päästy alkuun, ja automaatioiden luominen ja muokkaaminen on markkinointitiimille rutiinia, voi pienikin markkinointitiimi luoda uskomattoman määrän tarkasti kohdennettuja, relevantteja viestejä kohderyhmilleen.

2. Näe kokonaiskuva

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä yhdistää yhteen kaikki yrityksen tärkeät järjestelmät ja mahdollistaa raportoinnin, analysoinnin ja seurannan tavalla, joka ei muuten olisi mitenkään mahdollista. Se myös pitää huolen siitä, että viestit ovat johdonmukaisia kaikkialla, ja kaikki markkinoinnin ja viestinnän parissa työskentelevät näkevät helposti, mitä toimenpiteitä missäkin tehdään ja millaisia tuloksia niistä saadaan.

Markkinoinnin automaatio pitää huolen, että kaikkien kanavien toiminnot ovat suunnitelman mukaisia ja kokoaa raportit näistä yhteen.

Kuva: Markkinoinnin automaation avulla voidaan valvoa, että kaikkien markkinointikanavien toiminnot ovat viestintäsuunnitelman mukaisia, sekä  koota raportit kaikista toiminnoista yhteen.

3. Yhdistä markkinointi ja myynti

Markkinoinnin automaatio vaatii toimiessaan markkinoinnin ja myynnin tavoitteiden aidon yhdistämisen, jolloin molempien rooli on määritelty. On myös olennaista, että markkinoinnin toimenpiteissä on selkeitä kohtia, joissa markkinoinnin hankkimat, aktivoimat ja hoivaamat asiakkaat siirtyvät myyntitiimin käsiin.

Myynnin ja markkinoinnin välisen yhteistyön tulee jatkua myös olemassaolevien asiakkaiden aktivoimisessa, sekä mahdollisten entisten asiakkaiden uudelleenaktivoinnissa tai hyvästelemisessä.

4. Jätä aikaa tärkeimmälle

Rutiinitöistä, kuten Excel-listojen lataamisesta eri järjestelmistä toisiin, yhdistämisestä ja segmenttien manuaalisesta luomisesta, vapautuu markkinoinnin automaation myötä aikaa muuhun. Markkinoinnissa tämä tarkoittaa useimmiten uusia ideoita, parempaa sisältöä, ja ylipäänsä luovaa työtä sekä parempaa työn organisointia. Myynnissä tämä taas usein tarkoittaa asiakassuhteesta huolehtimista ja esimerkiksi laadukkaampaa prospektointia.

5. Pidä CRM aktiiviisena

Sen lisäksi, että markkinoinnin automaatio hyödyntää eri lähteistä, kuten CRM:stä, saamaansa dataa, toimii tämä myös toisinpäin. Markkinoinnin automaatio rikastaa CRM:n tietoa yhdistämällä asiakkaan toimia tämän asiakastiliin. Tämä parantaa asiakassuhteen hallintaa, ja tekee toiminnasta asiakaslähtöisempää.

6. Tee myynnistä ja markkinoinnista mitattavaa toimintaa

Markkinoinnin automaatio tuo esiin selkeästi, miten tehokkaasti markkinointi ja myynti toimivat. Luoko markkinointi liidejä? Entä viekö myynti ne maaliin asti? Entä pitääkö markkinointi yllä asiakassuhteita – ja hoitaako myynti puolestaan lisämyynnin?

Tee tulosta

Markkinoinnin automaation aloittaminen ei ole ilmaista, mutta se myös tuottaa mitattavaa tulosta.

7. Kasvata myyntiä

Myynnin kasvattaminen markkinoinnin automaatiolla on mahdollista tavalla, joka ei manuaalisesti ole koskaan mahdollista. Kun asiakkaat saavat esimerkiksi uutiskirjeet tai tarjoustekstiviestit perustuen aiempiin ostoihin, esimerkiksi ostettuun puhelimeen soveltuvista huolloista, lisäosista tai uusista malleista, on ostaminen huomattavasti todennäköisempää kuin massaviestien avulla.

Myyntitulos kasvaa myös yksinkertaisesti siksi, että jatkuvasti lyhyempijänteisen verkkoasiakkaan huomion saa usein vain ohikiitäväksi hetkeksi – automaation avulla tuo hetki voidaan täyttää juuri oikeilla viesteillä, ja maaliin osuminen on todennäköisempää. Näin esimerkiksi hemmotteluviikonloppua kylpylässä etsivä ei päädy turhautumaan (ja perääntymään) selatessaan perhekylpylätarjouksia, vaan voi parhaimillaan ostaa kahdella klikkauksella.

Markkinoinnin automaation avulla voidaan näyttää eri kävijöille erilaista sisältöä, jolloin esimerkiksi parien kylpylälomista kiinnostunut ei turhaudu selaillessaan vain perhetarjouksia.

Kuva: Markkinoinnin automaation avulla voidaan näyttää eri kävijöille erilaista sisältöä, jolloin esimerkiksi parien kylpylälomista kiinnostunut ei turhaudu selaillessaan vain perhetarjouksia.

8. Kasvata keskiostosta

Yksi markkinoinnin automaation selkeimmistä hyödyistä on keskiostoksen nostaminen. Tämä onnistuu lisä- ja ristimyynnillä: yksinkertaisuudessaan sillä, että ostovaiheessa suositellaan yhteensopivia tuotteita, tuotteita joita muut ovat ostaneet, tai tarjotaan etuja, esimerkiksi ilmaista kuljetusta, kun ostoskorin arvoa lisätään.

9. Konvertoi paremmin

Potentiaalisia asiakkaita saapuu yrityksen toimien piiriin jatkuvasti monesta suunnasta: esimerkiksi hakukonemainonnan tai -optimoinnin, uutiskirjeiden tai perinteisen mainonnan kautta. Yrityksille ja yhteisöille, joilla on erillinen myyntitiimi, heitä taas saapuu aktiivisen prospektoinnin myötä ja CRM:n kautta.

Potentiaalisista asiakkaista aina vain osa konvertoituu ostavaksi asiakkaaksi, mutta markkinoinnin automaation avulla hänelle annetaan mahdollisimman suuri mahdollisuus pitämällä asiakas kommunikaation piirissä, reagoimalla tämän toimiin, ja siirtämällä tämä henkilökohtaisen myyntityön pariin, kun on oikea hetki.

Analysoi ja kehitä

Datalla on yhä suurempi rooli markkinoinnissa ja ylipäätään liikkeenjohdossa. Markkinoinnin automaatiotyökalun avulla on helppo luoda paitsi yrityksen eri järjestelmiä ja toimintoja yhteen nivovia raportteja, myös tietovarantoja, joita voi jatkokäyttää esimerkiksi ennustamisessa ja liiketoiminnan suunnittelussa.

10. Löydä toiminnan pullonkaulat

Markkinoinnin automaatio auttaa tehostamaan yrityksen toimintaa näyttämällä, mistä löytyvät esimerkiksi myynnin pullonkaulat tai asiakaspalvelun ongelmat. Luoko markkinointi paljon liidejä myynnille, mutta niitä ei hoideta myyntiin asti? Vai hankkiiko moni demotilin, mutta ei konvertoidu asiakkaaksi? Jäävätkö ostoskorit puolitiehen esimerkiksi verkkokaupan huonon käytettävyyden vuoksi?

11. Testaa, mikä toimii

Automaatiojärjestelmästä näkee selvästi ja nopeasti, mikä toimii ja mikä ei – ja tämän perustella toimintaa on helppo muokata. Automaation avulla A/B-testaus ja konversio-optimointi helpottuvat ja siirtyvät helpommin osaksi arkipäivää.

Palvele asiakasta paremmin

Markkinoinnin automaatio on ensisijaisesti tapa palvella asiakasta paremmin, mikä taas johtaa siihen, että he myös sitoutuvat paremmin ja ostavat enemmän. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin asiakas.

12. Luo parempia asiakaskokemuksia verkossa

Tuoreen selvityksen mukaan verkkosivut palvelevat asiakkaitaan huonosti. Markkinoinnin automaatio on ennen kaikkea hyvän asiakaskokemuksen kivijalka. Sen avulla varmistetaan, että asiakas näkee verkkosivulle saavuttuaan hänelle sopivaa sisältöä, hänelle suositellaan sopivia tuotteita, hänelle tarjotaan apua ostoskorin jäätyä kesken tai suositellaan kiinnostavaa sisältöä, ja hänelle lähetetään kiinnostavia uutiskirje- ja tekstiviestimainoksia.

13. Loista verkkoasiakaspalvelijana

Markkinoinnin automaatio on erinomainen asiakaspalvelun väline. Automatisoi rutiiniviestit, varmista, että pitkään tietyillä sivuilla harhaillut asiakas saa yhteydenoton, ja tarjoa aktiivisesti apua verkkopalvelussa. Muistuta esimerkiksi sopimuksen uusinnasta, muistuta testipalvelun käyttäjää palvelun käyttämisestä, aja uusi asiakas sisään onboarding-kampanjalla – lista on loputon.

14. Luo brändiä, sitouta ja aktivoi

Massaviestien aika on ohi, ja relevantit, oikea-aikaiset ja vastaanottajalle kiinnostavat viestit auttavat luomaan brändiä, sitouttamaan ja aktivoimaan asiakkaita. Automaatioviestien lähettäminen ei ole kiinni manuaalisesta työstä tai markkinointityöntekijän muistista, eikä ole sidottu etukäteen määriteltyihin vuosisuunnitelmiin, vaan muokkautuu jatkuvasti ketterällä tavalla. Näin varmistetaan, että markkinointiviestit elävät asiakkaan ja asiakassuhteen vaiheen mukaan.

ViidakkoCEM - ketterän markkinoinnin automaatioon

ViidakkoCEM on ketterän markkinoinnin automaation työkalu. Sen avulla nostat markkinointisi uudelle tasolle automaattisten rutiiniviestien, drip-kampanjoiden ja syvällisten analyysien myötä. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää