Uutinen

Markkinoinnin automaatio verkkokaupassa: 10 käytännön esimerkkiä

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio verkkokaupassa: 10 käytännön esimerkkiä Sähköpostirekisterin kartuttaminen on olennaista verkkokaupan tehokkaan markkinoinnin kannalta. Voit kartuttaa tilaajia esimerkiksi pienten kannustimien ja sisäpiirietujen avulla.

Markkinoinnin automaation avulla voidaan nostaa merkittävästi verkkokaupan konversiota ja parantaa asiakaskokemusta. Automatisoidut viestit toimivat erityisen hyvin lisämyynnissä ja ristiinmyynnissä, mutta tarjoavat myös paljon muita mahdollisuuksia. 

Käytännössä markkinoinnin automaatiot toimivat triggereiden avulla. Trigger laukaisee automatisoidun viestin tai viestiketjun, kun tietty ennaltamääritetty tapahtuma tai toiminto toteutuu. Listasimme 10 käytännön esimerkkiä, kuinka voit hyödyntää markkinoinnin automaatiota verkkokaupassa.

1. Tervetuloa-viestit

Trigger: sähköpostin jättäminen

  • Kerrytä aktiivisesti verkkokaupan uutiskirjeen tilaajia, ja kiitä listalle liittymisestä automaattisella viestillä. Sähköpostimarkkinointirekisterin kartuttaminen on olennaista verkkokaupan tehokkaan markkinoinnin kannalta, joten siihen kannattaa panostaa (myös ennen verkkokaupan julkaisua). Rekisteriä voidaan kartuttaa esimerkiksi pienten kannustimien ja sisäpiirietujen avulla: "saat alekoodin, kun liityt listallemme". Lue täältä lisävinkkejä uutiskirjerekisterin kartuttamiseen.
  • Toivota uusi rekisteröitynyt verkkokauppa-asiakas tervetulleeksi tyylikkäällä graafisella uutiskirjeellä. Ehkä haluat tarjota samalla alennuskoodin seuraavaan ostoon tai kertoa syksyn uutuustuotteista?

Kuva: Uutiskirjetilaajien keräämiseen kannattaa panostaa sekä ennen että jälkeen verkkokaupan julkaisun.

2. Ostosykliin perustuva automaatio

Trigger: ostosykli/kulunut aika

  • Verkkokaupan asiakas on liittynyt uutiskirjeen tilaajaksi, mutta ei ole ostanut tietyn ajan sisällä. Kiinnostusta tuotteisiin selvästi löytyy, mutta ostoa ei ole syystä tai toisesta tapahtunut. Voit määrittää triggeriksi uutiskirjeen tilaamisen jälkeen ostoksitta kuluneen ajan ja lähestyä asiakasta automatisoidulla viestillä. Voit esimerkiksi tarjota alennuskoodin tai erityistarjouksen madaltaaksesi näin tilaamisen kynnystä.
  • Asiakas on tehnyt tilauksen 6 kuukautta aiemmin, mutta ei ole ostanut uudestaan. Tässä tilanteessa voit automatisoida "We miss you"-henkisen muistutuksen. Esimerkiksi lastentarvikkeita ostaneelle tulee mitä todennäköisemmin myös uusia tarpeita samojen tuoteryhmien sisällä.
    • Voit soveltaa samaa ajattelua sesonkituotteisiin: jos asiakas on ostanut tuotteita esimerkiksi jouluaikaan, tilaa hän mitä todennäköisemmin joululahjoja jatkossakin verkosta.

3. Ostoskorimuistuttaja

Trigger: hylätty ostoskori

  • Ostoskorimuistuttajan ideana on lähettää sähköpostimuistutus ja mahdollinen kannustin sellaisille verkkokaupan kävijöille, jotka jättävät ostoskorinsa kesken. Ensimmäisen kirjeen on lähdettävä mahdollisimman pian ostoskorin hylkäämisestä, kun muistijälki on vielä tuore. Automaatiot tarjoavat reaaliaikaisen ja resursseja säästävän tavan toteuttaa muistuttaja.
    • Muistutukset voidaan toteuttaa myös sarjana ketjutettuja automaattisia viestejä – jos ensimmäinen muistutus ei tuota tulosta, tietyn ajan päästä aktivoituu toinen viesti, joka sisältää lisäksi alekoodin.

Vinkki: Ostoskorimuistuttajaan kannattaa liittää selkeä erittely ostoskorin sisällöstä. Kerro myös mahdollisuudesta muuttaa ostoskorin sisältöä sekä halukkuudestanne auttaa, mikäli asiakkaalla on ollut jonkinlaisia ongelmia ostaessa.

4. Sisältölähtöinen automaatio

Trigger: klikkaustiedot tai selaushistoria

  • Automatiikkaa voidaan toteuttaa sisältöperusteisesti, kun asiakas on tunnistettu ja hänen liikkeistään tiedetään jo hieman enemmän.
    • Esimerkiksi: asiakas on avannut uutiskirjeen ja tarkastellut tietyn tuotteen tietoja tai tiettyä tuotekategoriaa. Voit vauhdittaa myyntiä kohdennetulla sisällöllä. 
    • Triggerin voit määrittää haluttujen kriteerien pohjalta siten, ettet häiritse asiakkaita liian heppoisin perustein. Trigger voi laukaista automaattisen viestin esimerkiksi, kun asiakas on jo avannut ostoskorin ensimmäisen sivun tai klikannut uutiskirjettä useamman kerran, jne.
  • Asiakkaista voidaan tallentaa selailutietoja jo ennen kuin asiakkaan varsinainen henkilöllisyys on selvillä. Jos asiakas esimerkiksi selailee tuotesivuja ja tilaa lopuksi uutiskirjeen, tiedetään jo valmiiksi mistä tuotteista asiakas on kiinnostunut. 
  • Tuotemuistuttaja: aina silloin tällöin jokin variaatio tai tuote pääsee loppumaan verkkokaupasta, jolloin niitä ei voi tilata. Tarjoa asiakkaalle mahdollisuus tilata automaattinen muistutus, kun haluttua tuotetta tulee lisää varastoon. Tätä tietoa voi ja kannattaa käyttää hyödyksi markkinointiautomaatiossa – jos tuotteen saapuminen kestää huomattavan kauan, voit suositella samankaltaisia tuotteita tilalle tai nostaa esiin ostetuimpia tuotteita samasta tuoteryhmästä.

Kuva: Tarjoa asiakkaalle mahdollisuus tilata automaattinen muistutus, kun haluttua tuotetta tulee lisää varastoon.

5. Sisältölähtöinen automaatio, lisämyynti ja ristiinmyynti

Trigger: ostohistoria

  • Ostohistoriaan perustuvaa sisältölähtöistä automaatiota ovat esimerkiksi käyttövinkit, ohjeet ja lisäpalveluiden suositteleminen. Voit suositella lisäpalveluja ja antaa vinkkejä esimerkiksi tiettyjä tuotteita tai tietyistä kategorioista tuotteita ostaville ja saavuttaa näin merkittävän määrän lisämyyntiä ja ristiinmyyntiä. Esimerkiksi:
    • Asiakas ostaa kengät. Suosittele automaation avulla yhteensopivia tuotteita, kuten kenkäharjaa tai lämpöpohjallisia. Kenkien tyypillinen vaihtoväli on 6-12 kuukautta – tämän ajan kuluttua voit suositella uusia kenkiä tilalle.
    • Asiakas ostaa tuotteen, joka vaatii huoltoa tai tietynlaista säilytystä. Automatisoi ohjeistus tuotteen käytöstä ja tarjoa mahdollisuus lisämyyntiin. Lastenvaatteiden kohdalla voit markkinoida tietystä kategoriasta tuotteita ostaneille jo seuraavan kasvuvaiheen tai vuodenajan vaatteita.

Vinkki: Jos asiakas on ostanut nimenomaan aletuotteita, hän on todennäköisesti kiinnostunut aletuotteista jatkossakin. Muistuta näitä asiakkaita alennusmyynneistä.

6. Kiitosviestit

Trigger: ostotapahtumat

  • Kiitos ostoksestasi! Lähetä verkkokaupan asiakkaille muutama viikko ostoksen jälkeen kiitosmaili, jossa kiität aiemmin tehdyistä ostoksista. Automaatio on erityisen arvokas yhdistettynä tuotearvosteluun. Mikäli tuotearvostelua ei ole käytössä kaupassa, mutta kauppa tallentaa liikenteenlähteen, voit ohjata asiakkaan tekemään arvostelun myös ulkopuoliselle sivustolle (esimerkiksi hintavertailusivustolle, jolta asiakas on saapunut). Mikäli tuotearvostelua ei ole käytössä, voit yhtälailla ohjata kiitosmeilissäsi antamaan palautteen suoraan kauppiaalle.
    • Tuotearvostelua voidaan boostata lupaamalla alennus seuraavan tilauksen yhteyteen, mikäli asiakas antaa arvostelun. Tällainen kannustin lisää kokemusten mukaan annettujen tuotearvosteluiden määrää huomattavasti.

7. Kyselyt

Trigger: yhteydenotto asiakaspalveluun

  • Asiakkaan ottaessa yhteyttä verkkokaupan asiakaspalveluun voidaan taustalle lisätä automaatio. Spämmäämiseen ei kuitenkaan kannata sortua, vaan asiakkaalta on kysyttävä markkinointilupa ennen hänen siirtämistään markkinointiputkeen. "Anna palautetta asiakaspalvelustamme ja voita 50 euron lahjakortti!" – samalla asiakas tilaa uutiskirjeen ja kauppias saa arvokasta palautetta asiakaspalvelun toimivuudesta (palautetta, joka kenties muuten purettaisiin vain keskustelupalstoilla).
  • Tehoa voidaan lisätä liittämällä yhteydenottolomakkeelle valinta, mitä asiaa yhteydenotto koskee ja kohdentamalla viestiä tämän perusteella. Esimerkiksi tuotekysely-yhteydenottojen jättäjät ovat kenties muita todennäköisemmin kiinnostuneita tilaamaan myös uutiskirjeen. Palautekyselyn voit lähettää yhtälailla sekä yhteydenottolomaketta että live chattia käyttäneille.

Vinkki: Mikäli mittaat asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti, hyödynnä NPS-lukua kohdennettujen automaatiosisältöjen taustana.

8. Personoitu ja kohdennettu automaatiosisältö

Trigger: verkkokauppa-asiakkaan ominaisuudet

  • Verkkokauppaan jää tieto asiakkaan asuinpaikkakunnasta – muistuta kivijalkamyymälöiden olemassaolosta omalla alueella ja pyydä asiakkaat käymään.
  • Kerää tietoa asiakkaan tai lapsen syntymäajoista, jolloin voit kohdentaa ja personoida markkinointitoimia. Voit onnitella asiakasta syntymäpäivänä tarjoten lahjan tai erityisedun.

9. Asiakasuskollisuuteen perustuva automaatio

Trigger: ostohistoria

  • Palkitse lojaaleimmat ja parhaat asiakkaasi: anna erityisetuja tietyn verran ostaneille.
  • Herättele passiivisia asiakkaita: esimerkkinä kerran ostaneet, tämän jälkeen passivoituneet asiakkaat. Tärkeää on testata ja seurata tarkoin, millaiset kampanjat toimivat ja millaisin toimin "voitetaan takaisin" asiakkaita.
  • Bonusmuistutukset / kanta-asiakkaat: jos verkkokauppaostokset kerryttävät bonusta, on hyvä muistuttaa asiakasta jäljellä olevista bonuksista tai kanta-asiakaspisteistä.
    • Asiakasta kannattaa muistuttaa myös tilillä olevien bonusten / kanta-asiakaspisteiden olemassaolosta. Etenkin jos kanta-asiakasjärjestelmässä on bonuksille jonkinlainen voimassaoloaika, osoitat hyvää asiakaspalvelua muistuttamalla, mihin mennessä bonukset on käytettävä.

Kuva: Osoita hyvää asiakaspalvelua muistuttamalla bonuksista ja niiden vanhenemisesta automaattisella viestillä.

Vinkki: jos kanta-asiakaspisteet tai bonukset kertyvät ostosten määrän mukaan, asiakasta voidaan muistuttaa aika-ajoin, mitä seuraavalle tasolle nouseminen vaatii.

10. Muistutukset

Trigger: tilauksen tila

Markkinointiautomaatio on loistava keino selvittää tilauksia, jotka ovat juuttuneet tiettyyn tilaustilaan verkkokaupassa. Esimerkiksi:

  • Kaupassa on perinteinen tilisiirto maksutapana. Tilaukset, jotka odottavat edelleen maksua näkyvät kaupan hallinnassa tietyllä statuksella, jolloin asiakkaita voidaan automatiikan avulla muistuttaa puuttuvasta maksusta.
  • Kaupassa on lasku maksutapana ja integraatio taloushallinnon järjestelmään. Voit muistuttaa puuttuvasta maksusta ennen muistutuslaskua.
  • Tilaus odottaa lisätuotteita. Asiakkaita voidaan muistuttaa siitä, että tilaukselle odotetaan edelleen tuotteita (ja mitä tuotteita odotetaan). Kerro myös miten tulee toimia, mikäli asiakas haluaa saada osan tuotteista aiemmin tai vaihtaa tuotteita. Näin pidät asiakkaan tyytyväisenä ja tietoisena tilauksen kulusta sekä vähennät samalla asiakaspalvelukuormaa.
  • Tilaus on palautunut, mutta asiakas ei ole ilmoittanut tilinumeroa tai ilmoittanut palautuksesta. Automatiikalla voidaan lähettää muistutus asiakkaalle.

Tulosten seuraaminen ja testaus

Markkinoinnin automaatiossa voidaan lähteä liikkeelle yksittäisistä viesteistä ja viestiketjuista, joista opitun perusteella kehitetään tekemistä eteenpäin. Tärkeää on, että automaatioon hyödynnetään ketterää työkalua, jolla on helppo luoda uusia viestejä ja viestiketjuja. Avainasia on tulosten seuraaminen ja testaus – jokaisella kaupalla on oma uniikki asiakaskuntansa, jolle toimivat omat markkinointitapansa.

Kiinnostuitko?

Kiinnostuitko markkinoinnin automaatiosta verkkokaupasta? Ota meihin yhteyttä ja pyydä lisätietoa ViidakkoCEM-automaatiotyökalusta. Keskustellaan yhdessä tarkemmin siitä, millaiset automaatiot toimisivat juuri sinun verkkokaupassasi. 

Kysy lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää