Uutinen

9 vinkkiä: näin pääset alkuun mediasuhteiden luomisessa

Ota yhteyttä
9 vinkkiä: näin pääset alkuun mediasuhteiden luomisessa Juuri ketään ei kiinnosta yritys, vaan ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Älä piiloudu yrityksen nimen taakse, vaan tule esiin ihmisenä.

Ajat, jolloin lehdistösuhteita loivat ainoastaan PR-toimistot ovat ohi, ja mediasuhteiden hoito on monessa yrityksessä jo luonteva osa markkinointia ja viestintää. Silti siinä voi olla vaikea päästä alkuun, etenkään jos ei ole PR-ammattilainen. 

Listasimme 9 vinkkiä joilla päästä alkuun, ja tarkistimme ne luottotoimittajillamme. 

1. Ole aidosti kiinnostava

Tiedota kun on aidosti tiedotettavaa. Mieti etukäteen viesteihisi selvä uutiskärki ja koukku. Tee toimittajan tai bloggaajan työ mahdollisimman helpoksi, äläkä jätä uutisarvon kaivamista tiedotteistasi toimittajan (kiireisille) harteille.

Kohdista tiedotteesi vain median edustajille, joille aihe on aidosti relevantti. Se, että pommitat mahdollisimman laajalle ei hyödytä, vain ärsyttää. Soita perään vain, kun on asiaa, niin sinulle vastataan jatkossakin.

Perehdy siihen, miten hyvä mediatiedote laaditaan. Tule tunnetuksi sinä toimijana, jonka lehdistötiedotteet ovat täyttä asiaa ja ammattitaitoisesti tehtyjä, ja jolta saa aina kommentin.

2. Selvitä, ketkä ovat olennaisia

Käytä tärkeiden journalistien, bloggaajien ja muiden mielipidevaikuttajien tunnistamiseen some- ja mediaseurantaa sekä lehdistötiedotejakelun raportteja. Älä tyydy tutkimaan raportteja, vaan käytä niitä aidosti hyväksesi.

3. Älä lähetä tiedotteita, vaan aloita keskustelu

Tarjoa haastatteluja, esittelyjä tai keskusteluja. Ole aito ja aidosti kiinnostava, ja tarjoa selvästi vastinetta median edustajan sinuun käyttämälleen ajalle. Valitse tarkasti, kenen kanssa haluat suhteita luoda, mutta ota vastaan ilolla kaikki mitä vastaan tulee.

4. Profiloidu hyväksi haastateltavaksi ja kiinnostavaksi kommentoijaksi

Tähtää siihen, että sinulta kysytään mielipidettä. Tämä on pitkäjänteistä työtä, ja koostuu haastattelun tarjoamisesta, julkisesta puhumisesta, mielipidekirjoituksista, julkiseen keskusteluun osallistumisesta, ja esimerkiksi vierasbloggaamisesta. Pidä myös huolta, että löydyt hakutuloksista oikeilla hauilla asiantuntijana – ainakin pitkällä tähtäimellä.

5. Pyri tapaamaan mediaa kasvotusten ja verkossa

Osallistu tapahtumiin, järjestä tiedotustilaisuuksia ja verkostoidu niin offline- kuin online-ympäristössä. Aloita pienestä: vastaa twiitteihin, tykkää statuksista ja osallistu LinkedInin keskusteluun.

6. Pistä persoonasi peliin

Juuri ketään ei kiinnosta yritys, vaan ihmisiä kiinnostavat ihmiset. Älä piiloudu yrityksen nimen taakse, vaan tule esiin ihmisenä – ja anna myös muiden yrityksessäsi tulla. Ole aito ja kiinnostava oma itsesi.

7. Ystävysty

Mediasuhteet ovat ihmissuhteita, joten jos jonkun kanssa synkkaa, kannattaa panostaa häneen – ja jos jonkun kanssa ei, antaa olla. Luo suhteita pitkäjänteisesti ja pienin askelin, äläkä anna tavoitteellisuuden tehdä sinusta ikävää tyyppiä. Mutkaton asenne ja ystävällisyys palkitsevat pitkällä tähtäimellä.

8. Opettele pitämään hissipuhe

Miksi olet kiinnostava, mitä teet, ja miksi sinua pitäisi kuunnella? Minuutti aikaa, go.

9. Ole nöyrä

Vaikka mediasuhteet toimivat molempiin suuntiin, sinä tarvitset julkisuutta enemmän kuin toimittaja juttuasi. Ole nöyrä.

Kaipaatko lisää vinkkejä mediasuhteiden luomiseen ja ammattimaiseen viestintätyöhön? Ota yhteyttä, niin asiantuntijamme keskustelevat mielellään kanssasi lisää! Lue myös lisää Suomen johtavasta mediatiedotetyökalusta ePressistä ja some- ja mediaseurannan yhdistävästä ViidakkoMonitorista

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

 

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

5 kysymystä ja vinkkiä: näin pääset alkuun markkinoinnin automaatiossa (ilman harmaita hiuksia)

Markkinoinnin automaation käyttöönotto voi olla pitkällinen, tuskallinen ja kallis projekti – tai sitten ei. Kokosimme yhteen viisi kysymystä ja viisi vinkkiä ammattilaisilta. Pohditko markkinoinnin automaation aloittamista? Kysy nämä itseltäsi!

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

Seuraa ja jalosta: näin löydät mielipidejohtajat

Key opinion leaders -kartoituksen voi tehdä tai teettää kertaluontoisesti yksinkertaisesti paneutumalla erilaisiin seurantaraportteihin. Parhaimmillaan mielipidejohtajien löytäminen on kuitenkin osa jokapäiväistä viestintää ja markkinointia, johon sisältyy some- ja mediaseuranta, mediatiedottaminen ja mediasuhteiden hoito.

Lue lisää

Miksi mielipidevaikuttajat ovat tärkeitä?

Mielipidevaikuttajat ovat henkilöitä tai yhteisöjä, joilla on riittävän vahva sosiaalinen asema, jotta heidän suosituksiaan ja mielipiteitään kuunnellaan esimerkiksi ostopäätöstä tehdessä.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää